Denne artikkelen er produsert og finansiert av Vitenskapskomiteen for mat og miljø - les mer.

Mattrygghet i EU: Folk stoler på forskere, fastleger og bønder

De fleste EU-innbyggerne har tillit til systemet som skal sikre trygg mat. De mener også at forskere, fastleger og bønder er de mest pålitelige kildene til informasjon om matrisiko.

Mann handler i butikk
7 av 10 sier de er interessert i mattrygghet.
Publisert

Dette kommer fram i en ny undersøkelse fra EFSA. Det er EUs myndighet for næringsmidler. Flere enn før vet nå hvordan EUs system for mattrygghet fungerer.

Siden 2022 har flere fått kunnskap om mattrygghet. Interessen for temaet har økt. Undersøkelsen viser også hva som påvirker folks valg av mat.

EFSA gjør denne undersøkelsen, kalt Eurobarometer, hvert tredje år.

Mer åpenhet – bedre forståelse

I 2019 fikk EU nye regler for åpenhet og bedre kommunikasjon om risiko. Målet var å gjøre det lettere for folk å forstå hvordan beslutninger om trygg mat tas. Det var også et må å vise hvorfor forskning er viktig.

– Det er veldig positivt at flere nå vet mer om mattrygghet i EU, sier EFSA-direktør Nikolaus Kriz.

Pris, smak og trygghet betyr mest

7 av 10 sier de er interessert i mattrygghet. 

Når folk velger mat, er pris viktigst. Det mener 60 prosent. Deretter følger smak på 51 prosent og mattrygghet på 46 prosent.

Flere er også opptatt av matprisene. Siden 2022 har betydningen av pris økt med 6 prosentpoeng. Pris er den viktigste faktoren i 20 EU-land.

Mange tar trygg mat for gitt

4 av 10 følger ikke med på informasjon om mattrygghet. Grunnen er at de regner med at maten er trygg. 3 av 10 mener de vet nok til å unngå risiko.

– Det er bra at folk stoler på maten, men vi må minne om at mattrygghet er et delt ansvar. Forbrukerne må også tenke på hygiene, matlaging og et sunt kosthold, sier Barbara Gallani i EFSA.

Flere bekymret for mikroplast

Folk ble også spurt om hvilke temaer for mattrygghet de kjenner til. Mest kjent er tilsetningsstoffer (71 prosent) og plantevernmidler (67 prosent).

Men flere har også blitt mer bevisste på dyresykdommer. Det kjenner 65 prosent av de spurte til. Det er opp 5 prosentpoeng. Deretter følger mikroplast i mat som 63 prosent kjente til. Det er opp 8 prosentpoeng. Så kom matforgiftning med 62 prosent. Det er opp 5 prosentpoeng.

39 prosent av de spurte er bekymret for plantevernmidler. Det var det størst bekymring for. Så følger medisiner i kjøtt med 36 prosent og tilsetningsstoffer med 35 prosent. 

Bekymringen for mikroplast har økt mest: 33 prosent av de spurte nevner dette. Det er opp 4 prosentpoeng fra forrige gang.

Tallene gjelder gjennomsnittet for de 27 EU-landene.

For mer informasjon, les rapport og faktaark her: 2025 Eurobarometer on Food Safety in the EU | EFSA

Denne nyhetssaken videreformidles av Vitenskapskomiteen for mat og miljø, VKM, som er norsk kontaktpunkt for EFSA. 

Hovedfunn fra Eurobarometer 2025

Kunnskap om mattrygghetssystemet:

  • 79 prosent mener det finnes regler som sikrer trygg mat (opp 6 prosentpoeng)
  • 76 prosent sier EU bruker vitenskapelig ekspertise (opp 6 prosentpoeng)
  • 68 prosent vet at EU har en institusjon som gir vitenskapelige råd (opp 7 prosentpoeng)
  • 71 prosent sier EU og nasjonale myndigheter samarbeider (opp 6 prosentpoeng)

Sunt kosthold versus trygg mat:

  • 41 prosent legger like stor vekt på sunt kosthold og trygg mat (ned 5 prosentpoeng)
  • 34 prosent fokuserer mest på sunt kosthold (opp 3 prosentpoeng)
  • 23 prosent er mest opptatt av mattrygghet (opp 2 prosentpoeng)

Helse og miljø:

  • 53 prosent mener dyrehelse påvirker menneskers helse
  • 51 prosent mener miljøspørsmål har stor betydning
  • For miljø og planter har flere gått fra å mene det har “stor” til “moderat” innvirkning

Pålitelige kilder:

  • 90 prosent stoler på fastleger og spesialister
  • 84 prosent stoler på forskere
  • 82 prosent stoler på forbrukerorganisasjoner og bønder
  • Tilliten til nasjonale myndigheter (70 prosent ) og EU-institusjoner (69 prosent ) har økt

Informasjonskanaler:

  • 55 prosent får informasjon fra TV (ned 6 prosentpoeng)
  • 42 prosent snakker med familie og venner
  • 38 prosent bruker søkemotorer
  • 25 prosent bruker sosiale medier og blogger (opp 4 prosentpoeng)

Artikkelen er produsert og finansiert av Vitenskapskomiteen for mat og miljø

Vitenskapskomiteen for mat og miljø er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff.
Her kan du lese mer om ordningen.

forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER

Powered by Labrador CMS