Denne artikkelen er produsert og finansiert av NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning - les mer.
Slik vil forskere vise fram usynlige og skjøre hellemalerier
På Tingvoll i Møre og Romsdal finnes over 25 felt med hellemalerier, noen av de største og mest varierte i Nord-Europa. Nå tester forskere ulike digitale metoder for å gjøre dem tilgjengelige.
Forsker Jan Magne Gjerde fra NIKU har tatt i bruk teknologi for å få bergkunsten til å tre tydeligere frem digitalt. Han er leder for prosjektet.(Foto: NIKU)
Sara LangvikDerrick
NIKUNorsk institutt for kulturminneforskning
Publisert
I motsetning til helleristninger
som er risset eller hugget inn i bergflaten, er hellemalinger malt rett
på berget. Dette gjør at figurene etter 3-7.000 år kan være både
skjøre og vanskelige å se.
På Tingvoll i Møre og Romsdal er det i dag mer enn 25 kjente felt med hellemalerier. Forekomsten er blant de største i Nord-Europa, og er lokaliteten som viser størst variasjon i motiv og lokalisering av hellemaleriene.
Tilstanden og synligheten til hellemaleriene varierer enormt. Noen er lett synlige, andre er usynlige med det blotte øyet.
Bergkunsteksperter i et Forsknings- og Utviklingsprosjekt (FoU) finansiert av Riksantikvaren har brukt hellemaleriene på Tingvoll som case. De har eksperimentert og utprøvd ulike digitale metoder, med mål om å bedre kunne formidle og ta vare på skjør og utilgjengelig bergkunst.
Med fargeforsterkningsprogrammet Dstretch kan man se bergkunst som ikke er synlig med det blotte øyet. På disse bildene kan man blant annet se at rammemønstrene rett under elgen kommer tydeligere frem.(Foto og fargevrengning: Jan Magne Gjerde / NIKU)
Kan man gjøre utilgjengelige
bergkunstlokaliteter tilgjengelige?
Flere av hellemaleriene ved Tingvoll
befinner seg på svært utilgjengelige bergflater, og er i dag nesten usynlig for
det blotte øyet.
Om du i det hele tatt klarer å ta deg frem
til den bratte bergveggen de er malt på, er det ikke sikkert du klarer å få øye
på figurene. Kanskje bruker du fingrene til å kjenne etter, og en del av den
skjøre bergflaten løsner og forsvinner ned i skråningen under deg.
Resultatet av et slik besøk kan være at
den som kommer etter deg vil ha enda mindre å se på. Deler av et kulturminne
som har klamret seg fast på berget i flere tusen år ligger nå som biter i
mosen.
Og det hele er ikke over før du har kommet
deg trygt ned igjen.
Både for publikums egen sikkerhet, men
ikke minst for hellemalingene selv, er det viktig å utvikle gode digitale
metoder som tilgjengeliggjør og sikrer bergkunsten. Det er det dette som har
vært fokus for FoU-prosjektet.
Ikke alle hellemalingene på Tingvoll ble laget etter dagens HMS-standard. Det er ikke alltid mulig å tilrettelegge slike kulturminner for publikum. Da kan digitale metoder være løsningen.(Foto: Dag-Øyvind Engtrø Solem / NIKU)
Utfordringer og løsninger for
formidling og bevaring av bergkunst
Den tradisjonelle måten å formidle
bergkunst på, er å tilrettelegge området rundt bergflaten ristningene eller
maleriene er laget på for publikum, eller en såkalt permanent tilrettelegging.
Både tradisjonell tilrettelegging av stier og skilt, men også informasjon og
presentasjoner på internett, krever vedlikehold og oppdatering. På denne måten
er egentlig den permanente løsningen også kun midlertidig.
– Vedlikehold krever store ressurser. Og
med unntak av noen få store museer som er dedikerte til bergkunst, blir disse
oppgavene nedprioritert i forvaltningen, sier Jan Magne Gjerde fra
NIKU. Han forsker på bergkunst og leder prosjektet.
– Dette prosjektet er et forsøk på å finne
de gode alternativene. Både for opplevelse, men også for sikring og bevaring av
bergkunsten.
(F.v.: 2013 og 2023): Hellemalingene forsvinner. Disse fargeforsterkede bildene viser utviklingen på samme hellemaling med et spenn på ti år. Her ser man tydelig partier hvor berget malingen sitter på har skallet av. Disse fremtrer som lyse partier der mikrovegetasjon ennå ikke har fått etablert seg.(Foto og fargevrengning: Jan Magne Gjerde / NIKU)
God formidling bidrar til sikring av bergkunsten
Ved å bruke digitale metoder har
arkeologer fra NIKU, NTNU VItskapsmuseet
og Møre og Romsdal Fylkeskommune skapt
detaljerte og nøyaktige digitale kopier av hellemaleriene og av landskapet de
befinner seg i.
Dette sikrer at informasjonen bevares selv
om de fysiske maleriene skulle bli skadet eller bli forringet over tid.
Annonse
Prosjektgruppen har eksperimentert med en
rekke digitale dokumentasjonsmetoder. Blant annet fotogrammetri, 3D-modellering,
Dstretch fargeforsterking, 360-opptak og ArcGIS StoryMaps. Disse metodene har
gjort det mulig å dokumentere og visualisere bergkunsten på en måte som
tidligere ikke var mulig.
– Bruk av Dstretch fargeforsterking gjør
det mulig å identifisere og dokumentere detaljer som ikke er synlige med det
blotte øyet. Dette bidrar til en mer omfattende forståelse og bevaring av
malerienes opprinnelige tilstand, sier Gjerde.
– Et av de mest spennende resultatene av
dette prosjektet er utviklingen av interaktive digitale turer og
presentasjoner. Disse gjør det mulig for publikum å oppleve bergkunsten uten
at de fysiske lokalitetene blir utsatt for slitasje og skade fra besøkende, fortsetter han.
– Med disse metodene kan man få en følelse
av å være «i landskapet», og å se bergkunsten i de omgivelsene de opprinnelig
ble laget i.
Den digitale dokumentasjonen er samlet og
presentert som eksempler på hvordan dette kan gjøres i ArcGis
Storymaps.
Planen de neste årene er å fortsette den
grundige dokumentasjonen av hellemaleriene ved Tingvoll.
NIKU, NTNU og Møre og Romsdal fylkeskommune jakter gode metoder for digital formidling.(Foto: Jan Magne Gjerde / NIKU)
Om prosjektet
FoU-prosjektet «Digitale metoder innenfor
formidling av bergkunst» er et samarbeid mellom Norsk Institutt for
Kulturminneforskning (NIKU), NTNU
Vitskapsmuseet og Møre og Romsdal
fylkeskommune. Prosjektets målsetting er å teste ut og undersøke ulike
måter å formidle bergkunst digitalt, med hellemaleriene på Tingvoll i Møre og
Romsdal som case.