På én enkelt bil kan transportfirmaet spare flere titusener av kroner i året. For ikke å snakke om noen tonn CO₂-utslipp.

Slik kan yrkes­sjåførene spare miljøet og kjøre mye billigere

Når sjåførene får først opplæring og så oppfølging, kutter de dieselforbruket med 5 til 9 prosent.

Mange har vist hvordan et godt kurs i økokjøring kan lære sjåfører å kjøre økonomisk. Så går det noen måneder, så glemmer de litt etter litt, og etter hver er de tilbake med gamle uvaner og gammelt drivstofforbruk.

En prat med sjefen

En rapport og en månedlig prat med sjefen, derimot, det får lærdommen til å sitte.

– Da finner vi ut at innsparingen vedvarer, forteller Daniel Ruben Pinchasik.

Han er forsker ved Transportøkonomisk institutt og arbeider med en doktorgrad der han ser på hvordan det går an å få ned CO-utslippene fra transportnæringen. Sammen med kolleger ved TØI og BI har han funnet ut hvordan opplæring i økokjøring kan få ned drivstofforbruket kraftig.

Lenge til alle går på strøm

– Vi snakker veldig ofte om elektrifisering av lastebiler, om batterielektriske og hydrogenelektriske og om overgangen til biodiesel og biogass. Men mange av de løsningene er ikke modne ennå. De kommer, men det er krevende, og i storbilsegmentet skal bilene ha mye kraft, sier han. Med andre ord: Det tar tid å få over transporten på annet drivstoff.

Andre studier viser at sjåførene faller tilbake til gamle uvaner – det har Daniel Ruben Pinchasik klart å unngå.

Opplæring, derimot, det gir resultat raskere. Pinchasik og kollegene fikk teste på 14 yrkessjåfører i Postnord Solution. Først kjørte sjåførene som vanlig i tre måneder. Så fikk halvparten et kurs i økonomisk kjøring.

Ikke komplisert

– De fikk for eksempel informasjon om hvordan de kunne utnytte massen til bilen bedre. De lærte bedre girhåndtering, motorhåndtering, hastighet og forskjellige andre faktorer. Den gruppen som hadde fått opplæring, fikk så en rapport hver måned om hvordan de hadde scoret på økokjøringen, og de gikk gjennom rapporten sammen med lederen sin, beskriver Pinchasik.

Han forklarer hvordan en bil har en ideell hastighet der balansen mellom luftmotstand og drivstofforbruk er aller best. Så gjelder det å kjøre jevnt, å bruke cruisekontrollen riktig, å stoppe motoren når du står stille og ikke trenger den til å drive bakløfteren – egentlig ganske intuitive ting for en profesjonell sjåfør, men likevel lette å la være å gjøre.

Gammel vane er vond å vende

– I de studiene som er gjort tidligere, er det ofte et funn at man reduserer drivstofforbruket i noen måneder etter et kurs i økokjøring. Men oftest faller folk tilbake til de vanene de hadde fra før. I vårt prosjekt fant vi at reduksjonen vedvarte. Den var lavere mot slutten, ni måneder etter kurset, men ikke signifikant, forklarer han.

I løpet av den tiden begynte også kontrollgruppen å få bedre resultater. De fikk en idé om hva kollegene holdt på med – ikke minst fordi de som gjorde seg fortjent til det, fikk overrakt t-skjorter som fortalte at de var gode økosjåfører. Det at også kontrollgruppen forbedret forbruket etter hvert, helt uten ekstra opplæring, tyder på at mye kan spares med tiltak som henger relativt lavt.

Opptil 9 prosent

Den mulige innsparingen for et transportselskap ligger mellom 5,2 og 9,0 prosent.

– Potensialet er størst for forbedringer i håndteringen av motor og gir, forteller Daniel Ruben Pinchasik.

I etterkant har han snakket med flere som leverer flåtestyringssystemer – altså systemer som holder styr på en flåte av biler.

– De mente at dette var ganske i tråd med deres egne erfaringer, sier TØI-forskeren.

Han forteller om et dieselforbruk på 3,6 liter per mil og 80 000 kjørte kilometer i året. Da kan fort én enkelt sjåfør spare 15–20 000 kroner i året bare i drivstoffutgifter.

– Dette er en næring som har relativt lave marginer, og drivstoff utgjør en betydelig andel av kostnaden, fastslår Pinchasik.

For Postnord Solution, som hadde 120 lastebiler da undersøkelsen ble gjort, gikk det an å redusere drivstoffutgiftene med opp mot fem millioner kroner og CO-utslippene med 1000 tonn.

Yngre har lært mer økokjøring

Ifølge fagkonsulent Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund har økonomisk kjøring stor plass i kjøreopplæringen nå, både for personbil og tyngre biler.

Nå er opplæringen i miljøvennlig kjøring god – mye bedre enn for noen tiår siden, ifølge fagkonsulent Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund.

– At du kjører økonomisk, er et av kriteriene for å få førerkort, og til selve førerprøven er det en av tingene som blir vurdert og som du kan stryke på, sier han.

Det har ikke vært slik bestandig.

– Jeg har drevet trafikkopplæring i 30 år. Jeg ser på sønnen min, som har fått inn økonomisk kjøring med morsmelka, at han er mye flinkere til å kjøre økonomisk enn jeg er. Han tenker over det, og han har fått inn gode rutiner for å få ned drivstofforbruket. Det er viktig å ta tak i det tidlig i opplæringen, sier Andersen.

Han har merket det når han har fått elever som vil ha BE-opplæring – altså på bil med tilhenger.

– Det er et mer voksent klientell. De er ikke like opptatt av det økonomiske, og for mange er miljøvennlig kjøring helt fremmed, ifølge Pål Andersen.

Referanse:

Daniel Ruben Pinchasik, Inger Beate Hovi, Eirill Bø og Christian S.Mjøsund: Can active follow-ups and carrots make eco-driving stick? Findings from a controlled experiment among truck drivers in Norway. Energy Research & Social Science, mai 2021, doi: 10.1016/j.erss.2021.102007

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS