Tilbakemeldinger fra lærer til elev er en
stor del av skolehverdagen.
Elevene skal vite hva de mestrer i hvert fag. De skal få
veiledning om hvordan de kan utvikle seg faglig.
Hver
tilbakemelding skal fremme læring og lærelyst.
Hvordan tilbakemelding gis, kan være avgjørende for elevens utvikling og motivasjon.
Læreren ønsker ikke at den skal virke mot sin hensikt og gjøre eleven demotivert.
Nå har to forskere samlet den eksisterende kunnskapen om temaet. Oversikten viser hva forskningen sier om lærernes tilbakemeldinger til elever.
Forskerne er Christian Brandmo, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og Siv M. Gamlem, professor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskolen i Volda.
Tilbakemeldinger har innvirkning på elevenes prestasjoner, motivasjon og engasjement, ifølge professor Christian Brandmo.(Foto: Colvin / UiO)
Elever i aldersgruppen 10-16 år
De undersøkte aldersgruppen
10-16 år.
– Dette er en periode med stor kognitiv,
emosjonell og sosial utvikling. Tilbakemelding i overgangsperioden fra
grunnskole til ungdomsskole er også kritisk for å tilpasse seg nye
læringsmiljøer og forventninger, forteller Brandmo.
Forskerne så et behov å systematisere resultater
fra forskning på denne aldersgruppen, siden det ikke tidligere har blitt gjort.
De analyserte funnene i 96 studier fra ulike deler av verden. Til sammen kan disse si noe om hva som faktisk fungerer for elever mellom 10-16 år, og hva
som påvirker læringsresultatene.
– Vi så på hva slags utbytte
elevene fikk av tilbakemeldinger fra lærerne, hvilke faktorer som påvirker
elevenes prestasjoner og hvilke faktorer som var viktigst.
Slik virker gode tilbakemeldinger
1. Innholdet og kvaliteten på lærerens tilbakemeldinger er de viktigste faktorene for
elevenes prestasjoner. En tilbakemelding bør være tilpasset den enkelte elev,
informativ og nøyaktig. Den bør gis på riktig tidspunkt og gi konkrete råd om hva eleven kan gjøre.
2. Elevenes forståelse av
innholdet i tilbakemeldingene kan være en
utfordring. Mange lærere tror de er klare i sine tilbakemeldinger og er blitt
forstått. Likevel rapporterer mange elever at de ikke forstår hva de skal
gjøre med dem.
3. Ros og generell oppmuntring kan ha en positiv effekt på motivasjonen til elevene. Dette synes å
ha mindre direkte innvirkning på prestasjonen.
4. Korrigerende tilbakemelding bør balanseres med veiledning om forbedring. For elever som ligger
under forventet nivå, kan moderate forventninger fra læreren påvirke både
motivasjon og prestasjoner.
5. Prosessorientert
tilbakemelding virker positivt. Dette handler om hvordan elevene skal
jobbe for å forbedre sin egen prestasjon.
Annonse
6. Tilbakemeldinger som er
tilpasset elevenes egne mål. Positiv
tilbakemelding fremmer engasjement. Negativ tilbakemelding har motsatt effekt, elever kan trekke seg unna.
7. Hard kritikk og negativ
tilbakemelding er ødeleggende for elevenes
motivasjon og engasjement.
8. Lærerens engasjement i tilbakemeldinger ser ut til å være viktig for elevenes
engasjement og oppfølging av tilbakemelding, sammen med tillit og respekt i
forholdet mellom elev og lærer.
9. Tilbakemelding som dialog, eller samtale mellom lærer og elev, kan også øke elevenes engasjement. Dette kan klargjøre tilbakemeldingen slik at eleven forstår.
10. Skreddersydde
tilbakemeldinger: Elevers selvbilde, kjønn, nivå på kunnskap og prestasjon kan påvirke hvordan elever reagerer på
tilbakemeldinger. Det er derfor viktig å skreddersy tilbakemeldingen til den
enkelte. Gutter og jenter kan oppfatte tilbakemeldinger forskjellig. Forskerne vet ikke om forskjellen ligger i
hvordan de oppfatter og tolker den, eller om de faktisk mottar ulike
tilbakemeldinger.
11. Klassemiljøet: Tilbakemelding kan også indirekte påvirke klassemiljøet gjennom
elevenes atferd.
Professor Siv M. Gamlem har sammen med Brandmo sett på 96 studier fra ulike deler av verden.(Foto: Sommerset / HVO)
Skreddersydd tilbakemelding
Brandmo oppsummerer funnene slik:
– Funnene viser at høy kvalitet
på tilbakemelding, skreddersydd til den enkelte elev, og handlingsorientert
tilbakemelding kan ha en positiv innvirkning på elevenes prestasjoner, motivasjon
og engasjement. På den andre siden kan negativ eller vag tilbakemelding føre
til demotivasjon og at eleven trekker seg unna, sier han.
Siden elevene
foretrekker direkte og skreddersydd tilbakemelding, blir tillit mellom lærer og elev avgjørende for effektiv bruk av tilbakemeldinger.