Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning - les mer.

Slik vil forskere vise fram usynlige og skjøre hellemalerier 

På Tingvoll i Møre og Romsdal finnes over 25 felt med hellemalerier, noen av de største og mest varierte i Nord-Europa. Nå tester forskere ulike digitale metoder for å gjøre dem tilgjengelige.

Forsker Jan Magne Gjerde fra NIKU har tatt i bruk teknologi for å få bergkunsten til å tre tydeligere frem digitalt. Han er leder for prosjektet.
Publisert

I motsetning til helleristninger som er risset eller hugget inn i bergflaten, er hellemalinger malt rett på berget. Dette gjør at figurene etter 3-7.000 år kan være både skjøre og vanskelige å se.

På Tingvoll i Møre og Romsdal er det i dag mer enn 25 kjente felt med hellemalerier. Forekomsten er blant de største i Nord-Europa, og er lokaliteten som viser størst variasjon i motiv og lokalisering av hellemaleriene. 

Tilstanden og synligheten til hellemaleriene varierer enormt. Noen er lett synlige, andre er usynlige med det blotte øyet.

Bergkunsteksperter i et Forsknings- og Utviklingsprosjekt (FoU) finansiert av Riksantikvaren har brukt hellemaleriene på Tingvoll som case. De har eksperimentert og utprøvd ulike digitale metoder, med mål om å bedre kunne formidle og ta vare på skjør og utilgjengelig bergkunst.

Med fargeforsterkningsprogrammet Dstretch kan man se bergkunst som ikke er synlig med det blotte øyet. På disse bildene kan man blant annet se at rammemønstrene rett under elgen kommer tydeligere frem.

Kan man gjøre utilgjengelige bergkunstlokaliteter tilgjengelige? 

Flere av hellemaleriene ved Tingvoll befinner seg på svært utilgjengelige bergflater, og er i dag nesten usynlig for det blotte øyet. 

Om du i det hele tatt klarer å ta deg frem til den bratte bergveggen de er malt på, er det ikke sikkert du klarer å få øye på figurene. Kanskje bruker du fingrene til å kjenne etter, og en del av den skjøre bergflaten løsner og forsvinner ned i skråningen under deg.

Resultatet av et slik besøk kan være at den som kommer etter deg vil ha enda mindre å se på. Deler av et kulturminne som har klamret seg fast på berget i flere tusen år ligger nå som biter i mosen.

Og det hele er ikke over før du har kommet deg trygt ned igjen. 

Både for publikums egen sikkerhet, men ikke minst for hellemalingene selv, er det viktig å utvikle gode digitale metoder som tilgjengeliggjør og sikrer bergkunsten. Det er det dette som har vært fokus for FoU-prosjektet. 

Ikke alle hellemalingene på Tingvoll ble laget etter dagens HMS-standard. Det er ikke alltid mulig å tilrettelegge slike kulturminner for publikum. Da kan digitale metoder være løsningen.

Utfordringer og løsninger for formidling og bevaring av bergkunst 

Den tradisjonelle måten å formidle bergkunst på, er å tilrettelegge området rundt bergflaten ristningene eller maleriene er laget på for publikum, eller en såkalt permanent tilrettelegging. 

Både tradisjonell tilrettelegging av stier og skilt, men også informasjon og presentasjoner på internett, krever vedlikehold og oppdatering. På denne måten er egentlig den permanente løsningen også kun midlertidig.

– Vedlikehold krever store ressurser. Og med unntak av noen få store museer som er dedikerte til bergkunst, blir disse oppgavene nedprioritert i forvaltningen, sier Jan Magne Gjerde fra NIKU. Han forsker på bergkunst og leder prosjektet.

– Dette prosjektet er et forsøk på å finne de gode alternativene. Både for opplevelse, men også for sikring og bevaring av bergkunsten. 

(F.v.: 2013 og 2023): Hellemalingene forsvinner. Disse fargeforsterkede bildene viser utviklingen på samme hellemaling med et spenn på ti år. Her ser man tydelig partier hvor berget malingen sitter på har skallet av. Disse fremtrer som lyse partier der mikrovegetasjon ennå ikke har fått etablert seg.

God formidling bidrar til sikring av bergkunsten 

Ved å bruke digitale metoder har arkeologer fra NIKU, NTNU VItskapsmuseet og Møre og Romsdal Fylkeskommune skapt detaljerte og nøyaktige digitale kopier av hellemaleriene og av landskapet de befinner seg i.

Dette sikrer at informasjonen bevares selv om de fysiske maleriene skulle bli skadet eller bli forringet over tid. 

Prosjektgruppen har eksperimentert med en rekke digitale dokumentasjonsmetoder. Blant annet fotogrammetri, 3D-modellering, Dstretch fargeforsterking, 360-opptak og ArcGIS StoryMaps. Disse metodene har gjort det mulig å dokumentere og visualisere bergkunsten på en måte som tidligere ikke var mulig. 

– Bruk av Dstretch fargeforsterking gjør det mulig å identifisere og dokumentere detaljer som ikke er synlige med det blotte øyet. Dette bidrar til en mer omfattende forståelse og bevaring av malerienes opprinnelige tilstand, sier Gjerde.

– Et av de mest spennende resultatene av dette prosjektet er utviklingen av interaktive digitale turer og presentasjoner. Disse gjør det mulig for publikum å oppleve bergkunsten uten at de fysiske lokalitetene blir utsatt for slitasje og skade fra besøkende, fortsetter han. 

– Med disse metodene kan man få en følelse av å være «i landskapet», og å se bergkunsten i de omgivelsene de opprinnelig ble laget i. 

Den digitale dokumentasjonen er samlet og presentert som eksempler på hvordan dette kan gjøres i ArcGis Storymaps.

Planen de neste årene er å fortsette den grundige dokumentasjonen av hellemaleriene ved Tingvoll.

NIKU, NTNU og Møre og Romsdal fylkeskommune jakter gode metoder for digital formidling.

Om prosjektet

FoU-prosjektet «Digitale metoder innenfor formidling av bergkunst» er et samarbeid mellom Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIKU), NTNU Vitskapsmuseet og Møre og Romsdal fylkeskommune. Prosjektets målsetting er å teste ut og undersøke ulike måter å formidle bergkunst digitalt, med hellemaleriene på Tingvoll i Møre og Romsdal som case.

Prosjektet er finansiert av Riksantikvaren

Prosjektleder: Jan Magne Gjerde (NIKU) 

Prosjektdeltakere: Dag-Øyvind Engtrø Solem (NIKU), Lene Vestrum Kirkhus (VIMU, NTNU), Gunhild Stavnes Borøchstein (M&R Fylke) 

Powered by Labrador CMS