Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.

– Det blir feil å kalle elbiler for nullutslippsbiler
Men elbilens klimaavtrykk kan bli 85 prosent lavere i 2035, ifølge en ny studie.
– En slik utvikling krever imidlertid en ambisiøs grønn politikk, både globalt og lokalt sier Lars-Andre Tokheim, professor på Institutt for prosess-, energi- og miljøteknologi ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).
Sammen med sivilingeniør og prosessmetallurg Øivind Høidalen og siviløkonom Geir Fuglaas har han gått gjennom alle deler av livsløpet til elbiler og dieselbiler i Norge og EU.
Forskerne har sammenlignet rene elbiler med dieseldrevne biler i Norge og EU, blant annet gjennom egne beregninger av klimafotavtrykk.
De har stilt store spørsmål: Er elbilen et bærekraftig alternativ til fossilbilen? Hvilke forutsetninger har elbiler for å tilfredsstille nye myndighetskrav fra EU og norske myndigheter? Bidrar elbilene til at våre personlige utslippstall blir oppnådd?
En konklusjon er at det blir feil å kalle elbiler for nullutslippsbiler. Samtidig viser beregningene et voldsomt potensial for å nærme seg nullutslipp i løpet av de neste femten årene.
Kompleks verdikjede
Forskerne har blant annet sett på vekten av karosseriet til forskjellige biltyper og hvilken totalvekt bilene har ved salg. De har også sett på hva slags energi som brukes i landene som produserer både bilene og batteriene.
– I dag fører både produksjon og bruk av elbiler til utslipp av CO2, selv om vi i Norge er i en særstilling med vår tilgang til strøm fra vannkraft. Derfor er det misvisende å hevde at dagens elbiler er nullutslippsbiler. Både produksjon av selve bilen, av batterier og strømmen til lading er i mange land hentet fra fossile brennstoff, sier Tokheim.
Han forteller at det er krevende å identifisere klimafotavtrykket gjennom hele bilens livssyklus. Spesielt når dieselbiler representerer en velprøvd teknologi, mens elbilene og særlig batteriutviklingen er i en tidlig fase.
Han er ekspert på CO2-håndtering og -fangst, men har også engasjert seg i hvordan han kan bidra personlig. Tokheim har kartlagt sitt personlige klimafotavtrykk gjennom femti år og tatt grep for å bli klimanøytral.

Norge kan ikke lene seg tilbake
Øivind Høidalen og Geir Fuglaas sier Norges aktive elbilpolitikk skiller seg ut med store avgiftsfordeler, kø- og parkeringsprivilegier.
De mener politikken har vært avgjørende for de høye markedsandelene elbilene har fått her til lands. Likevel mener de kraftfulle grep kreves også her hjemme, for vi trenger en stor andel elbiler også utenfor byer og tettsteder. Det krever en betydelig styrking av ladestasjonsnettverket over hele landet.
Elbiler og biler generelt er i en rivende utvikling. Ulike systemer for førerassistanse og infotainment vil gi helt nye muligheter, og batteriteknologien blir stadig bedre.
Studien viser også at bilholdet i årene som kommer kan bli helt annerledes, ikke minst gjennom ulike eieformer og bildelingsmodeller. Det kan igjen påvirke hvor stor andel bilbruken vil utgjøre av klimabudsjettet til hver enkelt nordmann.
Lars-Andre Tokheim mener det er mye vi kan gjøre selv, men det kreves mer enn en Audi e-tron eller en annen stor elbil i garasjen.
– Hvis du virkelig ønsker å gjøre en forskjell, bør du kjøpe en liten elbil og helst dele den med en annen person. Store elbiler kan ennå ikke kalles bærekraftige, ifølge våre analyser, sier han.
Referanse:
Lars-Andre Tokheim mfl.: Er elbilen et bærekraftig alternativ til fossilbilen?, Rapport, Institutt for prosess-, energi og miljøteknologi, Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag, Universitetet i Sørøst-Norge, 2021.
Les også disse sakene fra USN:
-
Eldre pårørende: Mannlige omsorgspersoner får mer ros
-
Forskerne ga barna ull og nettbrett. Se hva som skjedde
-
Forskerne ble overrasket over brunbjørnens meny
-
Forsker: – Vi må snakke mer om lukt hos pasienter
-
Hva skal til for at innsatte i norske fengsel kan få bedre helse?
-
Ny forskning kan bidra til tidligere oppdagelse av bukspyttkjertelkreft