Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Dette kan hjelpe lærere å forstå elever med psykiske problemer
– Psykiske vansker bør bli et større tema i lærerutdanningen. Da unngår vi at noen elever blir oppfattet som vanskelige i stedet for å få hjelp, sier spesialist.
Psykiske vansker påvirker skolegangen til mange barn.(Foto: Gorm Kallestad / NTB)
Som ung er det vanlig å oppleve perioder i livet med økt
stress. Det er også vanlig at det kan resultere i uro, angst, sinne eller andre
psykiske reaksjoner.
Psykiske utfordringer har ofte en negativ innvirkning på hvordan eleven fungerer på skolen.
For en lærer er det hverdagskost å møte elever som er
engstelige, stresset eller sinte. Hvis læreren har kunnskap om hvorfor eleven
føler det slik, er det lettere å sammen finne strategier som
gjør hverdagen bedre for alle.
Læreren kan utgjøre en forskjell
– Ofte ligger det noe bak elevens reaksjoner. Hvis læreren har kunnskap om psykisk helse, vil dermed læreren kunne gjøre en forskjell for elever som har utfordringer, sier Elisabeth Øverland.(Foto: UiO)
– Møter læreren elevene med forståelse om at all
atferd er kommunikasjon, blir dagen annerledes, sier Elisabeth Øverland.
Øverland er forsker ved Institutt for
spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo. Hun er spesialist i klinisk pedagogikk, og forsker på livskvalitet blant unge voksne med autisme.
Hun er medforfatter av en ny bok som inneholder en rekke verktøy. De kan brukes av
lærere, og gir mange, gode eksempler på hvordan det læreren gjør i klasserommet,
kan utgjøre en forskjell. Både for engstelige elever og elever med
atferd som utfordrer.
Det ligger noe bak reaksjonene
Øverland forklarer nærmere hvorfor det er så viktig å ha
kunnskap om psykisk helse for å møte elever som reagerer voldsomt eller
uforklarlig:
– Ofte ligger det noe bak elevens reaksjoner. Hvis læreren har kunnskap om psykisk helse, vil dermed læreren kunne gjøre en forskjell
for elever som har utfordringer.
Det kan være vanskelig for en elev å konsentrere seg om
skolen og innfri alle forventninger i klasserommet hvis hen er i krise.
En elev
som pleier å arbeide selvstendig, komme godt overens med medelever og holde
orden, greier kanskje ikke det like godt i belastende perioder. Da er
det naturlig å ikke strekke til i klasserommet.
Hvis læreren legger merke til at Fredrik ser litt trøtt ut
om morgenen, kan læreren hjelpe han å komme i gang. Da blir starten på dagen bedre for alle.
Blir læreren derimot irritert på Fredrik fordi han er så passiv,
kan ting fort eskalere.
– Det er som en vulkan av følelser.
Selvregulering handler om å kunne kontrollere og tilpasse sine
tanker, følelser og handlinger i møte med andre. Noen elever trenger støtte fra læreren i å regulere dette.
Det er derfor viktig at lærere har kunnskap om hva selvregulering innebærer.
– Elever med svak selvregulering kan gå fra ro,
til svak uro, svak buldring, buldrende røykskyer og utbrudd på kort tid. Det er
som en vulkan av følelser. For å unngå utbrudd er det mange ting en lærer kan
gjøre.
Annonse
Forskerne bak boka bruker vulkanen som en illustrasjon på
hvordan følelsene går fra ro til utbrudd, og hva både eleven og læreren kan
gjøre på hvert trinn.
Vulkanen er en modell som kan være til hjelp. Den kan både hjelpe med å
forstå elever med utfordrende atferd og å sette inn tiltak. Ofte er det
ikke så store tiltak som trengs å settes inn heller.
Fire tips til hva lærere kan gjøre
1) Når eleven er i ro, er positiv oppmerksomhet
viktig.
2) Når eleven viser svak uro, kan læreren
anerkjenne denne følelsen og gjøre eleven oppmerksom på hva som skjer. Læreren
kan også oppmuntre eleven til å si noe fint om seg selv: Positivt selvsnakk.
3) Når læreren ser svak buldring – er det å rose selvregulering,
rolig pust og positivt selvsnakk viktig. Eleven kan lære strategier for å roe
seg selv. Det kan for eksempel være ved å bruke pusteteknikker eller telle baklengs fra ti. Det
kan også fungere med avledning eller bytting av aktivitet.
4) Hvis det nærmer seg utbrudd, er det greit å la
eleven fjerne seg fra situasjonen og gå til et trygt sted.
Hvis utbruddet allikevel kommer, er det viktig hvordan
læreren håndterer det. Læreres kunnskap om egen selvregulering, eget
kroppsspråk og blikkontakt kan ha stor betydning.
Psykisk helse bør få større plass i lærerutdanningen
– Kunnskap om skoletilpasninger for engstelige
elever, elever med nevroutviklingsforstyrrelser og elever med atferd som
utfordrer er viktig for alle lærere.
Det er også nyttig å vite at under stress er det
vanskeligere å planlegge, organisere og ta gode beslutninger. Med en slik
innsikt er det lettere å møte elever med uventede reaksjoner på en hjelpsom
måte, istedenfor dømmende.
– Det er vanlig at elever har perioder med ekstra
belastninger. Det er også vanlig at de viser utfordrende atferd, uro, engstelse eller andre
psykiske reaksjoner. Psykiske vansker påvirker skolegangen til mange barn og
unge.
Annonse
Øverland synes det er uheldig at psykisk helse ikke har en
større plass i lærerutdanningen.
– Alle vet at utdanning og danning er skolens
oppdrag. Likevel bør og kan skolen også være en helsefremmende arena. Når
livsmestring nå er en del av læreplanen, er det naturlig at lærerutdanningen
også dekker dette i større grad, sier Øverland.
Referanse:
Belinda Ekornås, Elisabeth Øverland, Anette Brunovskis: Læreren som ressurs for elevers psykiske helse. Universitetsforlaget, 2025. Sammendrag.