En av fire strategiske allianser mislykkes. Kortsiktig suksess er ingen garanti for å lykkes over tid, viser en ny studie. BI-forsker Randi Lunnan har studert 100 strategiske allianser over en tidsperiode på fem år.
Til tross for at det ofte går galt, inngår svært mange bedrifter nye strategiske allianser for å sikre fremtidig vekst. Det handler om å finne frem til en god match der samarbeidspartnerne utfyller hverandre med kunnskap, erfaringer og strategiske ressurser.
Førsteamanuensis Randi Lunnan ved Handelshøyskolen BI har (sammen med Sven A. Haugland ved NHH) gjennomført en omfattende studie av 100 strategiske allianser som de har fulgt over en tidsperiode på fem år.
Resultatene av studien blir nå publisert i det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet Strategic Management Journal.
"Randi Lunnan ved Handelshøyskolen BI har studert 100 strategiske allianser over fem år. Hun påviser at nyetablerte forhold er sårbare, også i næringslivet."
Hvetebrødsdagene
Også på næringslivets arena er nyetablerte forhold langt mer sårbare enn forhold som har vart en stund. Fem år etter etablering fant forskerne at 66 av de undersøkte 100 strategiske alliansene fortsatt eksisterte.
Vel en tredjedel av alliansene, 34, var avsluttet i løpet av femårsperioden. Det betyr ikke nødvendigvis at de var mislykkede. Enkelte strategiske allianser etableres for et bestemt formål i en tidsbegrenset periode. Nærmere studier viste at 25 av de undersøkte alliansene ble avsluttet før kontraktperioden var over.
Det betyr at en av fire strategiske allianser (25 prosent) var mislykkede. Årsakene til bruddene ble blant annet forklart med: “Vi klarte ikke å samarbeide”, “Alliansen ble ikke sett på som viktig” eller “Alliansen fungerte ikke etter intensjonene”.
- Allianser som er i hvetebrødsfasen, er mer utsatt for å mislykkes enn de som har kommet seg over de første kneikene, konstaterer Randi Lunnan.
Suksess på kort sikt
Strategiforskerne har vært opptatt av å finne ut hva som må til for å lykkes med strategiske allianser både på kort og lang sikt.
De benytter flere mål på vellykkede allianser, og ser på netto bidrag fra alliansen, bedriftens vekst, markedsvekst, nye produkter, ny kompetanse og etablering i nye markeder.
- Allianser som mislykkes, er i hovedsak nye allianser og allianser som oppleves som lite strategiske for partnerne, fremholder Lunnan.
De viktigste suksessfaktorene for alliansen på kort sikt, er at partnerne kan tilføre hverandre utfyllende (komplementære) og strategisk viktige ressurser.
"Bedriftene må investere tid og ressurser i den strategiske alliansen for at forholdet skal vare. De må også tilpasse seg hverandre over tid."
Suksess på kort sikt, er langt fra noen garanti for at alliansen blir vellykket over tid. De faktorene som er sentrale for å lykkes på kort sikt, er ikke de samme som gir positive resultater over tid.
Forholdet må pleies
En allianse som har gitt gode resultater kort tid etter etablering, er ikke nødvendigvis like vellykket etter fem år.
Tilsvarende kan en allianse som startet ut med beskjedne resultater, blomstre over tid, dersom bedriftene investerer i menneskelige ressurser og er villige til fleksibelt å tilpasse seg endringsbehov over tid.
Annonse
- En alliansesuksess er en relativt flyktig sak, sier Randi Lunnan på bakgrunn av studien.
Forskerne påviser også at endringer i ledelsen hos en av samarbeidspartnerne har en negativ effekt på resultatene over tid.
Referanse:
Lunnan, Randi, Haugland, Sven A.(forthcoming): “Predicting and Measuring Alliance Performance: A Multi-Dimensional Analysis”, Strategic Management Journal.