Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Slet psykisk på skolen: – Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?
– Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, sier Mikkel.
– Det var mange tårer og mørke tanker som aldri fikk komme ut, forteller Mikkel om sin tid som elev i grunnskolen. I dag er han utdannet barnehagelærer.(Foto til venstre: Privat. Foto til høyre: Fredrik Solli Wandem / SpedAims.)
Han er ikke alene. Omtrent åtte prosent av barn og unge
sliter psykisk.
Mikkel Sibe (26) gikk gjennom hele skolegangen uten å vite
at han hadde ADHD og nonverbale lærevansker.
Han
hadde en lavere forståelse av hvordan ting fungerte, hvordan han skulle komme
inn i lek og hvordan han skulle være med på aktiviteter. Ingen visste hvorfor.
– Jeg hadde det veldig tøft. Jeg var redd og lei meg hele
tiden, sier han.
– Jeg var som en usynlig person i bakgrunnen
Mikkel gikk rundt med en konstant følelse av å være på
utsiden.
– Jeg var som en usynlig person i bakgrunnen som
egentlig bare var der for å fylle et tomrom. Det var mange tårer og mørke
tanker som aldri fikk komme ut, forteller han.
Tankene vokste seg etter hvert farlige: «Er jeg bra nok? Er
det verdt det? Skal jeg bare avslutte det nå? Det er jo ingen som hadde brydd
seg uansett.»
– Jeg husker jeg tenkte: «Hvorfor skal jeg gidde å fortsette
dette livet?», sier Mikkel.
Podkast: Psykisk helse i skolen
I denne episoden av podkasten Det virker! får du høre hele Mikkels historie.
Mari Vaage Wang ved Universitetet i Oslo og Anette Brørby Bergsrud i Elevtjenesten på Hadeland videregående skole byr på god faglig diskusjon om psykisk helse i skolen.
Se lenke til episoden nederst i denne saken. Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Han følte seg på utstilling
I tillegg til både angst og depresjon, ble Mikkel også hengende
etter med skolearbeidet. Spesialundervisning og ekstra oppfølging forsterket følelsen
av utenforskap enda mer.
– Da
jeg ble hentet ut av klassen, føltes det som å være på utstilling. Alle så på
meg mens jeg måtte gå gjennom det jeg liker å kalle «skammens korridor». Jeg
følte at alle visste at det var noe galt med meg. At jeg ikke fikk til det de
andre klarte. Det var forferdelig, forteller han.
Mikkels historie er dessverre ikke unik. Bak fasader og
glansbilder i norsk skole skjuler det seg barn og unge som sliter.
Men hva betyr egentlig psykisk helse i skolesammenheng, og
hvorfor ser vi så mange elever som sliter?
Det sitter noen i hvert klasserom som har det vanskelig
Psykisk helse i skolen handler om hvordan barn og unge har
det med seg selv, med andre og med læring. Det handler ikke bare om fravær av
psykisk sykdom, men også om å trives, å mestre og å ha gode relasjoner.
Det sier Mari Vaage Wang, forsker ved Institutt for
pedagogikk på Universitetet i Oslo.
Med andre ord: Psykisk helse handler både om å ha det bra og om å ha det vanskelig.
Annonse
Vaage Wang anslår at rundt åtte prosent av barn og unge har
såpass alvorlige psykiske vansker at de trenger oppfølging. Angst, depresjon og
atferdsforstyrrelser er de vanligste.
– I praksis betyr det at det sitter noen i nesten hvert
eneste klasserom som strever psykisk. Hos gutter ser vi ofte
nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD og språkforstyrrelser tidlig. Hos jenter
er det mer vanlig at problemene viser seg i ungdomsårene, ofte i form av angst
og depresjon, sier Wang.
Utenforskap kan være en utløsende faktor
Årsakene til at noen barn strever psykisk kan ifølge forskeren
aldri reduseres til kun én ting. Hun beskriver det som et komplisert bilde, der
mange faktorer spiller inn.
– Det er alltid et samspill mellom arv, personlighet og
miljø. Hvem du er, og hvordan du er bygd opp, kan påvirke hvordan du møter
utfordringer. For eksempel kan følelsen av utenforskap, slik Mikkel beskriver,
være en utløsende faktor. Men det er heller ikke bare én ting. Det bygger ofte
på mange små episoder og hendelser over tid, sier Vaage Wang.
Hun legger til at psykiske vansker ofte endrer form gjennom
oppveksten.
– Et
barn som for eksempel viser språkvansker eller sosiale tilpasningsvansker
tidlig i livet, kan senere utvikle angst eller depresjon. Derfor er det utrolig
viktig å fange opp tidlige signaler.
Fagfolk rekker ikke alltid å hjelpe i tide
Annette Brørby Bergsrud er avdelingsleder i Elevtjenesten
ved Hadeland videregående skole.
Tjenesten fungerer som et sikkerhetsnett der helsesykepleier,
rådgivere, miljøarbeidere og en egen dysleksikoordinator samarbeider for å
støtte elevene. Likevel er utfordringene store, og mange rekker å gå med
problemene i årevis før de får hjelp.
– Vi ser det ofte gjennom fravær. Elever som synes det
er for krevende å møte opp, eller som trekker seg unna fellesskapet. Det kan
handle om angst, depresjon eller følelsen av å ikke mestre faglig, sier
Bergsrud.
Har de det verre enn før?
Annonse
Mari Vaage Wang ved Universitetet i Oslo og Anette Brørby Bergsrud i Elevtjenesten på Hadeland videregående skole byr på god faglig diskusjon i podkasten om psykisk helse i skolen.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims.)
Det er registrert en økning i psykiske helseplager blant
unge. Vaage Wang understreker at årsakene er sammensatte, og at det er usikkert
om økningen gjenspeiler en reell forverring, eller om den også skyldes økt
åpenhet og endrede måter å måle og definere psykiske plager på.
– Unge
i dag lever også i et mer prestasjonsorientert miljø enn tidligere. Det stilles
krav på flere arenaer samtidig, og synlighet i sosiale medier og raske
tilbakemeldinger kan være med å øke presset, sier Vaage Wang.
Dette, kombinert med en større
åpenhet rundt psykisk helse, kan kanskje gjøre det lettere å se sine egne
utfordringer.
– Men om de faktisk har det verre nå enn før, er nesten helt umulig
å måle. Så det vet vi egentlig veldig lite om.
Hun presiserer at det viktigste er at de som strever får
hjelp, uansett hva vi kaller det eller hvor stor forskjell det er mellom barn.
– Mange elever opplever at det ikke stilles krav
Og da handler det ikke bare om å få
hjelp når ting går galt, men også om forebygging og å bygge trygge,
inkluderende miljøer.
– Relasjonen mellom lærer
og elev er helt avgjørende for trivsel, læring og mestring. Hvis eleven føler
seg sett og trygg, kan læreren legge til rette på en måte som gir
mestringsfølelse, sier Bergsrud.
Hun understreker at skolens
støtteapparat, med helsesykepleier, miljøarbeidere og PP-tjeneste, kan spille
en viktig rolle, men at alle tiltak må utformes i samarbeid med eleven.
– Hvis ikke eleven får være med
på å bestemme, vil tiltakene ofte miste effekten.
Vaage Wang legger til at
balansen mellom mestring og utfordring er viktig.
– Mange elever opplever at det
ikke stilles krav til dem, og det kan svekke motivasjonen, forklarer hun.
Annonse
Foreldre må ta barnas følelser på alvor, tidlig nok
Foreldre har også nøkkelrolle,
påpeker Vaage Wang.
– Som forelder må du lytte
til barnet og ta følelsene på alvor. Ingen følelser er feil, men vi må prøve å
forstå hva de handler om og hvordan vi kan hjelpe barnet videre.
Hun legger til at det er bedre å
starte et tiltak tidlig, selv om utfordringene senere viser seg å være mindre
alvorlige.
– Hvis det viser seg
etterpå at du burde ha startet tidligere, så er det mye vanskeligere å gjøre
noe med, sier Vaage Wang.
Vendepunktet kom med diagnosen
Først da Mikkel var 21 år gammel fikk han diagnosene ADHD og
nonverbale lærevansker.
Plutselig ga fortiden mening. Han fikk en forklaring på
hvorfor sosiale koder var vanskelige og hvorfor han strevde faglig.
Diagnosene
åpnet også døren til å få hjelp.
Når Mikkel tenker tilbake på egen skolegang, blir han forbanna. – Hadde skolen vært lagt opp annerledes, kunne barn som meg fått brukt evnene sine på en helt annen måte, sier han.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims.)
– Ved å snakke med en psykolog, har jeg lært mye om hvordan
jeg kan leve med diagnosene, og jeg har fått verktøy jeg kan bruke i hverdagen
for å leve et så godt liv som mulig. Å bli den beste versjonen av meg selv, forteller
han.
Skolesystemet passer ikke alle
I dag jobber Mikkel som daglig leder i Norges handikapforbunds
ungdom. Han er utdannet barnehagelærer og forteller at han er «lykkeligere enn
på veldig lenge». Men veien har vært lang, og sårene stikker fortsatt dypt.
– Når
jeg tenker tilbake på egen skolegang, blir jeg forbanna. Vi sier at barn skal
få lov til å utfolde seg, leke og være seg selv, men samtidig presser vi alle
gjennom den samme formen. De skal lære det samme, på samme måte, sittende ved
samme pult. Vi sier én ting, men gjør noe helt annet, forteller han.
Annonse
Han mener skolesystemet er rigget for noen, men ikke for
alle, og at det mangler vilje til å endre det.
– Hadde skolen vært lagt opp annerledes, kunne barn som
meg fått brukt evnene sine på en helt annen måte, sier han.
Ikke alene
Forsker Mari Vaage Wang bekrefter at det er mange der ute som deler
Mikkels frustrasjon.
En
rapport fra Barneombudet i 2017 viste at mange elever med spesialundervisning
følte at de ikke ble forstått, at det ble stilt for lave krav og at
undervisningen ikke ga rom for å realisere potensialet deres.
– Slike erfaringer
kan føre til både sinne og en opplevelse av å bli sviktet av skolen, sier hun.