Forskerne oppfordrer folk til å tenke mer på hva de tar med hjem fra butikken og oppbevarer i huset.

Snacks utgjør nesten en firedel av kaloriinntaket hos voksne amerikanere

De får i seg mellom 400 og 500 snackskalorier hver dag.

Det er forskere ved Ohio State University som i en ny studie har sett på voksne amerikaneres snacksspising.

Forskerne gransket data om kostholdet til over 20.000 personer. Slik fant de ut at amerikanere ofte får i seg flere kalorier gjennom snacks enn de får gjennom å spise frokost.

Som snacks regnet forskerne også søtsaker, alkoholholdige drikkevarer og sukkerholdige drikkevarer.

Et helt måltid hver dag

– Snacks bidrar for mange med like mye kalorier som et helt måltid mat, uten å være et måltid mat, sier forskeren Christopher Taylor i en pressemelding.

Når folk spiser middag, så vet de gjerne at dette er et måltid som bør inneholde både proteiner og grønnsaker.

Men mange spiser altså et helt «måltid» hver dag uten å få i seg annet enn karbohydrater, fett og sukker. Dette «måltidet» inneholder nesten ikke C-vitaminer, D-vitaminer, jern eller andre viktige næringsstoffer som hører med i et sunt kosthold.

Diabetikere spiste sunnere

Studien baserer seg på data om hva et stort antall voksne enkeltpersoner spiste i løpet av 24 timer.

En god nyhet fra forskerne er at personer med diabetes type 2, også kalt aldersdiabetes, generelt hadde sunnere spisevaner enn andre. Noe som tyder på at opplæring i kosthold for denne gruppen faktisk fungerer, mener forskerne.

Det samme gjaldt personer som hadde fått beskjed fra legen sin om at de var i faresonen for å utvikle diabetes.

Tenk mer på hva du handler

De amerikanske forskerne peker på at det ofte er mye oppmerksomhet rundt hva vi bør spise.

I stedet bør mer dreie seg om hva vi handler inn når vi går i butikken, foreslår forskerne. Ikke minst hva vi handler inn til jul og andre høytider.

– Vi tenker gjerne på hva vi skal spise til lunsj og hva vi skal lage til middag.

– Men vi planlegger ikke snacksspisingen vår.

– Den blir i stedet et resultat av hva noen har handlet inn og hva vi måtte finne hjemme, sier Taylor.

Som altså oppfordrer oss til å tenke mer på hva vi tar med oss hjem fra butikken.

Pressemelding fra Ohio State University: «US adults eat a meal’s worth of calories of snacks in a day», 15. desember 2023