Denne artikkelen er produsert og finansiert av Forsvarets forskningsinstitutt - les mer.
Jamming: Den usynlige krigen
Mikrobølger kan blokkere satellittsignaler og lage kaos i flytrafikk, samferdsel, strømforsyning og betalingstjenester. På Andøya øves det på å forsvare samfunnet mot slike angrep.
Forskerne er «skurkene» som sender ut jammesignaler som skal forstyrre utstyret til selskapene som deltar på testen. I anledning er åtte antenner satt opp på Andøya.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
Tre forskere sitter inne i en tilhenger på kanten av et
stup. Vinden river og sliter i tilhengeren som er festet i fjellveggen med to
solide stropper. Foran dem ligger Norskehavet.
Et digert stativ med åtte antenner peker illevarslende ned mot tettstedet Bleik
og stedets knappe 500 innbyggere.
Akkurat nå er antall innbyggere nesten fordoblet. Denne uken
har nemlig 360 ingeniører fra 120 teknologiselskaper og en rekke offentlige virksomheter
inntatt det gamle fiskeværet.
Med besøk av 360 ingeniører ble antallet mennesker i tettstedet Bleik nesten fordoblet.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
De er her for å teste hvor godt utstyret deres fungerer når
noen jammer. Det vil si at noen forstyrrer satellittsignalene som gir riktig posisjon
og tid til elektronisk utstyr.
Forskerne fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) sin jobb er å være skurker. De skal jamme og
spoofe. De skal lage kvalm.
Hva er jamming?
Det skilles mellom tilsiktede og utilsiktede forstyrrelser
av GNSS-signaler (Global navigation satellite systems). Utilsiktede kan blant annet skyldes feil på
elektronisk utstyr.
Bevisste handlinger for å forstyrre GNSS-signaler kan deles
inn i jamming, spoofing og meaconing.
Jamming: Å sende ut støy i samme frekvensområde som
satellittene eller kommunikasjonsutstyret bruker. Dette kan gjøres mer eller
mindre smart ved for eksempel å begrense båndbredde og effekt.
Spoofing (narring/villeding): Her sender du ut
signaler som ligner signalene fra de ekte satellittene, men som gjør at din
mottager plutselig tror den er på et annet sted til en annen tid.
Meaconing: Her tar du imot de ekte satellittsignalene
og stråler dem ut til en annen tid og på et annet sted. Da vil du også få en
spoofing-effekt. – for eksempel at alle mottagere innenfor et område tror
de er på samme sted.
Setter systemer ut av spill
I Ukraina brukes jamming og elektromagnetisk
krigføring (EK) til å sette droner og fiendtlige våpensystemer ut av spill.
Men teknologien du og jeg bruker hver dag er også utsatt for
angrep. Smarttelefoner, treningsklokker, biler, fly, båter, betalingsløsninger
og strømforsyning får informasjon om sin egen posisjon og riktig tid fra
satellitter.
Når noen tukler med disse signalene, kan det bli problemer.
De siste fire årene har norske myndigheter arrangert en
Jammertest på Andøya i Nordland. Her møtes forskning, teknologibedrifter og
offentlige virksomheter for finne gode løsninger og gjøre teknologien vår sikrere.
For jamming er ikke et fenomen som bare skjer der det er
krig og konflikt.
NKOM rapporterer at det over lengre tid har vært daglige
GPS-forstyrrelser i luftrommet over Øst-Finnmark knyttet til jamming. Senest
uken før årets test måtte et Widerøe-fly på vei til Vardø avbryte landingen på
grunn av russisk jamming.
Jammer fra samfunnshuset
I samfunnshuset på Bleik er det yrende aktivitet fra tidlig
morgen til langt på kveld. Et 70 sider langt sendeskjema forteller i fra hvilke
posisjoner og på hvilke frekvenser det skal jammes når og hvor.
Mange av
bedriftene og ingeniørene kommer tilbake år etter år for å sjekke om
forbedringene de har gjort siden sist virker.
Det er gjensynsglede og klemmer når forskerne ankommer Andenes for å rigge seg til.
I samfunnshuset på Bleik yrer det av liv fra morgen til kveld under Jammertesten.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
Jammer satellittkommunikasjon
I en grå bil utenfor samfunnshuset sitter tre forskere.
På taket har de festet en rekke ulike antenner og prototyper på
beskyttelsesutstyr. Inne i bilen sitter de med hver sin laptop og følger nøye
med.
Annonse
De tester hvordan forsvarets løsninger for satellittkommunikasjon fungerer
når det jammes.
Det jammes fra tidlig til sent på Andøya. Et eget sendeskjema er satt opp for hvilke frekvenser som jammes.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
– Det er ikke ofte vi får testet så intensivt og grundig som
her, sier forskeren.
– Det eneste er at været er litt for bra. Man får ikke den
ordentlige Andøya-følelsen når sola skinner og det ikke blåser, fleiper han.
Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) fra Sverige og det
finske forsvaret er også med. Miikka Raninen fra Finland deltar for tredje
året.
Jammekolonne
Finland ligger langt framme innen såkalt elektromagnetisk
krigføring. De har med seg «Winnie the spoof», en bil proppfull av sendere og
avansert utstyr.
Den kjører i kolonne sammen med bilprodusenter og andre
firmaer foran og bak, og forsøker å sette navigasjonssystemene til bilene rundt
ut av spill.
– Det er helt unikt at akademia, offentlige myndigheter,
industribedrifter og forsvarsfolk fra så mange land samarbeider på denne måten,
sier Raninen.
– Trusselen er militær, men den rammer hele samfunnet. Vi
har et ansvar for å bidra, beskrive trusselen, hjelpe sivil side med å få
teknologien mer motstandsdyktig, mener den finske forskeren.
– For oss er det nyttig å være her. Det vi gjør er mer
sofistikert enn å ta med kinesiske og russiske jammere og bare skru dem på. Vi
sender ut testsignaler som er skreddersydd for å teste utstyret deltagerne har
med under ulike sitasjoner, for eksempel innflyvning. Vi lærer selv masse nytt
underveis i testene, sier Raninen.
KI-koffert i forskningshelikopter
På sandstranda på Bleik står et helikopter fra stiftelsen
Norsk luftambulanse. Det er dedikert til forskning og utvikling.
Annonse
Bak i helikopteret har de en KI-koffert som analyserer hva
som skjer med instrumentene når helikopteret opplever ulike typer jamning.
Forstyrrelser av GPS-signalene i nord har blitt et økende problem de seneste årene. På Jammertest deltok Norsk luftambulanse med et eget helikopter.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
Kunnskapen skal brukes til å utvikle et forutsigende verktøy
som advarer piloter om at de blir jammet.
Informasjonen kan også legges inn i appen HemsVX så andre
piloter blir klar over faren.
Datamaskiner på hjul
Statens vegvesen er en av åtte offentlige etater som
samarbeider om jammertesten. Men hvorfor bryr vegvesenet seg om jamming?
– Vi er her for å sørge for at sikkerheten i veitrafikken går
i riktig retning, sier sjefingeniør Thomas Levin.
– Moderne biler blir mer og mer høyteknologiske. Utviklingen
går i retning selvkjørende biler. Vi kan ikke sette egne krav til bilindustrien
eller globale standarder. Men vi kan sørge for samarbeid om å
utvikle en mer robust teknologi, sier Levin.
Å være med på å arrangere denne testen er et
bidrag til tryggere veitrafikk, mener han.
Kamp om å være først og smartest
For FFI gir jammetesten nyttig erfaring og mye data vi kan bruke
når instituttet skal forske på elektromagnetisk krigføring for Forsvaret.
– Jamming er en katt- og mus lek, der det hele tiden kommer
nye angrepsmetoder og nye motmidler og forsvarsmekanismer, sier forsker Anders
Rødningsby ved FFI.
Det ser man også under jammertesten. Ulike typer jamming kan
gi helt ulikt resultat på ulike typer systemer, klokker og telefoner fra ulike
produsenter, avhengig av hvilke beskyttelsesmekanismer systemene har.
Annonse
I videoen over ser du fire ulike GNSS-mottakere når de blir
spoofet, altså at noen tukler med satellittsignalene som gir posisjon og tid.
Den ene tror den fyker rett til havs, de andre plasserer seg selv henholdsvis
på fjellet og ute i en myr rett ved Bleik. En siste holder seg helt i ro.
Det kommer av at GNSS-mottakerne har ulike typer beskyttelsesmekanismer
som igjen gir ulike utslag.
Får deg til å løpe på vannet
Det er flere måter å beskytte seg. Du kan bruke antenner
eller mottagere som blokkerer eller filtrerer ut jammesignaler. Flere
antenneprodusenter var til stede på Bleik for å teste sine produkter.
Det hjelper også å ha såkalt multisensorfusjon, altså alternative
løsninger i bakhånd når GNSS-data ikke er til å stole på.
I løpet av en hektisk uke i september møtes tidligere og nye deltagere til jammedyst på Bleik på Andøya.(Foto: Anders Halvorsen Fehn)
Under jammetestens besøksdag ble gjestene spoofet. En av
gjestene startet en treningsøkt på Strava på sin Iphone. Men telefonen lot seg
ikke lure, og sa ganske riktig at vedkommende sto bom stille utenfor
samfunnshuset på Bleik.
Treningsklokka derimot, fortalte at vedkommende var ute
på løpetur, langt til havs, i et friskt tempo. Nærmere bestemt 2:30 per
kilometer.
– Dette kan komme av flere grunner. En mulighet er at
telefonen kan benytte andre GNSS-signaler enn de som faktisk blir spoofet. I
tillegg har telefonen bevegelsessensorer som burde kunne fortelle at brukeren
faktisk står stille, selv om GNSS-mottakeren sier at han beveger seg, sier
Rødningsby.
Vil du lære mer om jamming og hvordan vi kan beskytte oss –
se opptak fra FFI-frokost hvordan
beskytte samfunnet mot Jamming, eller hør podkasten under:
Jammertest
Jammertest er verdens største åpne arena hvor industri, brukere og myndigheter kan delta i jamming og spoofingtester under virkelige forhold og i samarbeid med norske myndigheter.
Årets test er den fjerde i rekken, og forgikk fra 15. til 19. september.
I år deltok 360 ingeniører fra 120 selskaper og 21 ulike land.
Arrangørene bak Jammertest er Statens vegvesen, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Forsvarets forskningsinstitutt, Justervesenet, Direktoratet for romvirksomhet, Statens kartverk, Avinor og Testnor.