Flinkere elever med drama i skolen
Dramafaget er i ferd med å forsvinne i norsk skole. Samtidig viser stort internasjonal studie at dramaelever er mer innovative, bedre konfliktløsere og tryggere på å ta ordet i store forsamlinger.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Forskningsprosjektet DICE viser at ungdom som får teater og drama i undervisningen scorer bedre på en rekke områder sammenlignet med medelever som ikke får denne undervisningen.
Det internasjonale prosjektet har pågått i to år, og er gjennomført i 12 land med nesten 5 000 ungdommer i alderen 13–16 år som informanter.
Drama i skolen virker
– Elevene i gruppen som jevnlig deltar i aktiviteter innen drama og teater i undervisningen, føler seg tryggere i lesing, forståelse av oppgaver og i å kommunisere.
Det sier førsteamanuensis Kari Mjaaland Heggstad, prosjektleder for forskergruppen i Norge.

Dramaelevene viser også mer empati, takler bedre stress og er flinkere til å løse problemer. De trives bedre på skolen og liker skoleaktiviteter bedre enn den gruppen som ikke får dramaundervisning.
– Elever som får teater og dramaundervisning, er betydelig mer tolerante overfor både minoriteter og utlendinger. Dessuten er de mye mer aktive borgere ved at de viser mer interesse for å stemme og for å uttrykke meningen sin offentlig, understreker Heggstad.
– I tillegg viser DICE at gode dramapedagogiske verktøy kan utvikles for å nå kompetansemål som vanligvis ikke nås gjennom tradisjonelle skolefag, påpeker hun.
DICE og PISA
I oktober arrangerte Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon og dramaseksjonen en nasjonal forskningskonferanse i Bergen der hovedfunnene i DICE-prosjektet ble presentert.
Prosjektlederen for DICE, Ádám Cziboly, redegjorde for bakgrunnen til forskningsprosjektet og understreket at DICE er det første kvantitative forskningsprosjektet innen drama.
– Vi har forsøkt å komplementere PISA-undersøkelsen ved å måle ferdigheter som PISA ikke fanger opp. Håpet er at noen av de verktøyene vi har utviklet, kan bli implementert i PISA og andre forskningsprosjekter i tiden framover, sa Cziboly.

Finland satser på drama
– Det er selvsagt ærefullt å være det første landet som presenterer DICE-prosjektet. Men her er det mange som har løftet i flokk, ikke minst vil jeg framheve alle dramalærerne som har stilt opp og åpnet klasserommene for oss, sier Kari Mjaaland Heggstad.
Førsteamanuensis Stig A. Eriksson har også deltatt i den norske forskergruppen. Han påpeker at dramafaget i Norge kun er nevnt under samlebetegnelsen kunstfag i læreplanen.
– Det sier noe om statusen til faget i vårt skolesystem. Finland som gjør det bra i PISA-tester, har definert drama som eget fag i læreplanen.
– Det vitner om en forståelse av hvor viktig det er å utdanne hele mennesket, ikke ensidig satse på noen få såkalte kjernefag, understreker Eriksson.
Et av målene med forskningsprosjektet har vært å utvikle en publikasjon for skoleverket, lærere og dramapedagoger. Boken som heter Making a World of Difference, beskriver ulike dramapedagogiske praksiser innenfor drama og teater i undervisning.
Lenker:
Websiden til DICE-prosjektet
Last ned ressursboken Making a World of Difference
SE OGSÅ
-
Læreren er viktig for skoletrivsel
-
Gutter leser hele tiden
-
Velger fortsatt tradisjonelt
-
Uvitenskapelig skolepolitikk
-
– Tenk nytt, ta sjansar
-
Lesesatsing i boks
-
OECD vil teste studentar
-
Sommel og rot i timene
-
Vil ha femårig lærerutdanning
-
Vil ha klasserommene tilbake
-
Norske elever blir dårligere
-
Tilbake til klasserommet
-
Norske elever langt bak i matte og naturfag
-
Har skapt en nasjonal dugnad