Helikopter svever over landskapet, en lang stripe av flammer strekker seg opp mot himmelen, der lavaen kommer ut av bakken.
Etter en befaring med helikopter natt til tirsdag kunne man konstatere at lavaen ikke strømmer mot Grindavik. Foto: Islands kystvakt / AP / NTB

Vulkanutbrudd etter jordskjelv på Island

Det er vulkanutbrudd på Reykjanes-halvøya på Island etter flere jordskjelv. Utbruddet kommer etter ukevis med mindre skjelv i området.

Kringkasteren Ruv skriver at utbruddet startet i vulkanen Hagafell nordøst for Grindavik rundt klokka 21 mandag kveld. Både Ruv og Morgunbladid har publisert bilder hentet fra direkteoverføringer av området der man kan se lava og flammer.

Ifølge Ruv var det flere jordskjelv i området før utbruddet, det største med styrke på 4,2. Islandske myndigheter var mandag kveld på vei til området med helikopter for å anslå lokasjonen og størrelsen på utbruddet.

Evakuert

I frykt for et stort utbrudd på Reykjanes har myndighetene evakuert de nesten 4000 innbyggerne i fiskelandsbyen Grindavik og stengt den nærliggende turistattraksjonen Den blå lagune. Bakteppet var magmabevegelser under jordskorpen som utløste hundrevis av jordskjelv.

Folk ser på mens nattehimmelen blir malt ildrød av vulkanutbruddet på Reykjanes-halvøya på Island.

Grindavik-folket fikk mot slutten av november imidlertid lov til å være hjemme fra klokka 9 til 16 så lenge situasjonen ikke forverret seg.

Fram til 2021 hadde ikke Reykjanes-halvøya opplevd noe utbrudd på 800 år. Siden har det vært tre utbrudd. Utbruddene har imidlertid primært vært i ubefolkede områder, men det nåværende utbruddet antas å utgjøre en trussel mot Grindavik.

Morgunbladid skriver at folk er bedt om å evakuere umiddelbart.

Flest aktive vulkansystemer i Europa

Island har rundt 130 vulkanske fjell og 33 aktive vulkansystemer, det høyeste antallet i Europa. 18 av vulkanene har hatt utbrudd siden bosetningen på Island begynte på 800-tallet.

I april 2010 førte et utbrudd i vulkanen Eyjafjallajökull til at flytrafikken over det meste av Europa ble lammet.

Grindavik ligger i nærheten av Keflavik-flyplassen, men forskere har sagt at et nytt utbrudd trolig vil produsere lava, men ikke noen askesky.

Grindavik unngår lava

Fiskelandsbyen Grindavik, som ble evakuert før vulkanutbruddet, ser foreløpig ut til å unngå å bli rammet av lava, melder landets meteorologiske institutt.

Utbruddet startet ved 22.20-tiden lokal tid mandag kveld. Da sa leder Kristin Jonsdottir for Islands meteorologiske institutt at det var fare for at lavaen kunne nå Grindavik.

Men tidlig tirsdag morgen sa geofysiker Björn Oddson etter et møte med sivilforsvaret i Reykjavik at han nå har potensielt gode nyheter å komme med. Det melder kringkasteren RUV.

– Utbruddet skjer nord for vannskillet, et sted der lava flyter enten én vei eller den andre. Lavaen strømmer ikke mot Grindavik, sier han etter en befaring med helikopter over området.

– Det vi så var en fire kilometer lang sprekk som sammenfaller med den gamle krater-rekken. Dette er det beste stedet hvis det skulle skje et utbrudd der, sier han.

Grindavik ble evakuert allerede i november etter hundrevis av mindre jordskjelv som ble vurdert som forvarsel på det kommende vulkanutbruddet. Utbruddet mandag kveld skjedde bare noen få kilometer fra Grindavik.

———