Superkjendiser får mye oppmerksomhet mens de lever og etter
at de dør. Fans og forskere gransker alt de sa, gjorde og eide.
Det gjelder også vår største stjerne Henrik Ibsen, Norges berømte dramatiker.
Et dukkehjem og hans andre skuespill blir satt opp
over hele verden. Ibsen er den som blir spilt nest mest - bare slått av
Shakespeare.
Jørgen Haave er forsker ved Henrik Ibsen
Museum som er en del av Telemark museum.
Da forskning.no ba ham om å velge ut en favoritt fra museet,
velger han en sofa i gul plysj. Den belyser en ukjent side ved den store
dikteren, mener Haave.
Museumsfavoritten
I denne serien ber vi museumsfolk om å velge én gjenstand fra sitt museum. Hva er deres favoritt?
Sofaen kom til museet fra Finse hotell. Men hvordan havnet
den der og hvor sikker kan museet være på at den faktisk har tilhørt Henrik Ibsen?
Leide møblert
I 1851 fikk Ibsen jobb som dramatisk forfatter og
sceneinstruktør ved Det Norske Theater i Bergen. Det reddet han fra en mager
tilværelse i Kristiania - nå Oslo. Der prøvde han uten særlig suksess å ta artium og å livnære
seg av å skrive.
Han betalte ikke regningene sine, verken til skredderen og skomakeren.
Til Kristiania hadde han kommet fra Grimstad. Der jobbet han på
byens apotek, men i hovedstaden sto han helt uten inntekter.
Nå var det slutt på fattigdommen. I Bergen fikk han god
lønn.
Etter to år på hotell, flyttet Ibsen inn
i en toroms leilighet som tilhørte teateret. Og det er nå den gule mahognisofaen med
seks tilhørende stoler kommer inn i livet hans.
De to rommene skulle leies ut møblert, så teateret kjøpte inn møbler, deriblant sofaen.
Henrik Ibsen rundt 67 år gammel og berømt dramatiker. Han ble født i 1828 og døde i 1906.(Malt av Eilif Peterssen / public domain)
– Frekt av Ibsen
Ibsen bodde i leiligheten noen år, før han fikk jobb ved Christiania
Norske Theater i Oslo.
– Da han sto med flyttelasset, kom en fra
styret i teateret forbi. Han reagerte på at Ibsen tok med seg sofaen og
stolene. For de tilhørte jo teateret, forteller Haave.
Ibsen omtaler hendelsen i et brev til en venn. Der skriver
han at teaterstyret «bar sig mindre
pynteligt ad» da de ved hans avreise påberopte seg eiendomsretten til møblene.
– Men
dette var jo ganske frekt av Ibsen. I grunnen stjal han sofaen, sier Haave.
Bemektigelsen av sofaen inngår i et bilde av Henrik Ibsen
som er mindre kjent.
Annonse
Jørgen Haave forsker på Ibsen. Her i en annen sofa på Telemark museum.(Foto: Nina Kristiansen)
Kjøpte, men betalte ikke
– Han betalte ikke regningene sine, verken til
skredderen og skomakeren. Når han reiste fra Bergen, var det masse små regninger
til vanlige arbeidsfolk som forfulgte ham til Kristiania, forteller Haave.
Det var kjipt, for han tjente sikkert ti ganger så mye som
skredderen, ifølge Haave.
– Fra da Ibsen kom til Bergen, tjente han godt.
Likevel ga han blaffen i å betale for seg, sier Haave.
Det er vanskelig å vite hva Ibsen brukte pengene på, ifølge
Haave. Men mønsteret hans med å ikke betale for seg, startet allerede i Grimstad.
– Da sa Ibsen om en venn at han ikke bare var så
dum at han lånte ham penger, men vennen var faktisk så dum at han trodde han
ville få pengene tilbake, forteller Haave.
Ibsen ble født inn i en rik familie i Skien. De levde det
gode liv med selskaper og omgang med de fine i byen. Da faren gikk konkurs,
måtte familien flytte til gården Venstøp.
Noen år før hadde Ibsen blitt dømt til å betale bidrag for en sønn han fikk med en kollega på apoteket.
– Det gikk utforbakke med dem,
men de bodde slett ikke dårlig. Nabolaget besto av andre finere familier som
var i samme situasjon, sier Haave.
Han tror Ibsen vokste opp i et miljø uten respekt for
vanlige folks arbeid.
– Henrik Ibsen var opplært til å føle distanse til
arbeidsfolk. Selv da han hadde lite penger, var han svært oppmerksom på sin
egen dannelse og bakgrunn, sier Haave.
Betalte ikke barnebidrag
Annonse
Den første tiden i Bergen tjente Ibsen 240 spesidaler i
året. Det tilsvarte lønna til en lærer eller den best betalte skuespilleren på
teateret, ifølge Ivo de Figueiredos bok om Ibsen. Etter noen
få måneder økte lønna til 300 spesidaler i året.
Noen år før hadde Ibsen blitt dømt til å betale bidrag for
en sønn han fikk med en kollega på apoteket. Han slet med å betale da han var fattig student i Kristiania, men var like knipen og sent ute med betalingene etter
han fikk jobb i Bergen. Barnebidraget var på åtte spesidaler i året.
Regnskapsbøker og brev viser at han stadig ble purret på
barnebidraget, selv etter at lønnen hans i Kristiania ble 600 spesidaler i
året.
Betalte ikke husleie
– Han betalte heller ikke husleia i Kristiania.
Derfor måtte Ibsen og kona Susanne flytte til stadig nye leiligheter. Med på
lasset fulgte den tunge sofaen, forteller Haave.
De ubetalte regningene fører til at Ibsen blir stevnet inn
for forliksrådet. Han møter ikke opp, men blir pålagt å betale. Når han
ikke gjør det, havner saken i retten. Igjen blir han dømt.
– Ibsen satte seg selv i en sårbar situasjon.
Selv om han hadde høy inntekt, betalte han ikke de små regningene, sier Haave.
Reiste fra gjeld og eiendeler
Etter noen år i Kristiania begynte teateret å slite
økonomisk. Det fikk følger for Ibsen. Han ble arbeidsledig, og gjelden vokste ham over hodet.
Redningen ble et reisestipend og en pengeinnsamling ledet
av forfatterkollegaer. I 1864 reiste han og familien til
Roma. Det tok 27 år før Ibsen flyttet tilbake til Norge.
Henrik Ibsen, cirka 35 år gammel, rett før han reiser fra Norge. Han er bitter og oppgitt over det norske
samfunnet, som han mener er trangsynt og smått.(Foto: public domain)
Han reiste fra et tårn av gjeld og alt han eide. En advokat
ordnet opp for ham. Ibsens innbo ble solgt på auksjon.
Ifølge papirene fra auksjonen er det en nålemaker Eriksen
som kjøpte sofaen.
Annonse
Fra nålemaker til høyfjellshotell
Haave har sporet opp sofaens videre reise de neste 20 årene.
Eriksen bodde på flere adresser, og sofaen fulgte antagelig med.
Så havner sofaen på Finse hotell.
– Jeg vet ikke hvordan den havnet der. Eriksen
hadde ingen barn, så det er ikke via dem. Det er en gåte, sier Haave.
I detektivarbeidet med å finne ut om sofaen egentlig
tilhørte den berømte dramatikeren, fant Haave en artikkel i A-magasinet fra 1928.
Journalisten bebreider Finse hotell. For sofaen står
bortgjemt på biljard-loftet, der eldre herrer som ikke vil danse, gjemmer seg
bort.
«I dette Ibsenske jubelår skulde og burde møblementet ha
været ganske annerledes utnyttet. «Reis til Finse! Stå på ski og sit i Henrik
Ibsens sofa!» skrev journalisten.
Nå var det bare utlendinger som tok bilde av seg selv i
sofaen til den berømte Ibsen.
Når Henrik Ibsen kommer hjem til Norge, flytter han inn i en leilighet i Arbins gate i Oslo. Nå er han berømt og tjener godt. Dette er Ibsens arbeidsværelse, som nå er museum.(Foto: Berit Roald / NTB)
Blir ikke lei Ibsen
Da Finse hotell skal pusse opp, gir de Ibsens sofa til
museet. Men det var uklart når og hvor han eide den. Nå har Haave funnet ut at
den faktisk tilhørte den gamle dikteren, selv om eierskapet i starten var
tvilsomt.
– Ting handler om og snakker om liv. Dette er særlig tydelig etter et menneskes død ... Ved å komme nær gjenstanden kommer man samtidig nær mennesket som har preget den, skriver kulturhistoriker Anne-Sofie Hjemdahl i boka «Ting om Ibsen».
Derfor er alle eiendeler, regninger og brev som har tilhørt Ibsen av stor interesse for museene. Haave har jobbet der i 17 år, men har ikke blitt lei Ibsen.
Han er egentlig litteraturviter og burde derfor vært mer opptatt
av Ibsens tekster, men synes det er like interessant å forske på Ibsens liv og
eiendeler.
Annonse
– Jeg var skeptisk til å begynne med, men nå blir
jeg bare mer og mer koko på det biografiske, sier Haave.