Eldre mann med briller, svart dressjakke, hvit skjorte og mørkt slips med lysegrått mønster står foran en fysikk-illustrasjon i blått og gult.
Nobelpris-vinneren Peter Higgs ble 94 år gammel. Bildet er fra 2013.

Mannen bak oppdagelsen av
Guds partikkel er død

Higgs-partikkelen spiller en viktig rolle i vår forståelse av hvorfor universet ser ut som det gjør og ga Peter Higgs Nobelprisen.

Eldre mann med briller, hvitt hår, måne og blå skjorte ser mot venstre og smiler.
Den britiske professoren Peter Higgs på en pressekonferanse i Edinburgh i 2013.

For 11 år siden, i 2013, fikk Peter Higgs Nobelprisen i fysikk for sine teorier om eksistensen av en spesiell partikkel, Higgs-partikkelen, som bidrar til å binde universet sammen.

Nå er den britiske fysikeren død, 94 år gammel. Higgs døde i sitt hjem i Edinburgh i Skottland. Det skriver den britiske avisen The Guardian.

– En virkelig begavet vitenskapsmann

Det var i 1964 Peter Higgs begynte sitt arbeid som førte til teorien om Higgs partikkel. Med bidrag fra den belgiske fysikeren François Englert og andre kolleger foreslo Higgs hvordan en spesiell partikkel hjalp universet med å holde sammen ved å forårsake at alle andre partikler skal ha en masse.

– Peter Higgs var et bemerkelsesverdig menneske. En virkelig begavet vitenskapsmann med en visjon og en fantasi som har beriket vår kunnskap om verden rundt oss, sier Peter Mathieson, til The Guardian.

Han er rektor ved Edinburgh University i Skottland, der Higgs var tilknyttet.

En serie eksperimenter

Teorien om Higgs-partikkelen ble først ordentlig bevist i en serie eksperimenter som gikk fra 2008 til 2012. De ble utført av forskere fra CERN, den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forskning.

Allerede året etter, i 2013, ble Peter Higgs tildelt Nobelprisen i fysikk sammen med François Englert.

– At han forutså partikkelens eksistens, var en dyp innsikt, og oppdagelsen av den ved CERN i 2012 var kronen på verket som bekreftet hans forståelse av hvordan universet fungerer, sier John Ellis, tidligere sjef for CERN, til The Guardian.

Higgs-partikkelen er også kjent som Guds partikkel og spiller en viktig rolle i vår forståelse av hvorfor universet ser ut som det gjør.

© Videnskab.dk. Oversatt av Trine Andreassen for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.