Det pågår et stort fugleinfluensautbrudd i Vadsø kommune i Finnmark. I høst skal en vaksine mot fugleinfluensa testes på mennesker.

Vaksine mot fugleinfluensa skal testes på nordmenn

Frykten for at mennesker kan bli smittet av fugleinfluensa, gjør at forskerne jobber med vaksine. I september får forsøkspersoner i Oslo de første sprøytestikkene.

Spredningen av fugleinfluensa øker over hele verden. I Norge har fugleinfluensaen spredd seg langs hele norgeskysten, men viruset har særlig rammet Vadsø og Øst-Finnmark. Bare i Vadsø kommune har de samlet inn rundt 10.000 døde krykkjer etter utbruddet.

I Norge er fugler og enkelte pattedyr blitt smittet. Men frykten for at mennesker på sikt kan bli smittet, gjør at vaksiner skal testes, skriver Aftenposten.

I september får forsøkspersoner de første sprøytestikkene med vaksine mot fugleinfluensa. Det skjer ved Universitetet i Oslo.

Forskere i mange land jobber med å utvikle slike vaksiner. Målet er å skape en som kan beskytte mot pandemisk influensa.

– Når den først er ferdig klinisk utprøvd på mennesker, kan vi ha en vaksine klar til bruk mot pandemisk influensa i løpet av et par måneder, sier vaksineforsker og immunolog Gunnveig Grødeland, som leder dette arbeidet.