Annonse

Valgets kvaler...

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi forbrukere vil gjerne ha mange valgmuligheter når vi skal velge mellom produkter. Men når vi skal ta avgjørelser om ting som skal skje lenger fram i tid, er det helt ålreit med færre, ifølge studie.

Det handler om at den psykologiske distansen er større, påpeker forskere ved Washington University, USA.

Om det er pent vær akkurat denne helgen, vil vi trolig foretrekke kiosken med 37 forskjellige issorter framfor sjappa som bare har ni.

Men; forskerne peker på at det finnes andre situasjoner der mindre utvalg er akseptabelt, og faktisk å foretrekke for en del forbrukere.

Ta et ferieeksempel; hvis du planlegger vinterferien 2012 nå, er det trolig slik at du  ville foretrekke på høre om færre aktuelle spisesteder på reisemålet, enn om ferien bare var én uke unna.

Studien er publisert i Journal of Consumer Research. (forskning.no/arg)

Powered by Labrador CMS