Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
Stadig flere unge velger denne utdanningen
For ti år siden begynte knapt 3.000 studenter å studere informasjons- og datateknologi i Norge. I 2024 begynte over 5.000. Økningen er på hele 70 prosent på ti år.
Studentene Lars Bysheim og Maya Robbestad mener at det sosiale er viktig for å gjennomføre studiene.(Runo Isaksen/HK-dir)
–
I tillegg ser vi at andelen studenter som gjennomfører uten forsinkelser, har
økt kraftig nettopp på dette fagfeltet. Dette er en svært positiv utvikling,
for arbeidslivet kommer fortsatt til å ha stort behov for IKT-ekspertise
framover, sier Sveinung Skule, direktør i Direktoratet for høyere utdanning
(HK-dir).
–
Jeg har hatt et klart mål. Når jeg er 25 år, er jeg ferdig utdannet. Nå er det
bare én uke til jeg skal levere masteroppgaven i informatikk, så det er mye
kaffe og lite søvn for tiden, sier Lars Bysheim.
I
juli blir han 25 år, så målet er innen rekkevidde. Fast jobb har han fått
allerede. Snart flytter han til Oslo for å bli programmerer i Kongsberg
Gruppen.
Studentene Lars Bysheim og Maya Robbestad har begge mastergrad som mål.(Runo Isaksen/HK-dir)
Allerede
på ungdomsskolen begynte Lars å lage enkle spill. Etter videregående tok han et
år på folkehøgskole på Voss med fordypning i programmering. Derfra gikk turen
til Universitetet i Bergen og en bachelorgrad i datasikkerhet. Nå er det mastergraden som skal i
havn, om algoritmer og programmering.
Takknemlig
for forsinkelse
Maya
Robbestad er født og oppvokst i Amsterdam med norsk mor og nederlandsk far. En sterk
pasjon for matte koblet med nysgjerrighet på Norge, førte henne til Bergen og
bachelorstudiet i informatikk-matematikk-økonomi, IMØ.
På
masternivå fordyper hun seg nå i algoritmer og grafanalyser. Som Lars skulle
hun ha sluttført mastergradsstudiet i vår, men slik ble det ikke.
–
Jeg valgte noen emner som var vanskeligere enn jeg trodde, og som jeg ikke
passet for. Jeg skadet også foten slik at jeg ikke kunne gå på turer, som er
viktig for min fysiske og mentale helse. Dessuten jobber jeg som gruppeleder på
instituttet, så jeg fikk utsettelse til desember, forklarer Maya.
For
henne er det langt fra krise at hun ikke rakk å ta mastergraden på to år, som
er normert tid. Tvert imot er hun takknemlig.
–
Jeg lærte å roe litt ned og ta ting i mitt eget tempo. Jeg trenger ikke å
presse meg maksimalt hele tiden. Det er viktig å trives også, sier hun.
Rekordmange
fullfører studiene
Tre
relevante funn fra den ferske tilstandsrapporten:
Aldri før har flere mastergradsstudenter i Norge fullført utdanningen uten forsinkelse: 58,5 prosent.
På bachelornivå er det derimot for andre år på rad en nedgang i antallet som gjennomfører på normert tid: 53 prosent (mot 57 prosent i 2022).
På fagfeltet informasjons- og datateknologi ligger gjennomføringen på bachelornivå litt under snittet, men økningen er eksplosiv: fra drøyt 28 prosent i 2015 til 50 prosent i dag.
Over
to søkere til hver studieplass
Professor
og instituttleder Inge Jonassen forteller at Institutt for informatikk på ti år
har hatt en tredobling i antall studenter og en tilsvarende vekst i
søknadstallene.
–
Selv om søkningen nådde en topp under pandemien og har gått noe ned etter
dette, har vi fremdeles over to søkere per studieplass. Vi regner absolutt ikke
med at det vil bli problem å fylle samtlige plasser med kvalifiserte studenter
framover, sier Jonassen.
Annonse
Han
forteller at økt studenttilstrømning har medvirket til et svært aktivt
studentmiljø, både faglig og sosialt.
–
Dette er en viktig faktor for at studentene skal finne det meningsfullt å være
til stede på campus, noe som igjen bidrar til å gjøre studiene våre attraktive,
understreker han.
Fleksibilitet
er viktig
Studentene Maya
og Lars peker på flere faktorer som kan bidra til gjennomføring. Fleksibilitet
er et nøkkelord. For dem har opplegget vært tre fag à 10 studiepoeng hvert
semester.
–
Hvert semester har jeg begynt på fire–fem emner med plan om å ta kun tre. Jeg
har gått videre med de tre emnene som passet best for meg. Dessuten er det
viktig at instituttets ansatte har åpne dører og er aktivt tilgjengelige for
oss, sier Lars.
Godt
miljø er viktig for gjennomføring
Maya
peker på det gode sosiale miljøet og fremhever linjeforeningen «echo», som
organiserer faglige og sosiale arrangementer. Spesielt godt likte hun
jentearrangementene i regi av echo-undergruppen Gnist, som jobber med
rekruttering og fullføring.
Echo
er navnet på linjeforeningen for informatikkstudenter ved Universitetet i
Bergen
–
Det er fint å høre andre kvinners erfaringer innenfor IT. Spesielt
gjesteforelesninger, jentelunsjer og alumnikvelder har vært faglig og sosialt
berikende for meg, sier Maya.
Lars
anslår at det er tre–fire arrangementer hver eneste uke: sosiale og faglige.
Han fremhever at det er mye kontakt mellom studenter på bachelor- og
masternivå, noe som også gjør det enklere og mer attraktivt å ta steget til
master.
–
En studentgruppe har ansvar for bedriftsbesøk, som vi har mange av. Vår interne
bar, Programmerbar, er et naturlig møtepunkt, utdyper han.
I rapporten går forskerne gjennom det meste som finnes av relevant kunnskap om
framtidens kompetansebehov.
Instituttleder Inge Jonassen kan skrive under på at studentene hans er ettertraktet på
arbeidsmarkedet.
Instituttleder Inge Jonassen har opplevd en tredobling i antall IKT-studenter på ti år.(Foto: UiB)
– De fleste får relevant jobb før de er ferdig
med studiene, sier han.
Mye
nyttig man kan gjøre med informatikk
Slik
som Lars Bysheim. Han ville nok ideelt sett ha jobbet i Bergen. Han hadde et
jobbtilbud der også, men valgte å takke nei.
–
Det aller viktigste for meg var å få jobbe med det som jeg ville. Så nå prøver
jeg meg i Oslo, sier han.
Maya,
som har dobbelt statsborgerskap, kjenner at Amsterdam frister jobbmessig.
–
Framfor alt ønsker jeg å bidra positivt til samfunnet. Det er mye nyttig man
kan gjøre med informatikk. Noe med problemløsning. Kanskje undervisning også,
sier Maya Robbestad.
Fra
studier rett over i jobb
Allerede
før Rolf Martin Glomsrud tok mastergraden i informatikk ved UiB i fjor, hadde
han sikret seg fast jobb som IT-utvikler i forsikringsselskapet Frende.
–
Det går mye i koding i testmiljø med tanke på å utvikle best mulig
nettløsninger for kundene. Jeg har en hel gjeng med rå kolleger og trives
veldig godt, sier Rolf Martin.
Annonse
Som
sønn av en dataingeniør utviklet han tidlig IKT-interesse. Han hadde hørt at
det var lett å få jobb og at lønnen er bra. I hjemfylket Østfold ville han ikke
studere, men hadde et godt inntrykk av Bergen som studentby.
Rolf Martin Glomsrud har studert på seg faglig selvsikkerhet.(Runo Isaksen/HK-dir)
Å
fullføre først bachelorgrad i datasikkerhet og så mastergrad i
programvareutvikling på normert tid var ikke noe problem for ham.
–
Foreleserne la ut forelesningene i pdf-er eller opptak. Dessuten hadde vi
studentledede gruppetimer for å følge opp forelesningene. Har du interessen i
bunn, er informatikk overkommelig for de aller fleste, mener han.
Faglig
selvsikkerhet etter studiene
Det
aller vanskeligste var overgangen fra en styrt skolehverdag til en total fri
studenttilværelse. Om det er ett område de ansatte kunne ha gjort en bedre
jobb, er det akkurat her, tenker han: å bistå slik at ferske studenter kjapt
bygger gode vaner.
–
Det er ikke obligatorisk oppmøte, så det er fort gjort å bli sittende hjemme på
hybelen. Da går man glipp av mye. Så det sosiale miljøet har veldig mye å si.
Selv fikk jeg en god vennegjeng under fadderuken, og linjeforeningen echo var
utrolig viktig for både det sosiale og faglige, sier Rolf Martin Glomsrud.
Det
aller viktigste han fikk med seg fra studiene, var evnen til å lære nye ting,
spesielt komplekse ting.
–
Når jeg før sto overfor komplekse saker, kunne jeg fort bli motløs. Nå tenker
jeg at dette må jeg bare finne ut av. Jeg har studert på meg faglig
selvsikkerhet som er veldig nyttig nå, for hver eneste dag på jobb står jeg
overfor noe nytt, og lærer noe nytt, sier han.