Menneskets beste venn, hunden, har potensial til å forstå mer
enn vi lenge har trodd.
Tidligere studier har vist at enkelte hunder kan lære
navn på leker og huske disse navnene i opptil to år, selv etter lange perioder
uten eksponering. Det har vist at disse hundene har et imponerende
langtidsminne og evne til kjenne igjen objekter.
Forskning.no har også skrevet om annen
forskning som har vist at hunder kan assosiere ord med spesifikke leker, men
hovedsakelig basert på visuelle likheter.
En ny studie fra Eötvös Loránd-universitetet
i Budapest, publisert i Current Biology, bygger videre på dette.
Hunder skjønner funksjon til objekt
Denne studien viser at spesielt språklig
begavede hunder, som de kaller «gifted word learner»-hunder, ikke bare husker
navn på leker. De kan også overføre disse navnene til helt nye objekter basert
på funksjon.
Det er en ferdighet som tidligere kun er observert hos mennesker i
tidlig språkutvikling.
Et barn forstår raskt at «kopp» kan
bety både et krus, et glass og en tutekopp, eller at både en skje og en øse
brukes til å øse.
Slik utvidelse av begreper er en
naturlig del av tidlig språkutvikling for mennesker. Hos dyr har man derimot,
fram til nå, bare dokumentert dette hos noen få såkalte språk-trente dyr som
har gjennomgått mange år med intensiv språktrening i fangenskap.
Mens mange dyr kan sortere gjenstander
etter utseende, regnes det som en avansert ferdighet å bruke et lært begrep på et
objekt som fungerer likt, men som ser annerledes ut.
Hittil har muligheten for denne typen
forskning vært begrenset av den tid og innsats som kreves for å lære dyr i
fangenskap verbale merkelapper, samt det begrensede antallet individer som
faktisk tilegner seg et slikt vokabular.
Studien er spesiell fordi disse språklig
begavede hundene raskt lærer navn på leker – såkalte
verbale merkelapper – helt naturlig, bare ved å leke med familien sin, forteller
hovedforskeren bak studien, Claudia Fugazza, til nettstedet EurekAlert.
– Våre resultater viser at disse
hundene ikke bare husker navn på objekter. De forstår meningen bak merkelappene
godt nok til å bruke dem på nye, svært ulike leker – ved å gjenkjenne hva
lekene var til for, sier Fugazza.
Lærer seg gjennom
lek i hverdagen
Forskerne testet syv hunder (seks
border collier og én australsk cattle dog) i studien
– alle var
kjent for sin uvanlige evne til å lære navn på mange leker naturlig, gjennom
lek i hverdagen.
Eksperimentet hadde fire faser og alle
forsøkene foregikk hjemme hos eierne, under lek.
1. Læringsfasen var den første der hundene
lærte to nye ord (merkelapper), for eksempel «dra» og «apport». Ordene
refererte ikke til ett objekt, men til en gruppe leker
som så forskjellige ut, men ble brukt på samme måte – enten dra-lek eller
apport.
2. Vurdering var den andre fasen der hundene viste at de kunne koble riktig ord til
riktig type lek og kunne velge riktige «dra»- og «apport»-leke når de ble
spurt.
Annonse
3. Generaliseringsfasen var den tredje
der de fikk prøve med helt nye leker som så annerledes ut, uten at eierne
brukte noen merkelapper.
4. Siste og fjerde fasen var test der hundene
ble spurt etter en «dra»- eller «apport»-leke og valgte riktig, umerket leke
langt oftere enn om det var tilfeldig. Det viste at de hadde skjønt at ordene
handlet om hva lekene brukes til, ikke hvordan de ser ut.
Speiler
menneskelig språkutvikling
Dette er første gang forskere har vist
at hunder kan overføre ord til funksjonelle kategorier under naturlige, lekne
interaksjoner i menneskelige hjem – altså bruke dem på nye ting som fyller
samme rolle.
Dette speiler den naturlige konteksten
for hvordan mennesker lærer språk. Det minner sterkt om hvordan små barn lærer
språk i hverdagen.
Audun Rosslund, som forsker på språkutvikling
ved Universitetet i Oslo, synes det er en interessant studie. Han mener at den tyder
på at et enkelte begavede hunder, som har lært assosiasjoner mellom ord og
gjenstander, kan generalisere ord til helt nye gjenstander basert på bruksområde
– og ikke bare utseende.
Kan gi
viktig innsikt i barns språkutvikling
– Hos barn vet vi at en slik
funksjonsbasert generalisering er en relativt avansert milepæl som vanligvis
utvikles senere enn generalisering basert på visuell fremtreden, som fasong,
sier han til Forskning.no.
Men han peker også på at det er et
fåtall av hunder, og at de må være spesielt begavede, som kan forventes å kunne
noe slikt. Resultatene må tolkes med ekstrem forsiktighet, sier han.
– Utvalget av hunder var absolutt ikke
tilfeldig. Det bestod til slutt av bare sju stykker. I den strengeste analysen
forskerne gjorde var det kun fire av disse hundene som viste atferd som tyder på
at de kunne generalisere ord til nye gjenstander over sjansenivå, sier Rosslund.
– Forskerne anerkjenner også dette med
rette. Sagt med andre ord: Hvis vi vil forstå menneskers musikalitet, kan vi
ikke nøye oss med å studere Mozart, fortsetter han.
Han mener derimot at det er en studie
med potensial.
Annonse
– Denne studien er likevel et godt
eksempel på et forskningsfelt i vekst – kognisjon på tvers av arter – som er svært
spennende. Etter hvert kan det gi oss viktig innsikt i det unike og det
generelle i pådriverne bak for eksempel barns språkutvikling, sier Rosslund.
Ikke minst kan det føre til større
forståelse for andre arters utvikling, ifølge forskerne bak studien.
– Det åpner spennende nye muligheter
for å studere hvordan språkrelaterte ferdigheter kan utvikle seg og fungere
utover vår egen art, sier medforfatter av studien Ádám Miklósi til EurekAlert.