Farget honning helles oppi doen. Klebrige greier, men det sklir rett ned.

Her er doen du ikke behøver å vaske

Kinesiske forskere har lagd et superglatt toalett.

At doer må vaskes, er bare ett problem.

Et enda større problem globalt er at doer bruker fryktelig mye vann. Om doskåla blir superglatt, trengs det langt mindre vann for å spyle vekk det noen har etterlatt nedi doen.

Forskerne ved Huazhong-universitetet i byen Wuhan i Kina er ikke de første som prøver å lage et superglatt toalett. Men de kan være de første som virkelig har lyktes, takket være nye materialer.

Teflon-do fungerte ikke

Forskere har forsøkt å lage glatte toaletter tidligere, blant annet ved å legge en overflate av teflon nedi doen.

Men det fungerte ikke. Teflonen ble fort skrapet opp, og toalettet ble ødelagt hvis det ble brukt mye.

Wuhan-forskerne skal nå ha klart å lage et toalett der overflaten tåler fryktelig mye. I et eksperiment ble sandpapir dratt tusen ganger fram og tilbake nedi toalettskålen, uten at det gjorde doen noe mindre glatt.

Får du kjøpt det snart?

Det kan være et stykke fram før det superglatte kinesiske toalettet er til salgs i en baderomsbutikk nær deg.

I første omgang har nemlig de kinesiske forskerne nøyd seg med å 3D-printe en modell. Og den var bare en tidel så stor som et vanlig toalett.

Materialet i doen er en blanding av plast og såkalt hydrofob sand. Det er sand som er vannavstøtende. En laser ble brukt for å blande partiklene. Materialet ble til sist satt inn med silikonolje.

Resultatet ble altså en overflate som er like glatt, selv etter å ha blitt skrubbet med sandpapir gang på gang.

Doer i fly og tog

Ifølge tidsskriftet New Scientist kan toaletter lagd på denne måten, vise seg spesielt nyttige om bord i fly og tog. Der er det veldig greit om det går med lite vann for å skylle ned.

Men først må forskerne finne ut hvordan de kan lage disse toalettene i full størrelse til en rimelig pris.

Andre forskere New Scientist har snakket med ved Aalto-universitetet i Finland, peker på at spesielt laserteknikken som ble brukt, kan gjøre det utfordrende å masseprodusere toaletter på denne måten.

Men de ser ikke bort fra at den utfordringen lar seg løse. Da kommer det kanskje et superglatt toalett hjem til deg.

Yike Li m.fl: Abrasion-Resistant and Enhanced Super‐Slippery Flush Toilets Fabricated by a Selective Laser Sintering 3D Printing Technology, Advanced Enginering Materials, august 2023.