DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.

En delebil kan erstatte 10–15 privatbiler
Bildelere kjører dessuten 30 prosent mindre bil enn privatbilister.
Det kommer frem i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som har sett på erfaringer og effekter av bildeling i Bergen.
– Bildeling bidrar til mer miljøvennlig mobilitet både ved at bildeling erstatter opptil 10–15 privatbiler og at de som bruker delebil fremfor privatbil, kjører 30 prosent mindre bil, sier forsker Vibeke Nenseth ved TØI.
Redusert bilbruk på grunn av bildeling er særlig avgjørende i tette byområder. Tjenesten kan bidra til å utjevne sosiale og økonomiske skjevheter ved at grupper med lav inntekt kan få lett tilgang til bil.
Mange fordeler ved bildeling
Bildeling er ifølge NAF når folk som ikke kjenner hverandre, har tilgang til samme bil. Som regel er det et selskap som eier bilen og så kjøper du tilgang til den kun i den perioden du trenger.
Bildeling likner på klassisk bilutleie og er sammen med leasing og bilabonnement ett av flere alternativer til å eie bil selv. Fordelen er blant annet at du slipper å tenke på dekkbytte, reparasjoner og parkeringsplass til egen bil.
«Early adopters» går foran
– Den typiske bildeler i Bergen er ung, høyt utdannet og bor urbant – og tilhører en gruppe som generelt tidlig tar til seg nye trender og levemåter, såkalte early adopters, sier Nenseth.
Hun forteller videre at bildelere går og sykler og bruker mindre bil enn andre. Én av fire har kvittet seg med egen bil, mens halvparten av bildelerne har unngått eller utsatt å kjøpe bil.
Både praktiske, økonomiske og verdimessige motiv er viktige for bruk av bildeling.

– Fantastiske nyheter
I rapporten har forskere studert befolkningen i Bergen generelt og de som er med i bildelingsordninger spesielt. Fem prosent er bildelere i dag, og ytterlig åtte prosent vurderer å bli det.
For dem som bildeling ikke er aktuelt for, oppgis særlig behovet for å bruke egen bil som årsak.
– Dette er fantastiske nyheter. Bildeling er bra for folkehelsen, byluften, klimaet og byen. En gjennomsnittlig privatbil står faktisk stille 98 prosent av tiden, så bildeling frigjør mye plass som kan brukes til sykkelveier, lekeplasser og andre gøye ting. Alle som går fra å eie til å dele bil, bidrar til å gjøre Bergen enda litt grønnere, sier byråd for klima, miljø og samferdsel i Bergen kommune, Thor Haakon Bakke.
Referanse:
Vibeke Nenseth og Ingunn Opheim Ellis: Bildeling i Bergen - erfaringer og effekter. Rapport 1895/2022, TØI.

Artikkelen er produsert og finansiert av Transportøkonomisk institutt
Transportøkonomisk institutt er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff. Her kan du lese mer om ordningen.
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
-
Parkeringsplasser eller sykkelfelt?
-
Kunstig intelligens kan forutse hvordan du vil reise i byen
-
Ny rapport: Halvparten av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører på jobb
-
Ny rapport: Én av fem som reiser med fly innenriks, er utenlandske
-
Ny rapport: Kollektivtilbudet har blitt dårligere flere steder
-
De som tjener mest, får best utbytte av Fornebubanen
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER