Omega-3 utvider blodårene

Forsøk på mus viser hvordan omega-3 fungerer på et molekylært nivå.

(Foto: iStockphoto)

En tysk forskergruppe har for første gang beskrevet hva som skjer i kroppen når man inntar omega-3 fettsyrer.

Forskerne studerte hvordan de tre vanligste omega-3 fettsyrene ALA, EPA, og DHA påvirket blodårene.

De identifiserte proteinet SLO1, et såkalt kanalprotein som regulerer blodårene og hjertesystemet, som en viktig faktor i fettsyrenes effekt på kroppen.

Forskerne fant at SLO1 fungerer som reseptorer for DHA og åpner seg ved at fettsyrene binder seg til dem. Dermed utvider blodårene seg, og blodtrykket synker.

I tillegg viser forsøkene at genmodifiserte mus, som ikke er i stand til å produsere SLO1, ikke opplevde den samme blodtrykkreduksjonen.

Ifølge forskerne tyder dette på at fettsyren DHA direkte påvirker blodtrykket, som blir formidlet gjennom SLO1-kanaler.

De to andre fettsyrene ALA og EPA ga ikke utslag i forsøkene.

Kontroversielt

Et kosthold bestående av rikelig med fisk fører med seg en rekke helsefordeler, og omega-3 fettsyrene får mye av æren.

Så utbredt er oppfatningen av at fettsyrene er bra for deg at både helsedirektoratet og EU anbefaler et kosthold med rikelig av omega-3.

Fettsyrene har samtidig ført med seg en god del kontrovers ettersom populariteten har økt, og flere undersøkelser har stilt spørsmål ved om vidundersyrene i det hele tatt holder det de lover.

– Kliniske studier om inntaket av kostholdstilskudd som inneholder omega-3 fettsyrer har ikke gitt oss et helt klart bilde enda.

Det forteller professor Stefan H. Heinemann ved Friedrich Schiller University Jena i Tyskland i en pressemelding.

Hoshi, T., B. Wissuwa, T. Tian, N. Tajima, R. Xu, M. Bauer, S.H. Heinemann, S. Hou (2013) Omega-3 fatty acids lower blood pressure by directly activating large-conductance Ca2+-dependent K+ channels. Proceedings of the National Academy of Sciences USA (DOI: 10.1073/pnas.1221997110)