Vulkanen Etna i Italia spyr ut 20 tonn kobber og 10 kilo gull om dagen.

Kan vulkaner gi oss mineraler vi trenger til det grønne skiftet?

Saltsjøer under vulkanene er en uutnyttet ressurs, mener en britisk forsker. Her kan vi blant annet finne litium til batteriene våre.

I dag står Kina for produksjonen av 80 prosent av de mineralene som vi trenger for å bruke moderne teknologi i verden.

Det grønne skiftet – den store overgangen til fornybare energiløsninger – vil mangedoble vår avhengighet av flere metaller.

Dette er mildt sagt en utfordring.

– Vi blir ikke bare avhengige av flere stoffer, men vi vil trenge dramatisk mer av dem.

Dette sa Karl Kristiansen hos Bergfald Miljørådgivere til forskning.no i 2022.

Tenk helt nytt

Vi har naturgitte fortrinn her i Norge for å utvinne slike mineraler. Nylig la regjeringen fram en mineralstrategi hvor de vil ta sats for å utvikle mineralnæringen.

Men dette er kontroversielt. Vi vet at det har kostnader for miljøet å bryte opp nye gruver.

Nå foreslår en britisk vulkanforsker at vi tenker helt nytt. Han foreslår at vi begynner å utnytte mineraler som finnes under vulkaner. Dette skriver den britiske avisa The Guardian.

Vulkanske magmaer – smeltet stein som befinner seg under jordskorpa – er nemlig rike på metaller. Magmaer er lette og under høyt trykk. Derfor kommer de noen ganger ut av vulkanene. Da kaller vi dem lava.

Vulkaner som Etna i Italia frigjør omtrent 20 tonn kobber og 10 kilo gull om dagen. Dette skjer i form av vulkanske gasser, forteller John D. Blundy i en artikkel i Geoscientist. Han er professor i geologi ved Universitetet i Oxford og ekspert på magma.

Superkonsentrerte metaller

Å utvinne metaller fra den vulkansk gassen er ikke enkelt.

Men det er mulig å utvinne dem fra underliggende varme i saltsjøene som ligger rundt 2 kilometer under vulkanen. Metallene her er nemlig superkonsentrerte.

John D. Blundy peker på at mange vulkaner er sovende. Å utvinne metaller som befinner seg under slike vulkaner kan ha klare fordeler.

Metallene utvinnes nemlig da fra en konsentrert, delvis flytende løsning. Ikke fra en fast bergart. Dermed er det ikke behov for de samme forurensende raffineringsprosessene som må til for å få metaller ut av stein. Og de varme væskene kan brukes til å produsere geotermisk kraft, noe som kan gjøre gruvedriften karbonnøytral, foreslår Blundy.

Fortsatt mange utfordringer

At saltsjøer inneholder viktige metaller, er ikke nytt.

Litium er en nøkkelingrediens i produksjonen av batterier. Metallet er vanligvis utvunnet fra harde bergarter. Men det blir også hentet fra store saltsjøer i Sør-Amerika.

Mange utfordringer gjenstår før det kan bli mulig å utnytte sjøene under vulkanene til mineralutvinning, påpeker professoren.

Men om vi får det til, finnes det rundt 2.000 vulkaner i verden som har potensial til å bli slike metallgruver.

Vulkanen Bereenberg på norske Jan Mayen er Europas nest største vulkan etter Etna på Sicilia. Den er 2272 meter høy og dermed et av Norges høyeste fjell. Målt fra havbunnen er vulkanen godt over 5000 meter høy.

Ny vulkan kommer snart

Bare i Europa er det 15 land som har aktive eller sovende vulkaner som kan være egnet, mener han.

Nylig kom det en ny studie som meldte at en supervulkan nær Napoli i Italia vil komme med et utbrudd snart. Dette skrev forskning.no.

Vulkanen Campi Flegrei har ikke hatt utbrudd siden 1538. Nå er den nær bristepunktet, ifølge italienske vulkanforskere.