Mange av oss har fått både to, tre og fire vaksinedoser mot SARS CoV2. Men hva skjer hvis du tar to hundre?

En mann tok 217 covid-19-vaksiner. Nå har forskere undersøkt ham

Prøvene ser ganske normale ut.

En vaksine virker ved å gjøre immunsystemet oppmerksom på en trussel, for eksempel SARS Cov2-virus. Da vil kroppen mye lettere kunne gjenkjenne viruset og bekjempe det ved en senere anledning. En booster-vaksine vil fungere som en påminnelse.

Men hva skjer om man tar mange titalls – ja flere hundre – covid-19-vaksiner?

Det har tyske forskere nå funnet ut mer om.

De har nemlig undersøkt en 62 år gammel mann som har gjort akkurat det.

Åtte ulike vaksinetyper

Mannen fra Magdeburg i Tyskland oppga å ha tatt 217 vaksinedoser mot covid-19 over en tidsperiode på knappe to og et halvt år. Dette inkluderte åtte ulike vaksinevarianter, opplyser avisa The Guardian

Rundt 130 av vaksinasjonene er offentlig dokumentert. Dette skjedde i forbindelse med at mannen ble etterforsket for svindelforsøk, men det ble ikke reist noen tiltale mot ham.

Saken fikk omtale i mediene, og forskere fra University of Erlangen-Nuremberg tok kontakt for å høre om de kunne undersøke mannen.

Det fikk de.

Ingen bivirkninger

Forskerne har samlet inn medisinsk informasjon og tatt blod- og spyttprøver for å undersøke hvilke effekter vaksinene kan ha hatt.

– Den hypervaksinerte mannen rapporterte ikke om noen vaksinerelaterte bivirkninger, skriver forskerne i en artikkel som nå er publisert i The Lancet Infectious Diseaes

De opplyser at blodprøvene så normale ut, og at immunsystemet så ut til å fungere helt fint.

Anbefaler ikke hypervaksinering

Sammenlignet med en gruppe normalt vaksinerte mennesker hadde han flere tilpassede immunceller og antistoffer mot det såkalte spike-proteinet til SARS CoV-19. Men det så ikke ut til at dette hadde verken positiv eller negativ virkning på evnen til å sette i gang en immunrespons mot viruset.

Dette tyder på at kroppen tolererer vaksinen godt, sier forskerne ifølge The Guardian.

Forskerne fant ingen tegn til at mannen noen gang var blitt smittet av covid-19. Det er imidlertid ikke mulig å si om dette skyldes alle vaksinene. Og forskerne gir klar beskjed i sin artikkel:

– Vi støtter ikke hypervaksinasjon som en strategi for å forbedre immuniteten, skriver de.

K. Kocher m. fl., Adaptive immune responses are larger and functionally preserved in a hypervaccinated individual, The Lancet Infectious Diesases, mars 2024.