Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Dette er menneskene bak snublesteinene i Kjøpmannsgata
Hvorfor fant så mange jøder veien til Trondheim før andre verdenskrig? En mikrohistorie gir oss noe av svaret.
Selik, Salomon, Abraham, Mina og Sara Mahler. Store deler av den jødiske historien forsvant med holocaust. Tre av Simon og Malke Mahlers fem barn omkom. Det samme gjorde foreldrene.(Foto: Aune / Jødisk museum Trondheim)
Før andre
verdenskrig fantes det til sammen 150 jødiskeide butikker i Trondheim. 300 av
byens 80.000 innbyggere var jøder.
Hvordan kan det ha seg at såpass mange fant veien til lille Trondheim? Hvordan var deres reise som flyktning til Trondheim? Og hva var det ved Trondheim som lot jødene falle til ro og etablere et nytt liv?
– Trondheim var en by i sterk vekst på denne tiden, og oppgangstidene ga jødene mulighet til å drive med «manufactur» og «modevarer». Bare i de få gatene som utgjør den såkalte «Nerbyen» i Trondheim, finnes det omkring 60 adresser hvor det har vært registrert ulike jødiske forretninger før andre verdenskrig, forteller Jon Reitan.
Han er historiker og forsker ved NTNU, og har forsket på hvordan, og hvorfor, jødene kom til Trondheim, og hvordan de levde i byen på begynnelsen av 1900-tallet.
Jon Reitan.(Foto: Falstadsenteret)
Beretninger om jøder
forsvant med holocaust
Reitan
har brukt «mikrohistorie» som metode. Mikrohistorie viser hvordan de små
detaljene, vanlige mennesker sine liv og handlinger, er med å skape den store
historien.
Utgangspunktet
er en selvbiografisk fortelling etter Simon Mahler. Han var jøde og flyktet fra
Latvia tidlig på 1900-tallet.
– Simon
Mahler er nokså unik, på den måten at han etterlot seg en skriftlig beretning i
førkrigstiden. Det finnes veldig få slike kilder fra den norskjødiske
innvandringshistorien. Vi får på den måten innblikk i viktig kunnskap om
jødenes innvandring og integrering i Norge. Veldig mye av denne kunnskapen
forsvant med holocaust, sier Reitan.
Simon Mahlers historie
Simon
Mahler ble født 31. desember 1886 og vokste opp i en shtetl, et jødisk byområde, i den lille byen
Saldus i Latvia.
På denne
tiden var jødene godt representert i Saldus. De jobbet som skomakere,
manufakturhandlere og blikkenslagere, og i sagbruks- og tømmerindustrien.
Mahler hadde fem søsken og vokste opp under trange kår.
– Det er
flere ting som peker mot at uår, fattigdom og nød i hjemlandet, i tillegg til
diskriminering, var årsaken til at mange jøder emigrerte. Det som kanskje gjør
Simon til en typisk migrant for sin tid, var at han kom fra enkle og
vanskelige kår, og at han var ung og ugift, forteller Reitan.
Simon
Mahler forlot Saldus som 17-åring i 1903 eller 1904. I motsetning til andre
jøder som dro etter familie eller som hentet resten av familien i etterkant,
dro han helt alene.
På denne
tiden skjedde det en sterk utvikling innen jernbane- og dampskipsindustrien.
Transportmidlene ble raskere og billettene ble billigere. Slik ble
arbeidsmarkedet globalt og ga nye muligheter. Dette ble avgjørende for den
jødiske migrasjonen.
Jøder tok ofte en stopp
i Sverige først
Reitan
forteller at for Simon Mahler, som reiste helt alene, er det mest sannsynlig at
han valgte å reise fra Riga eller Liepaja i Latvia som ikke er langt fra
hjembyen Saldus. Derfra var det dampskipstrafikk til både Stockholm og
København.
Mange av
jødene som kom til Norge, hadde et lengre opphold i Sverige. Forskeren tror
derfor at sannsynligvis var Sverige den primære destinasjonen, men at ulike
omstendigheter førte flere migranter videre til Norge.
– Sverige
må ha vært et trygt prøveprosjekt for mange østeuropeiske jøder.
Dampskiptrafikken gjorde at det var kort vei over Østersjøen, og fra 1860–1914
var det ikke krav om pass i Sverige, sier Reitan.
Annonse
Omførselshandler med varene sine på ryggen.(Foto: Ukjent / Jødisk museum Trondheim)
Sverige som transitt
Jødenes
erfaringer som håndverkere gjorde det naturlig å livnære seg på omreisende
handelsvirksomhet («omførselshandel») i Sverige.
De gikk
gatelangs og ute på landsbygda og solgte klær, tekstiler og håndverksprodukter.
De levde sparsomt, og mange fikk losji hos lokale bønder. Der fikk de verdifull
kjennskap til den nye kulturen, det svenske språket og samfunnsforholdene. På
den måten klarte mange å spare opp nok egenkapital til å starte en egen
virksomhet i de større byene.
Da Simon
Mahler kom til Sverige hadde omførselshandelen rukket å bli forbudt. Mahler
valgte, som mange andre, å fortsette illegalt i det skjulte, men med frykt for
å bli tatt.
«Da
jeg var 17 år gammel reiste jeg til Sverige, og jeg fikk adgang til landet. Jeg
begynte straks med tungt arbeid. Jeg gikk fra dør til dør og hadde en tung bør
å bære på. Jeg fikk vondt i alle ledd av å arbeide tungt dag og natt. Slik
tilbrakte jeg 8 år av mitt liv; jeg led av sult og kulde, og jeg var lei av
livet. Jeg vandret over mark og eng. Landskapet besto av dype skoger. Jeg gikk
i regn og kulde for å tjene litt penger […] og jeg var hele tiden redd for at
landsfiskalen skulle beslaglegge mine varer. […] Dørselgerens trasking synes
endeløs, og ofte er det vanskelig med nattelosji. Alt jeg skriver her har jeg
erfart selv; alt er sant og ikke noe lureri.» (Simon Mahler)
Forbud kan ha presset
jøder videre
Reitan
mener det er nærliggende å tro at forbudet mot å drive omførselshandel i
Sverige kan ha presset flere til å reise videre, blant annet til Norge.
I Skåne
ble Simon kjent med Malke Rachel Leiman, og de giftet seg i synagogen i Malmø.
Hun var også en østjødisk immigrant som hadde bodd i Sverige.
Etter
åtte år i Sverige, i 1911, satte Simon og Malke seg på toget til Norge.
Jernbanen ble bygget ut i Sverige fra 1880-årene, og gikk fra Malmö og Lund til
Norge. Først reiste de til Oslo og deretter til Drammen.
– Fra og
med slutten av 1800-tallet fikk Norge etter hvert to kjerneområder for jødisk
bosetting, Oslo og Trondheim. De aller fleste hadde en nokså lik sosial,
kulturell og religiøs bakgrunn, i den forstand at de kom fra de samme områdene
i dagens Polen og Baltikum, sier Reitan.
Simon og Malke Mahler, ca. 1917.(Foto: Rahmn / Jødisk museum Trondheim)
I Norge som et fritt
menneske
I Norge
fikk Mahler en offentlig tillatelse til å drive med handel. Etter noen år på
Østlandet, flyttet de videre til Trondheim i 1918.
Annonse
– Med
tanke på at Mahler lenge livnærte seg som omførselshandler, noe som innebar mye
reising og etablering av kundenettverk over hele landet, er det ikke utenkelig
at familien fant inspirasjon og motivasjon til å flytte til Trondheim. Det var
en by med sterk velstandsutvikling som samtidig hadde et jødisk
minoritetssamfunn i vekst, sier Reitan.
På den
tiden Simon og Malke bosatte seg i Trondheim, eksisterte det allerede et jødisk
fellesskap som kunne minne om shtetl`en i hjemlandet, og jødene var i tillegg
vellykket integrert i storsamfunnet.
– Både
Simon og Malke hadde lange opphold bak seg i Sverige, et land som lignet på
Norge på mange måter. De behersket det svenske språket, og opplevde kanskje
færre språkbarrierer enn mange andre, sier Reitan.
På 20 år
økte antallet jøder i Trondheim fra 120 i 1900 til over 300 i 1920. Det
mosaiske trossamfunnet i Trondheim hadde formelt eksistert siden 1905, og i
1923 ble den gamle jernbanestasjonen på Kalvskinnet innviet som synagoge.
– Dette
markerer en fremtidsoptimisme for jødene, og et kollektivt ønske om integrering
og tilhørighet i Trondheim, sier Reitan.
Gode tider i Trondheim
og håp for fremtiden
Utbyggingen
av jernbanen, hurtigrutetrafikken og nye dampskipforbindelser til Europa ga nye
muligheter for Trondheims næringsliv. Trondheim var i stor vekst, fra å ha 25.000 innbyggere i 1890, så hadde befolkningstallet økt til 70.000 i 1910.
Befolkningen
fikk nye impulser, større nettverk og en generell økonomisk oppdrift.
Velstanden økte for hele samfunnet i Trondheim og kjøpekraften steg.
Dette
fikk også jødene med sine butikker innen modevarer og manufactur ta del i, og
Simon Mahler startet opp en forretning for manufaktur- og trikotasje, S. Mahler
på Hospitalsløkkan 10.
De
jødiske handelsmennene lyktes med å bygge videre på erfaringene de hadde med
seg fra omførselshandelen blant bønder og fiskere. Dette tok de med seg inn i
den trønderske handelsstanden.
Deres
nisje ble å tilby et annet vareutvalg til en billigere pris, rettet mot nye
målgrupper. Slik skilte de seg fra eksisterende butikker i Trondheim.
Snublesteiner
Annonse
I 1921
slo Simon Mahler seg til ro i Trondheim med både familie og forretning på
Tempe.
–
Dette ble starten på en klassereise. Familien til Simon Mahler gikk fra
fattigdom i en østeuropeisk shtetl, gjennom strabasiøse kår i Sverige, til å
endelig finne trygghet og gode forhold for et familieliv i Trondheim, sier
Reitan.
Malke og
Simon fikk fem barn. Foreldrenes ønske om en god fremtid for barna, gjorde at
de prioriterte barnas utdanning. Abraham og Salomon gikk på Katedralskolen,
Selik gikk på Handelsgymnaset, og i 1942 flyttet Abraham til Volda for å ta
handelsgymnaset der.
Barnas
utdanning var en stor investering for familien. De måtte betale skolepenger for
å gå på middelskole og gymnas. I tillegg innebar barnas skolegang færre hender
som bidro inn i familiens forretningsdrift.
I 1940 drev Simon Mahler Trondhjems Avfallsforretning i Kjøpmannsgata 11. Der kan du i dag finne fire blanke snublesteiner (minnesmerker over ofre for holocaust), for Simon, Malke, Selik og Mina. I Volda finner du snublesteinen til Abraham.
De to
siste familiemedlemmene, Sara Bella og Salomon, levde videre i Trondheim og
København.
Selik, Salomon, Abraham, Mina og Sara Mahler.(Foto: Aune / Jødisk museum Trondheim)
Om Simon Mahlers
fortelling
Gjennom
fortellingen til Simon Mahler får vi innsyn i de østeuropeiske jødenes
flyktning- og migrantliv som startet og sluttet i Østersjøens dampskipsfart.
Mahler skrev ned sin fortelling på jiddish og på rim. I prosjektet til Reitan
har han brukt en norsk oversettelse fra 2000-tallet.
Mikrohistorie
gjør det mulig å få unik kunnskap om fortiden ved å studere det lille, de små
detaljene, i den store historien. Historien til det man velger å studere kan
brukes til å finne forklaringer på et større historisk spørsmål.
– Ved å
ta utgangspunkt i et enkeltmenneske, kan vi lettere kjenne oss igjen i
mennesket vi studerer, sier Reitan, og legger til:
– En
ekstra fin ting med denne migrasjonsberetningen, som er cirka 100 år gammel, er
at den virker så tidløs og universell, og gjenkjennbar i nyere
migrasjonsfortellinger.