Studien fra Chalmers tekniska högskola i Gøteborg, konkluderer med at elsykler som leies i byer, har åtte ganger høyere ulykkesrisiko enn leide elsparkesykler.
Forskningsfunnet er helt motsatt av hva forskere har funnet i tidligere studier. Og transportforsker Aslak Fyhri ved forskningsinstituttet TØI i Oslo stiller seg svært kritisk til den svenske studien.
Har sammenlignet epler og pærer
Gøteborg-forskerne heter Marco Dozza og Rahul Rajendra Pai.
– Tidligere studier har ofte sammenlignet epler og pærer, sier Dozza i en pressemelding. Han er professor i trafikksikkerhet og trafikantadferd ved Chalmers tekniska högskola.
En ting er at tidligere studier, ifølge Dozza, har slått sammen elsykler med vanlige sykler.
– Noe annet er at de ikke har tatt hensyn til hvor, hvordan og hvor mye kjøretøyene brukes – eller om de er leid eller privat eid.
– Det var når vi tok alle disse faktorene med i beregningen at vi fant at elsparkesyklister faktisk har lavere ulykkesrate enn elsyklister.
Mye lavere, ifølge konklusjonen.
Mange opplever ulykker
Flere tidligere studier – blant annet fra Oslo – har konkludert motsatt: At elsparkesykler er farligere enn både sykler og elsykler i trafikken.
Studien fra Oslo konkluderte med at en trafikant på elsparkesykkel er ti ganger så utsatt for ulykker i trafikken, sammenlignet med en person på vanlig sykkel.
Den samme Oslo-studien i 2020 fant at 1 av 4 elsparkesyklister er nære på å kollidere eller falle av elsparkesykkelen, hver eneste gang de sparkesykler. Innpå en tredel av uhellene kunne knyttes til alkohol.
Mange av uhellene var hodeskader. Og bare fem prosent av elsparkesyklistene i Oslo brukte hjelm.
En studie fra Austin i USA fant mye av det samme som Oslo-studien. Men en stor forskjell var at langt flere amerikanere enn nordmenn brukte hjelm.
I Austin fant også forskerne at svært mange ulykker med elsparkesykler, skjer på den aller første turen hvor noen prøver en slik farkost.
Flere selskaper ønsker å leie ut elsykler i Norge. Her en elsykkel fra firmaet Lime i Oslo sentrum.(Foto: Frederik Ringnes / NTB)
Har sammenlignet med vanlige sykler
Når Marco Dozza og Rahul Rajendra Pai nå har sammenlignet drøye 700 ulykker i syv europeiske byer, finner de tvert imot at ulykkesrisikoen med elsparkesykkel er mellom 2,5 og 10 ganger lavere enn med elsykkel i de ulike byene.
Annonse
Den store forskjellen fra tidligere studier, blant annet studien i Oslo mener Gøteborg-forskerne skyldes at de har tatt høyde for hvor ulykkene skjer og hvordan kjøretøyene brukes.
Det siste handler blant annet om at tidligere studier gjerne har sammenlignet meter kjørt med helt vanlige privateide sykler – og meter kjørt med utleide elsparkesykler. Da er antallet uhell blitt mye større med de siste.
I denne siste studien har forskerne altså kun tatt med utleide elsykler.
De har i tillegg brukt GPS-data for å sikre at de undersøker kjøring på identiske steder. Og de har kun tatt med uhell der trafikantene er blitt skadet.
– Jeg kjenner disse forskerne i Gøteborg som skikkelige og redelige, og vi samarbeider godt, sier transportforsker Aslak Fyhri ved forskningsinstituttet TØI i en kommentar til forskning.no.
– Likevel er denne artikkelen problematisk.
Fyhri innleder med å peke på at studien til Marco Dozza og Rahul Rajendra Pai, har med mange forbehold. Dette kommer ikke fram i pressemeldingen om studien.
– I tillegg får tallene i studien alarmen til å gå: De har med 35 elsykkel-ulykker og 600 ulykker med elsparkesykler. Når elsykler bare utgjør cirka 5 prosent av materialet, blir resultatene svært sårbare for skjevheter i hvem som rapporterer hva.
– I tillegg er metodebeskrivelsen tynn. «Recorded by the users», uten nærmere forklaring, holder normalt ikke.
Ikke farligere med elsykkel
Når forskere har studert ulykker i Norge, har de altså gjerne funnet at risikoen knyttet til å bruke en elsparkesykkel er fem til ti ganger høyere enn om du tilbakelegger samme distanse med en vanlig sykkel.
Annonse
I Norge har forskere heller ikke funnet at elsykkel er farligere enn vanlig sykkel.
Snarere tvert imot.
– På meg virker det som at Chalmers-forskerne har overestimert risikoen for elsykler, og samtidig underestimert den for elsparkesykler, sier Aslak Fyhri.
Han peker på det ganske spesielle og paradoksale i at utleide elsykler skal være mange ganger så farlige som utleide elsparkesykler – samtidig som privateide elsykler antakelig er mange ganger så trygge som privateide elsparkesykler.
– Da må det enten være noe som er spesielt farlig med utleide elsykler, og det virker ikke sannsynlig gitt utformingen på syklene.
– Eller så må brukerne av disse utleie elsyklene være noen helt andre enn brukerne av utleide elsparkesykler. Eller så må det være noe som er skjevt i rapporteringen som er blitt benyttet i studien fra Chalmers.
– Jeg mistenker det siste.
Kilde og referanser:
«Rented e-bicycles more dangerous than e-scooters in cities», pressemelding fra Chalmers tekniske högskola, 12. september 2025
Rahul Rajendra Pai og Marco Dozza: «Is e-cycling safer than e-scootering? Comparing injury risk across Europe when vehicle-type, location, exposure, usage, and ownership are controlled», Journal of Safety Research, september 2025
Nils Fearnley m.fl: «Delte elsparkesykler i Oslo – En tidlig kartlegging», TØI-rapport, 2020
Opptatt av hva som skjer i samfunnet?
Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.