Det har vært vanlig å tro at katter må spise kjøtt. En ny studie viser at plantemat også går bra.

Veganer-katter har best helse, ifølge ny studie

Katter som lever av plantemat, må sjeldnere til veterinæren og tar mindre medisiner.  – Komplisert og dyrt, mener norsk forsker.

Det har vært uenighet blant forskere og fagfolk om katter kan leve uten kjøtt.

Nå har britiske forskere undersøkt helsen til veganer-katter.

De stilte 1.369 katteeiere flere spørsmål. Hva hadde katten deres spist det siste året? Har katten sykdommer - og i så fall hvilke? Hvilke medisiner bruker den? Hvor ofte har den vært hos veterinæren siste år? Hvordan vurderer veterinæren kattens helse?

123 av kattene i studien hadde et vegansk kosthold, mens resten spiste kjøtt.

Resultatene viser at de veganske kattene brukte mindre medisiner og hadde færre besøk hos veterinæren.

Litt færre sykdommer

Eierne til veganer-kattene fortalte om bedre vurdering fra veterinæren om kattens helse enn det eierne til kjøttetende katter rapporterte.

Forskerne spurte også om 22 ulike sykdommer og lidelser. Resultatene viste små forskjeller. 42 prosent av eierne til katter på kjøttdiett rapporterte om minst én sykdom, mot 37 prosent av eierne til veganer-katter.

Vegansk kosthold for katter er sunt, ifølge de britiske forskerne.

Øystein Ahlstrøm er professor i ernæring for dyr på NMBU. Han mener også at katter kan være veganere, men at det er arbeidskrevende og dyrt for eierne.

– Katten trenger ikke spesielle råvarer, som kjøtt, men må ha bestemte næringsstoffer, sier han til forskning.no.

Krevende med vegansk diett

Øystein Ahlstrøm er professor i ernæring for enmagede dyr.

Alle disse næringsstoffene finnes i animalske råvarer, mens plantemat mangler taurin, vitamin A, D, B12 og jod, ifølge professoren.

Hvis katter ikke får taurin, kan de bli blinde og få svekket hjertemuskulatur.

– Dessuten inneholder plantebaserte råvarer mye karbohydrater, som katter i utgangspunktet ikke liker eller har behov for, sier Ahlstrøm.

Men det er mulig å lage vegansk fôr til katten.

– Da må man bruke prosessering, syntetiske produkter, mikroorganismer og alger for å få det til. Protein fra erter, bønner og potet har god kvalitet, men det er også mye fiber og karbohydrater som må fjernes for å få opp tilstrekkelig proteininnhold til å dekke kattens behov, sier Ahlstrøm.

– Totalt sett blir dette veldig dyrt og svært komplisert hvis du vil gjøre det selv.

– Det er mye enklere med kjøtt, sier han.

Mest kjøtt i butikkene

En ringerunde til dyrebutikker viser at det ikke er lett å få kjøpt plantebasert kattemat. Kattemat med kjøtt finnes i stort utvalg, mens vegansk kattemat selges fra butikker som har spesialisert seg på plantekost.

Øystein Ahlstrøm tror at dyrematindustrien misliker trenden med plantebasert fôr til kjæledyr, fordi den selv baserer seg på å bruke biprodukter fra dyr, som det er et stort overskudd av i den vestlige verden.

– Det blir slaktet 7,2 milliarder kyllinger i Europa hvert år. Vi mennesker spiser ikke hodene, føttene og innvollene, så det går til hunde- og kattemat. Dyrefôret gjør at hele dyret blir utnyttet , sier Ahlstrøm.

Den britiske studien viser at veganer-katter har bedre helse enn katter som spiser kjøtt. Det tror Ahlstrøm har med eiernes dedikasjon å gjøre.

–Veganere og vegetarianere er dedikerte folk og mer opptatt av maten til kattene og hundene sine enn andre. Derfor ser dyrene deres bedre ut, sier Ahlstrøm.

–Man kan heller ikke se bort fra at kattene spiser dyr og insekter når de er ute alene.

Voksne katter i studien

For ti år siden var advarslene om plantemat til katter sterkere fra forskerhold.

Da sa Øystein Ahlstrøm at katter ikke tåler vegetar-diett.

«De kan dø av det», sa Ahlstrøm den gangen til forskning.no. En annen forsker mente at de som vil gi dyret sitt vegetarmat, heller bør ha kanin.

– Det har skjedd mye på ti år. Det viktigste er at katter får næringsstoffene de trenger. Det kan de få veldig enkelt gjennom kjøtt, men også i et riktig sammensatt vegansk fôr, sier Ahlstrøm i dag.

De britiske forskerne tok hensyn til kattenes alder og om de var kastrert. De analyserte ikke næringsinnholdet i kattenes kosthold.

Øyvind Ahlstrøm peker på at kattene i studien var voksne. Dermed tåler de bedre å få mindre av de viktige næringsstoffene enn det kattunger gjør.

– For kattunger eller drektige katter er behovet høyere, og det vil være enda mer utfordrende å sette sammen et vegansk fôr, sier Ahlstrøm.

A. Knight m.fl: Vegan versus meat-based cat food: Guardian-reported health outcomes in 1,369 cats, after controlling for feline demographic factors, PLoS ONE september 2023.