Hva får
mennesker til å vende ryggen til demokratiet og tro på voldelige løsninger? Hva
skjer i livene deres før de begynner å tro på konspirasjoner, fremmedfrykt og
totalitære ideologier?
Cathrine
Thorleifsson har i over ti år forsket på høyreekstreme miljøer i Norge og
Europa.
Hun har møtt nynazister, konspirasjonsteoretikere og tidligere
ekstremister som har vendt seg bort fra vold og hat. Og én ting er tydelig:
–
Ekstremisme er ikke først og fremst en ideologisk overbevisning. Det handler
ofte om å føle seg marginalisert, forklarer hun.
– De søker ikke vold, men tilhørighet, kontroll og mening i kaoset, forklarer forsker Cathrine Thorleifsson.(Foto: Andreas Kjensli Knudsen)
Podcast: Hva får unge til å søke seg til ekstreme miljøer?
Nysgjerrige Norge er en podkastserie fra Forskningsrådet der Kristopher Schau møter landets fremste vitenskapspersonligheter.
Nye episoder publiseres den 15. hver måned på alle store podkastplattformer og her på Forskning.no, sammen en artikkel om forskeren og forskningen.
Kristopher Schau møter denne gangen forsker Cathrine Thorleifsson til samtale om ekstremisme. Du finner denne episoden nederst i artikkelen.
Et
fellesskap med retning
Ifølge
Thorleifsson søker mange ekstremister noe dypt menneskelig: En gruppe å høre
til i, et rammeverk for å forstå verden, og en følelse av kontroll i kaos.
– Jeg tror
mange tiltrekkes av det klare verdensbildet. Det er et fellesskap med tydelige
svar og sterke meninger. Det kan erfares trygt i en usikker verden, sier hun.
I møte med
høyreekstreme miljøer har hun sett hvordan følelsen av urettferdighet, det at man
ikke blir sett, hørt eller verdsatt, blir koblet til ideer om at noen andre får
for mye.
– Mange
føler at de mister noe. At «de andre» tar det de selv hadde. Og det er nettopp
den følelsen ekstreme ideologier utnytter, sier Thorleifsson.
Når
konspirasjoner gir trygghet
I dag brer
ekstremismen seg i stadig nye former, ikke bare via klassisk nynazisme eller
jihadisme, men også gjennom løse nettverk av influensere, forumbrukere og
alternative medier på nett.
–
Konspirasjonsteorier er sentrale i mange av disse miljøene. De gir folk en
forklaring på hvorfor verden er så vanskelig, sier Thorleifsson.
Chemtrails. QAnon. Flat Earth. Pizzagate. 5G-stråling. Vaksinechip.
Illuminati. Listen over konspirasjonsteorier som sirkulerer på nettet virker
uendelig, fra det uskyldig absurde til det dypt farlige.
Ifølge
Thorleifsson gir konspirasjonene orden i kaoset: Verden er ikke tilfeldig, det
finnes en skjult plan. Det er noen som trekker i trådene. Og du som forstår
det, er våken. Mens resten av verden er lurt.
– Det gir
en følelse av å være spesiell. Man vet noe de andre ikke vet. Det er en form
for anerkjennelse, forklarer hun.
Helt
vanlige mennesker
I
intervjuet understreker Thorleifsson at de som trekkes mot ekstreme ideologier,
ikke er monstre. De er mennesker, og de begynte et sted.
– Det er
viktig å forstå at dette kan skje med mange. Ekstremisme starter ikke med vold.
Det starter med noe så menneskelig som søken etter tilhørighet og mening, sier
hun.
Annonse
Hun
trekker også fram at selv om ekstremisme bør fordømmes, må vi skjønne hva som
driver de som søker seg til ekstremistiske bevegelser.
– Vi må
være tydelige på at den politiske ideologien og dehumanisering er farlig. Men
vi må også prøve å forstå hvorfor folk havner der.
Radikalisering
skjer ikke i et vakuum
Ekstremisme
utvikler seg sjelden over natta. Ofte følger det et mønster: Først et tap, en
krise eller en følelse av utenforskap.
Deretter en intens søken etter mening og
svar. Og til slutt: Et fellesskap som tilbyr en ny identitet, klare
fiendebilder og følelsen av å høre til.
– Det
skjer ofte over tid. Man søker, og så møter man noen som sier: Vi forstår deg.
Vi har svarene. Og vi har fiendene, sier Thorleifsson.
Hun
advarer mot å tenke at dette bare skjer med ungdom i vanskelige
livssituasjoner. Radikalisering kan skje med folk i alle aldre og
livssituasjoner, særlig i tider med erfart sosial uro eller krise.
–
Pandemien var et eksempel. Mange satt isolert hjemme, og da fikk enkelte
miljøer mye mer gjennomslag. Konspirasjonsteorier blomstret, sier hun.
Hvor går grensa?
– Jeg
sliter med å vite hvor grensa går. Er det ekstremt å mene at Norge burde stenge
grensene? Eller at vi bør ut av NATO? spør Kristopher Schau i podkasten.
Thorleifsson
svarer at det er viktig å skille mellom det som er kontroversielt, og det som
er ekstremt.
–
Ekstremisme handler om å være villig til å bruke vold, eller å ville rive ned
demokratiet. Folk kan mene mye rart og ha sterke meninger i et åpent demokrati med ytringsfrihet, uten
å være ekstremist, sier hun.
Annonse
Hva kan
vi gjøre?
Hvordan
møter vi ekstremisme på en måte som faktisk virker? Svaret, ifølge
Thorleifsson, handler om mer enn politi og overvåking.
– Det
viktigste er å styrke tilhørighet, fellesskap og opplevelsen av å bety noe.
Forebygging skjer i skole, familie og lokalsamfunn. Det handler om å bygge
motstandskraft, sier hun.
Hun peker
på verdien av kontakt mellom ulike mennesker, og at unge må føle at de har en
stemme.
– Å føle
seg inkludert og anerkjent, det er den beste vaksinen vi har mot ekstremisme, sier forskeren.
Når
ekstreme ideer blir normalisert
Ideer som
tidligere ble regnet som ekstreme, kan med tiden bli oppfattet som normalt. Når konspirasjoner, fremmedfrykt eller autoritære
holdninger gjentas ofte nok – og av mange nok – kan de gradvis bli mer
akseptert i offentligheten.
– Når
ytringer som tidligere ville blitt møtt med avstand og kritikk, i stedet får
plass i den offentlige samtalen, flyttes grensene. Det kan gjøre at flere føler
seg trygge på å uttrykke ekstreme meninger, sier forskeren.
Dette
betyr ikke at ytringsfriheten skal begrenses. Tvert imot så mener Thorleifsson
det er viktig at vi tåler uenighet, men at vi samtidig forsvarer demokratiets
grunnverdier.
– Vi må
være bevisste på hva vi gir rom for, og hvordan vi møter farlige ideer med
fakta, åpenhet og kritisk tenkning, sier hun.
Ekstremisme
finnes i mange former
Selv om
høyreekstremisme har vært det mest synlige i Norge de siste tiårene, er det
langt fra den eneste formen for radikalisering.
Annonse
Thorleifsson understreker at
ekstremisme også finnes på ytre venstreside og i religiøse miljøer. Ja, til og
med i miljøbevegelser.
–
Ekstremisme handler ikke bare om innholdet i ideologien, men om metodene og
målet. Når noen er villige til å bruke vold, trusler eller undergrave
demokratiet, da er vi i det ekstreme landskapet, sier hun.
Hun legger
til at vi i møte med slike bevegelser trenger mer enn bare fordømmelse og
overvåking.
– Vi
trenger også kunnskap, nysgjerrighet og evne til å se mennesker. Og vi må gjøre
det før ideologien fanger dem helt.
Mer om Cathrine Thorleifsson
Cathrine Thorleifsson er sosialantropolog og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på politisk ekstremisme, nasjonalisme og radikalisering, og har gjort feltarbeid blant ytre høyre-aktivister i flere europeiske land.
Som leder for Ekstremismekommisjonen har hun bidratt til ny kunnskap om hvordan fiendebilder skapes og forsterkes – både i fysiske miljøer og på digitale plattformer.
Hun er også vinner av Forskningsrådets formidlingspris for 2024, og er kjent for sitt modige arbeid med å gjøre forskning på ekstremisme tilgjengelig for offentligheten.
Cathrine Thorleifsson snakker engelsk, hebraisk, arabisk og tysk flytende, og er mye brukt som kilde i norske og internasjonale medier.