Kanskje er det yndlings-pizzarestauranten du går for hvis du får spise ditt siste restaurantmåltid på en stund.(Foto: Pressmaster / Shutterstock / NTB)
Vi søker det kjente og kjære når det nærmer seg slutten
Avslutninger får folk til å tenke over hva som betyr noe for dem, viser studie.
Se for deg at du av en eller annen grunn har skikkelig lite tid til å gjøre vanlige, hyggelige ting. Som å reise, se film eller gå på restaurant.
Ville du umiddelbart begynt å planlegge for nye og spennende opplevelser – eller ville du sett favorittfilmene, besøkt favorittbyen og favorittrestauranten?
En studie fra University of Chicago Booth School of Business tyder på at flertallet ønsker det kjente og trygge når det er siste mulighet.
Studien er nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Personality and Social Psychology.
Generelt har tidligere forskning vist at folk vil oppleve nye ting. Nye filmer, ny mat, nye steder.
Forskerne bak denne studien hadde imidlertid en mistanke om at det ville være annerledes når folk vet at muligheten snart tar slutt.
Det trenger ikke å være snakk om døden. Det kan også være siste uken en restaurant holder åpent før en nedstengning, eller ditt siste måltid før du skal på diett.
Studien var delt inn i flere eksperimenter. Der deltok i overkant av 1.100 personer totalt, mange av dem studenter.
Ulike scenarier
De skulle tenke seg et scenario der de fikk valget mellom å lese på nytt en bok de har lest før eller å lese en helt ny bok. Eller de kunne velge mellom å reise til en ny by eller å besøke en by som var kjent og kjær fra før.
Så kom vrien. Halvparten skulle enkelt og greit bare velge. Den andre halvparten fikk scenariet krydret med at dette var siste sjansen de fikk på en god stund til å lese en bok eller å reise til en by.
De som fikk siste sjanse til å reise eller lese, foretrakk i større grad å besøke byen som de kjente til og var glad i fra før. Og de ville heller lese boken som de allerede hadde lest.
– Får folk til å tenke på hva som betyr noe
Til slutt ville forskerne finne ut hvorfor deltakerne heller ville ha det kjente og kjære når det nærmet seg slutten på mulighetene.
At de allerede visste at de likte filmen de valgte å se på nytt eller restauranten de bestemte seg for å spise på, var en grunn som veide tungt.
Men det hadde også noe med personlig betydning å gjøre.
Og en gammel favoritt er oftest mer meningsfull enn en ny og spennende opplevelse, oppsummerer forskeren.
Hva med «bucketlisten»?
På mange måter står denne forskningen litt i kontrast til tanken om den såkalte bucketlisten. En bucketliste består av ting man har lyst til å gjøre før man dør. Tanken er at det blir viktigere å få gjort disse tingene når det nærmer seg slutten.
Men det er nok litt mer nyansert enn som så, viser både denne nyeste og flere andre studier gjort på feltet.
En studie publisert i tidsskriftet Innovation in Aging i 2018 undersøkte 541 deltakere mellom 24 og 75 år. Forskerne ville finne ut hvilken betydning alder og hvor mye tid de hadde på seg, formet hvordan bucketlisten deres så ut.
En gruppe hadde ingen tidsfrist. Den andre gruppen skulle se for seg at de hadde et halvt år igjen å leve.
Det viste seg at i gruppen som hadde et halvt år på seg var de eldre mer opptatt enn de unge av å finne indre fred og det å føle seg som en del av noe større.
Referanse:
Winet, Yuji K. og O'brien, Ed. (2022). Ending on a familiar note: Perceived endings motivate repeat consumption. (Sammendrag). Journal of Personality and Social Psychology.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?