Denne artikkelen er produsert og finansiert av NLA Høgskolen - les mer.
Studenter med dysleksi eller ADHD: Informasjon om tilrettelegging kan skape forvirring
Informasjonen for studenter med funksjonsnedsettelser er ikke alltid synlig, tydelig – eller forståelig.
Det kan være vanskelig for mange studenter å vite hvilke muligheter for tilrettelegging som finnes.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Ved
starten av studieåret
2022 gransket forskere 32 universiteter og høyskoler i Norge. De ville finne ut
hvordan disse informerer om tilrettelegging for studenter med
funksjonsnedsettelser.
Resultatet
ble en omfattende kartlegging: Hele 87 nettsider med totalt over 73.000 ord ble
analysert. Forskerne fant store forskjeller.
Noen institusjoner beskrev et
bredt spekter av tiltak. To nevnte ikke tilrettelegging i det hele tatt.
Forskerne Kari Eldby Rygg og Liv Ingrid Aske Håberg fra NLA Høgskolen står bak studien. Det er uklart for dem om dette skyldes ulik praksis
eller bare dårlig
digital formidling.
Pedagogiske tiltak mest synlige
Når informasjon om tilrettelegging først fantes, handlet det oftest om det
pedagogiske: fleksibilitet i undervisningen, tilpassede eksamensformer og støtte underveis i studiet.
Fysiske
tiltak ble i langt mindre grad
nevnt. Det kunne være i form av hvilerom eller ergonomiske leseplasser.
Forskerne peker på at det dermed kan bli vanskelig for mange studenter å
vite hvilke muligheter som finnes.
Hvem gjelder dette egentlig for?
Forskerne
framhever som et viktig funn at begrepsbruken er uklar.
Universitets- og høyskoleloven sier at studenter med
funksjonsnedsettelser eller særskilte
behov har rett til tilrettelegging.
Likevel skriver mange institusjoner bare at
det gjelder «funksjonsnedsettelser». Dette gjør de uten å forklare om
dette også omfatter for eksempel dysleksi, ADHD eller utfordringer med psykisk helse.
Informasjon
om tilrettelegging kan dermed skape forvirring, uttrykker forskerne. For hvem
regnes egentlig som berettiget til hjelp?
Mangelen på tydelig språk og konkrete eksempler gjør at mange studenter ikke kjenner seg
igjen i informasjonen.
Studentene kjenner seg ikke igjen
Forskerne
intervjuet 14 studenter med dysleksi, ADHD eller autisme. Ingen av dem
oppfattet seg selv som personer med funksjonsnedsettelse. Flere brukte lang
tid på å søke
om hjelp – nettopp fordi informasjonen på nettsidene ikke traff.
De visste rett
og slett ikke at de hadde rett til tilrettelegging. Det var også uklart hvordan
de skulle gå frem.
Rygg
og Håberg tolker dette som
at selv når
informasjon er såkalt tilgjengelig, er den
ikke nødvendigvis
det i praksis. Språk,
innhold og struktur må være
tilpasset målgruppens
behov for at informasjonen skal virke etter hensikten.
Hva nå?
Forskerne
bak prosjektet ønsker
ikke å rette pekefinger mot enkeltinstitusjoner. De ønsker å åpne øynene for hvordan god informasjon kan
utgjøre en forskjell.
Målet er å bidra til et mer inkluderende
utdanningssystem. De vil at alle studenter – uavhengig av behov – vet hva de har rett
på og hvordan de kan få
det.
Referanser:
Kari Eldby Rygg, Liv Ingrid Aske Håberg: Tilrettelegging i høyere utdanning for studenter med funksjonsnedsettelser. Tidsskrift for velferdsforskning, 2025. Doi.org/10.18261/tfv.28.1.4
Kari E. Rygg, Liv I.A. Håberg og Beate Farstad: Tilrettelegging på eksamen for studenter med funksjonsnedsettelser. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 2024. Doi.org/10.23865/up.v18.6305
Les også disse sakene fra NLA Høgskolen:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER