Prosjektet startet opp 1. januar 2015 og pågår i tre år. Jæder Ådne Espeland er prosjekteier og med seg i prosjektgruppen har de Fjordkjøkken, Fjordland, Norrek, Arne B. Corneliussen, Nordic Choice Hospitality Group, Nofima, Animalia og Gdansk University of Technology.
Prosjektet finansieres av Jæder og Norsk Forskningsråd.
Det første produktet i serien «+Grønt» er kjøttboller med 33 prosent grønnsaker. De lanseres i første omgang på hoteller, restauranter og kantiner.
Men går det som deltakerne i forskningsprosjektet «Grøntikjøtt» ønsker, dukker kjøttbollene snart opp i dagligvarehandelen også.
– Målet med prosjektet er å utvikle en ny produktkategori med bærekraftige og sunne hverdagsprodukter bestående av kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker, sier forsker Grethe Iren Borge ved Nofima.
Utnytter grønnsakrester
Blomkål er en viktig ingrediens i kjøttbollene. Her brukes minibukettene som blir til overs når blomkål kuttes i buketter og fryses. Dermed går mindre mat til spille.
Og det er snakk om store mengder. Bare for blomkålen blir det 30 tonn mindre matsvinn per år.
Det samme kommer til å gjelde for andre grønnsaker som tas i bruk. De er fullgode råvarer, men størrelsen eller utseende gjør at de er vanskelig å selge som de er. I stedet for å bli brukt til dyrefôr, som gjerne er tilfellet i dag, vil grønnsakene bli brukt i de nye produktene.
– Både hvilke grønnsaker som er med, altså det å velge egnede råvarekombinasjoner, og å foredle råvarene på den mest gunstige måten, er viktig, sier Borge, som har ledet forskningsprosjektet.
Merverdi for norsk kjøtt og norske grønnsaker
Det er matprodusenten Jæder som lanserer +Grønt-serien. De beregner å øke omsetningen med inntil 100 millioner kroner per år mot eksisterende kunder og ser i tillegg et potensial innen institusjonsmat og skolemat.
– Ingen norske kjøttbedrifter produserer denne typen produkter i dag, og vi ønsker å være en foregangsbedrift som skaper merverdi for både norsk kjøtt og norske grønnsaker gjennom videreforedling på en ny og innovative måte, sier markedssjef Guro Espeland.
Dette skal de oppnå gjennom samarbeid med bedrifter i flere ledd i verdikjeden.