Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.

Før Henrik Wergeland ble jødenes fremste talsmann, var han antisemitt
Han hånet og harselerte med dem i sine tidlige tekster. Senere ble han kjent som en forkjemper for deres sak.
– I Norge var det ikke – og er ikke – så mange som har kontakt med jøder i det daglige. Derfor har framstillingen av jødene i litteraturen trolig hatt stor påvirkning på nordmenns bilde av jøder, sier Madelen Brovold som har forsket på Henrik Wergelands syn på jødene.
Brovold er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Høgskolen i Innlandet. I mange år, både gjennom mastergrad og senere doktorgrad, har hun undersøkt framstillingen av jøder i norsk litteratur.
I analyse av norsk litteratur fra 1800 til 1970 har hun sett rene antisemittiske framstillinger, blant annet om jøden som grisk, gjerrig og opptatt av penger. I andre tilfeller finner hun mer skjulte stereotypier der forfatteren har med seg et kulturelt tankegods uten nødvendigvis å være klar over det.

– Det er en utvikling i disse årene, men det er også ting som går igjen. Vi finner mange av de samme stereotypiene og fordommene i forskjellige former, sier hun.
Wergeland som jødehater
Nå har hun studert Henrik Wergeland, kanskje det fremste symbolet på avskaffelsen av den såkalte «jødeparagrafen», formuleringen i grunnloven som stengte jøder ute fra Norge.
Forfatteren vokste opp med jødehat rundt seg, noe som speiler seg i hans tidlige tekster fra 1820-tallet.
«Moses i Tønden», et drama Wergeland skrev mens han fortsatt var i tenårene og som ikke ble utgitt i hans levetid, er proppfullt av antisemittiske holdninger og metaforer. Her er jøden opptatt av penger, snakker gebrokkent og er annerledes enn «oss».
– Hovedpersonene Moses og Ephraim personifiserer den antisemittiske forestillingen om «jøden», mener hun.
Brovold har bidratt med et kapittel i den nyutgitte antologien Ung må Wergeland ennå være. Sju artikler, redigert av Erik Bjerck Hagen og Elin Stengrundet.
I teksten diskuterer hun forholdet mellom «Moses i Tønden» og Wergelands senere tekster, blant annet «Jøden» og «Jødinnen», utgitt omtrent 20 år senere (1842/1844). Der er synet på det jødiske et ganske annet.
Stor respekt for jødene som gruppe
I årene som hadde gått hadde Wergeland reist, møtt flere jøder og tatt et oppgjør med de antisemittiske fordommene han vokste opp med.
– I «Jøden» og «Jødinnen» framstilles jødiske menn og kvinner gjennomgående svært positivt.
Han har beveget seg fra den ene enden av skalaen til den andre slik at det går over i romantisering og idealisering. Heller ikke her er jødene som andre, de er på mange måter bedre enn dem.
– Det er helt klart et brudd i dikterens tenkning omkring jødene som gruppe, men det er også en kontinuitet. Det er en tendens til å fremheve «jødiske» egenskaper som ualminnelige og annerledes.
Dette viser en tendens til allosemittisme – en tro på at det er noe særegent ved jødene, som av noen oppfattes som negativt (antisemittisme) og av andre som positivt (filosemittisme).
– Det er ingen tvil om at Wergeland hadde stor respekt for jødene som gruppe og ønsket å hindre antisemittisme og å bedre jødenes kår i Europa fra 1830-årene. Likevel er hans orientalistiske, idealiserte og romantiske fremstilling av jøder i Jøden og Jødinden fordomsfull og stereotyp, mener Madelen Brovold.
Dagens minoriteter
Brovold mener historien om Wergeland er noe vi kan lære noe av også i dag. Hun synes det er interessant å studere minoritetenes perspektiv, og hvordan befolkningen ellers ser på minoriteter.
– Det som er så fint med Wergeland, er jo at han endret syn på jødene etter å ha lært seg mer om jødedommen og etter å ha blitt kjent med flere jøder. Dette viser hvordan mange av fordommene vi mennesker har mot det ukjente, bunner i manglende kunnskap og generalisering – og at fordommene er mulige å bekjempe, sier forskeren.
Referanser:
Erik Bjerck Hagen og Elin Stengrundet (red.): Ung må Wergeland ennå være. Sju artikler. Alvheim og Eide forlag, 2022.
Madelen Brovold: Jødiske motiver i norsk litteratur cirka 1800–1970. Doktoravhandling ved UiO, 2020.
Madelen Brovold: Jødiske motiver i fortidens og fremtidens litteraturhistorie- et supplement til norsk litteraturhistorieskriving. Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning, Mads Breckan Claudi (m.fl.) 2022.
Les også disse artiklene fra Høgskolen i Innlandet:
-
Professor II, sier du?
-
Den norske kua skal få bedre plass. Hvordan skal bøndene få råd?
-
Norske filmer er nesten usynlige på strømmetjenester
-
Vil vi ta penger fra hip-hop og rap og gi til jazz og klassisk musikk?
-
Lukten av nellik og lyden av julesanger: Hvorfor jakter vi julestemningen?
-
Psykolog: Du bør ikke true barna med at nissen ikke kommer