Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Dette gjør at barn som vokser opp i familier med lav inntekt, kan få like gode muligheter som andre senere i livet
Muligheter til gode livserfaringer avgjør om barn fra de fattigste familiene lykkes senere i livet.
– Vi må gjøre som Vahl skole, og sikre at alle barn, uavhengig av familiebakgrunn, får muligheter som hjelper dem med å finne nisjene sine, sier psykolog og professor Henrik Daae Zachrisson ved Universitetet i Oslo.(Foto: Shane Colvin / UiO)
De fleste
barn fra hjem med høy inntekt opplever en overflod av muligheter gjennom
oppveksten til å finne ut hvem de er og hva de kan.
Dette gjelder ikke alle barn fra
lavinntektshjem, ifølge forskning fra Senter for likhet i utdanning ved
Universitetet i Oslo.
Barn fra fattige familier har mange færre slike opplevelser.
Dette skaper et enormt mulighetsgap. Hva kan vi gjøre?
– Vi må sikre at barn har tilgang til varierte og gode opplevelser på mange arenaer gjennom oppveksten, og vi bør gjøre det systematisk og helhetlig, sier professor Henrik Daae Zachrisson.
Du kan lese mer om forskningen etter et lite besøk ved en skole i Oslo som gjør nettopp det forskeren anbefaler.
– Politikerne må tenke boligforhold, skole – gjerne heldagsskole – og tilgang til god barnehage og varierte fritidsaktiviteter sammen og over tid, sier professor Henrik Daae Zachrisson.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Hun er mer
enn bare rektor
På Vahl
nærmiljøskole møter vi rektor Janne Thon Rehn. Ute i skolegården hjelper hun
bibliotekaren med å roe ned en gruppe elever som er på vei inn fra klasserommet.
– Vi er
ikke isolerte mennesker. Vi er hele mennesker som preges av alle våre
erfaringer, sier rektoren.
På
Grønland i Bydel gamle Oslo har mange barn behov for mer tilrettelegging for
mestringsopplevelser enn det skolen gir på dagtid. Foreldrene har også behov for
mer veiledning enn foreldre fra mindre levekårsutsatte bydeler.
Rehns
metode er å gjøre skolen til noe mer enn en klassisk ni til to-skole som bare
driver med undervisning av fag.
Rehns metode
– Det
barn opplever utenfor skolen, i familien, i nærmiljøet og på fritidsaktiviteter
er kjempeviktig. Å erfare mestring og fellesskap, bygge identitet, det gjør vi
på mange arenaer, sier Rehn.
Og hvor
vi samler erfaringene våre, teller.
– Det er
forskjell på å slutte på skolen halv to og dernest være hjemme i en leilighet eller
ute på gatene til du legger deg, og å ha det gøy på korøvinga eller boksinga, der
noen forventer noe av deg og savner deg om du ikke møter opp, sier rektor Rehn.
Fritidsaktiviteter
gir hverdagen mer innhold og følelsen av å være med i flere felleskap, legger hun til.
Janne Thon Rehn har jobbet i Osloskolen så å si hele sin 25-årige karriere. Hun har vært lærer, sosiallærer, teamleder, inspektør, og er nå rektor på en skole i favorittbydelen sin: Gamle Oslo. – Et fantastisk område med enormt stort mangfold, sier Rehn.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Én av
ti gjorde noe på fritiden
Da hun
startet som rektor for seks år siden, så hun fort at elevene trengte en ekstra
dytt for å komme i gang med fritidsaktiviteter. I en spørreundersøkelse høsten
2021 oppgav bare 14 prosent av elevene ved Vahl skole at de drev med en organisert
fritidsaktivitet.
Annonse
– Det er
lavt, sier Rehn.
Hun søkte
kommunens områdesatsing for oppvekst og utdanning om midler til å bli en
nærmiljøskole. Både én og to søknader gikk gjennom, og nå har prosjektet holdt
på i snart fem år.
I praksis
betyr det at skolen har fått et nærmiljøteam: En skole-hjem-koordinator, som snakker
somali, arabisk, engelsk og norsk, og en prosjektleder i fulle stillinger.
Oppgavene
deres er blant annet å kartlegge elevenes og familienes ønsker og behov, for så
å kople dem med riktige fritidsaktiviteter og hjelpere i nærområdet.
Lærerne bygger stillas rundt elevene utenfor skoletida
– Ta det
å kjøpe seg fotballsko. Å sikre at ungen din kommer seg på fotballtreningen og
faktisk har utstyret som trengs for å delta. En selvfølge for mange, men ikke
for alle, sier Rehn.
Inspirasjonen
er hentet fra en community-skole-filosofi Rehn leste da hun tok master i
skoleledelse. I dag er Vahl skole tilgjengelig for hele nærmiljøet.
Vahl nærmiljøskole kartlegger elevenes og familienes ønsker og behov, for så å kople dem med riktige fritidsaktiviteter og hjelpere i nærområdet.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Fra
familierådgivning til rulleskøytedisco
Men hva
gjør de, i praksis?
Nærmiljøtemaet arbeider blant annet aktivt med å rekruttere elevene til en flora av forskjellige fritidsaktiviteter.
Det er for eksempel fotball, kor, turgruppe, rulleskøytedisco, innebandy,
sjakk, gaming, badminton, ulike kunstkurs og åpent bibliotek.
Andre
tilbud er lokal foreldreveiledning, temakvelder for foreldrene med mat og
barnepass, og samarbeid med rådgivningstjenesten for familier, Oslohjelpa.
Annonse
Skolen har også en egen gruppe for skolestartere
I tillegg er det satt i gang en pilot kalt «Vahl Fritid», med tilbud for 5.-7. klassinger i
samarbeid med sammen med Tøyen Sportsklubb.
Piloten inkluderer også en solsikkegruppe for
skolestarterne. Målet for den gruppa er å sørge for en god overgang fra barnehage til skole.
– Gode menneskemøter
er utrolig viktig for barns utvikling. De gir mestring og følelsen av å være
verdt noe, sosial kompetanse og språkferdigheter. Slike erfaringer gir deg så
utrolig mye hvis du opplever dem på ulike områder i livet, sier rektor.
Ikke
pengene, men livsmulighetene som er avgjørende
– Det skal ikke være sånn at bakgrunnen din bestemmer om du får reelle valg i fremtiden din, sier rektor Janne Thon Rehn.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Og nettopp
det er hovedfunnet til studien nevnt i starten av denne artikkelen: Det er ikke pengene, men
livsmulighetene barn får gjennom oppveksten som forklarer forskjeller i både
utdanning og inntekt senere i livet.
Hvordan
fant forskerne ut dette?
Det har vært vanlig å se på enkeltområder i barnas mulighetsrom i avgrensede
utviklingsperioder, slik utdanningsforskere som Henrik Daae Zachrisson har
gjort i alle år, forklarer forsker Zachrisson.
I denne nye kartla forskerne i stedet barnas mulighetsrom på tvers av arenaer,
gjennom hele oppveksten.
Forskere har tidligere studert hvordan risiko hoper
seg opp over tid.
Forskerne så på mulighetene i stedet for risikoene
De har vist at summen av risiko, som for eksempel fattigdom,
vold i familien og foreldre som har psykiske lidelser, har større negativ betydning
for barns utvikling enn de enkelte risikoene isolert.
Annonse
Forskerne ved UiO snudde på
flisa og gjorde dette:
– Vi
bestemte oss for å se på barns muligheter i stedet, sier Zachrisson.
Forskerne
brukte data som i detalj har kartlagt oppveksten til 1300 amerikanere født
tidlig på 90-tallet gjennom livet.
I disse dataene finnes detaljerte mål på barnehagekvalitet,
klasseromskvalitet, nabolagskvalitet, hjemmemiljø, fritidsaktiviteter og om
familien bevegde seg ut av fattigdom, for å nevne noen.
Summen av livsmuligheter var null
– Så
lagde vi en sum av livsmulighetene barna fikk fra fødsel til videregående, og undersøkte
hvordan dette påvirket livskvaliteten deres senere, forteller Zachrisson.
Konklusjonen:
Halvparten av barna som er født inn i en familie med lav inntekt, har opplevde null
muligheter innen disse arenaene i løpet av hele livet frem til de blir voksne.
– Litt
færre har én, noen har to og de aller færreste har mer enn tre, sier
Zachrisson.
Barn fra
middelklassefamilier opplevde typisk tre til seks livsmuligheter. Og de som har
vokst opp i øvre middelklassefamilier opplevde typisk mellom syv og ti.
Barns muligheter er dypt ulike
– Mulighetene
barn med forskjellige utgangspunkt har til å lære, oppleve trygghet og
tilhørighet og til å utvikle seg, er med andre ord dypt ulike, sier forsker Zachrisson.
Samtidig
vet vi dette: Barn som opplever mestring og tilhørighet i oppveksten bygger et
selvbilde som handler om å være en som kan få til ting i verden, og som går ut i verden og
gjør det.
– Vi fant
at fattige barn som hadde slike erfaringer, også hadde mye større sjanse til å
komme seg inn på universitetet og fullføre en universitetsgrad, og de hadde
høyere lønn som unge voksne, sier Zachrisson.
Annonse
Disse
barnas utvikling er drevet av pakken av muligheter de får gjennom barndom og
oppvekst, understreker han.
Muligheter i barndommen kan utligne foreldres inntekt
Når forskerne tok høyde for barnas muligheter gjennom oppveksten,
hadde ikke lenger foreldrenes inntekt noen betydning for utdanningslengde og
inntekt.
Det var med andre ord mulighetene barna hadde gjennom oppveksten, ikke
familieinntekten, som forklarte at noen tok høyere utdannelse og hadde bedre
lønn.
Vahl nærmiljøskole gir med andre ord elevene sine muligheter til senere
livsmestring som de ellers ikke hadde hatt.
Og den
fungerer: Høsten 2024 hadde andelen Vahl-elever som oppgav at de holdt på med
en organisert fritidsaktivitet økt fra 14 til hele 72 prosent.
– Vi må gjøre
som Vahl skole, og sikre at alle barn, uavhengig av familiebakgrunn, får
muligheter som hjelper dem med å finne nisjene sine. Ikke som enkelttiltak, men
som helhetlige pakker og over tid, sier forsker Zachrisson.