Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Kan roboten Pepper bli assistenten i klasserommet?
Norske forskere har tro på at en slik robot kan bli nyttig både for elever og lærere.
        Pepper kom til verden i Japan for 11 år siden.
Det er en avansert sosial robot som først og fremst er designet som en personlig assistent. Den kalles en humanoid robot, altså laget for å leve med mennesker.
Testet stemmen til lærere
Pepper har mikrofoner som fanger opp stemmer og tonefall.
Forskere i Norge har nå testet hvor godt roboten hører læreren – både i klasserommet og ved fjernundervisning – og om den forstår kvinnelige eller mannlige stemmer best.
En annen robot, AV1, er en mye mindre skolerobot. Den minner om et lite hode med øyne.
Denne kan stå på pulten og følge undervisningen for elever som er syke hjemme. Eleven styrer AV1 og ser alt via en mobilapp.
            Frigjør tid for læreren
En studie viser at også en større robot som Pepper kan styrke undervisningen, slik at læringsutbyttet for elever og studenter blir bedre.
Den kan frigjøre tid for læreren, som da kan bruke tid på elever som trenger mer oppfølging i klasserommet.
Ved digital undervisning, når læreren ikke er i klasserommet, kan Pepper være en assistent som skaper stemning og nærhet.
Ved hjelp av mikrofoner og høyttalere lager Pepper samtaler. Glatte ledd gjør at den inntar positurer. Nettbrettet på brystet samler og viser informasjon, som bilder, tekst og videoer.
– Selv om elever og studenter allerede i dag kan få umiddelbare tilbakemeldinger fra annen teknologi når de løser oppgaver, oppleves responsen fra Pepper som mer personlige og dermed bedre. Årsaken er at robotene ligner litt på oss mennesker, sier Akshara Pande.
Hun forsker og underviser innen læringsteknologi ved NTNU i Gjøvik.
            Dialekter er utfordrende
Akshara Pande og professor Deepti Mishra jobber for at roboten Pepper skal fungere bedre i klasserommet.
Norske klasserom er sjelden helt stille, dialektene varierer, og noen snakker mer tydelig enn andre.
En løsning kan være å vise lærerens ord som tekst på Peppers nettbrett ved å koble tale-til-tekst-verktøyet Whisper til roboten.
            Siden undervisningen kan skje i klasserommet, via fjernundervisning eller som videoopptak, testet forskerne Peppers talegjenkjenning både med og uten nettilkobling.
Fire lærere i 30-årene deltok i den første testen.
– Vi valgte denne aldersgruppen i dette første eksperimentet fordi unge og eldre mennesker kan være vanskeligere å forstå, sier Akshara Pande.
Offline og online
Alle lærerne leste den samme teksten. I online-modus satt læreren et annet sted og var koblet til via nett, mens i offline-modus satt læreren ved siden av Pepper.
For å sjekke om kjønn spiller inn, valgte forskerne to kvinner og to menn.
Resultatet: Lydkvaliteten var nesten lik i begge moduser. Mannsstemmer fungerte litt bedre offline enn online, mens kvinnestemmer hørtes like godt ut i begge moduser.
            Nyttig hvis svak hørsel
Pepper gjør undervisningen mer fleksibel. Læreren kan forelese hjemmefra mens roboten står i klasserommet, eller være til stede selv mens gjesteforelesere blir med på video.
– Vi mener Pepper kan være et effektivt hjelpemiddel for både i online- og offline-undervisning. Læreren får fleksibilitet til å holde forelesninger eksternt så lenge en robot som utdanningsassistent er til stede i klasserommet. Hvis læreren foretrekker å være til stede personlig, kan gjesteforelesere delta eksternt, sier Deepti Mishra.
Pepper tar også opp alt som blir sagt. Elevene kan derfor spille av opptakene med tilhørende tekst når de trenger det. Dette er særlig nyttig for dem med lese- eller hørselsvansker.
Trenger mer trening
Roboter som Pepper er generelt ikke klare til bruk i klasserommet. De må produseres og programmeres for dette.
– Vi jobber derfor med blant annet taleforståelse og gjenkjenning av ansikt og handlinger, sier Deepti Mishra.
Målet til Pande og Mishra er å gjøre læring morsommere. Med litt mer arbeid og testing i laboratoriet mener de at Pepper og lignende roboter vil fungere i samspill med mennesker.
Referanse:
Akshara Pande og Deepti Mishra: Humanoid robot as an educational assistant – insights of speech recognition for online and offline mode of teaching. Behaviour & Information Technology, 2024. Doi.org/10.1080/0144929X.2024.2344726
Fikk du med deg disse sakene fra NTNU?
- 
                    
                        
Ragnhild er først med ny kreftbehandling: – Jeg håper å kunne leve litt til
 - 
                    
                        
Tidlig testing av skolebarn: – Vi fant absolutt null effekt
 - 
                    
                        
Derfor er ChatGPT dårlig til å etterlikne mennesker
 - 
                    
                        
Ny studie: Datasentrenes umettelige behov for strøm vil endre hele energisektoren
 - 
                    
                        
Visste du at det langt ute i Norskehavet ligger en konstant storm?
 - 
                    
                        
– Én av ti pasienter som har hatt slag, får et nytt slag innen fem år