Annonse

Økt trivsel med inkluderende kroppsøving

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kroppsøving åpner opp for mer enn fysisk form og ferdighet. Elevene får økt trivsel og selvforståelse når læreren fokuserer på hvordan man kan håndtere mangfold og forskjeller hos elevene, viser ny studie.

Doktorgradsprosjektet har utviklet og gjennomført et etterutdanningskurs for kroppsøvingslærere i videregående skole med fokus på hvordan man kan håndtere mangfold og forskjeller hos elever gjennom kroppsøving og fysisk aktivitet. 18 kroppsøvingslærere fra fem videregående skoler gjennomførte kurset.

I tillegg til å bevisstgjøre lærerne på elevers usikkerhet og forsvarsstrategier rundt ulike aktiviteter, ble det introduserte en aktivitetsbank. Lærerne fikk forslag til organisering og aktiviteter med intensjon om å skape trygghet og forutsigbarhet. Målet var å inkludere alle elever og fremme samarbeid og respekt for hverandres styrker og svakheter.

Per Midthaugen vil fredag 10. juni 2011 forsvare sin avhandling ”Learning the difference. On-the- job training of PE teachers, and its effect on upper secondary students” for graden philosophiae doctor (PhD) ved Seksjon for coaching og psykologi, Norges idrettshøgskole.

Powered by Labrador CMS