Twilight sjarmerer kvinner
Voksne kvinner fra alle sosiale lag er ville etter kjærlighetsromanene i Twilight-serien. En ny dansk undersøkelse borer ned i årsakene.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Du har kanskje ikke lagt merke til det, men en stor del av den vestlige verdens hunkjønnsvesener er rammet av et helt spesielt virus.
De er blitt fullstendig bitt av en bestselgerserie, Twilight, som i bunn og grunn er en banal kjærlighetshistorie om den nesten pinlig gjennomsnittlige jenta Bella, som blir håpløst forelsket i den lekre vampyren Edward.
Men hvis du tror det bare er tåpelige tenåringer eller halvsprø, single damer som drømmer om lidenskapelige kyss i tussmørket, tar du grundig feil.
Veiledning i hverdagen
Kvinner i tredveårene, fra alle sosiale lag, mange med kjærlighetsrøttene solid plantet i et parforhold, er like ville etter de fire bøkene i Twilight-serien.
Kvinnene leser dem mange ganger, bruker enkeltpassasjer som veiledning når de støter inn i et problem i sitt eget kjærlighetsliv og går i noen tilfeller så langt som til å be egne kjærester om å gå i samme klær eller anlegge samme frisyre som den sexy Edward.
Det forteller Paulina A. Frederiksen, som har intervjuet en rekke av de voksne kvinnene og sett nærmere på Twilight-fenomenet i en oppgave levert ved Roskilde Universitetscenter (RUC).
Overraskende mange voksne fans
Frederiksen ble overrasket over at velutdannede kvinner, som hun selv, også kunne være ville etter Twilight, så hun skrev på internettfora og andre nettsteder om planene for en undersøkelse.
Hun fikk raskt 40 henvendelser fra voksne kvinner som hadde slukt serien rått.
– Det var mange flere enn jeg var vant til fra andre prosjekter. Jeg ble forundret over å oppleve kvinner i min egen aldersgruppe som var helt ville etter serien. Jeg kunne ikke forstå fascinasjonen deres, for slik romantisk litteratur blir ofte betraktet som dårlig smak, forteller Frederiksen, som nå har fått sin grad fra Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC.
Velutdannede kvinner tiltrukket av dårlig smak
Lange intervjuer med et utsnitt av kvinnene (se sitater i boksen til høyre) avslørte etter hvert at de er helt enige med omverdenen: Det er dårlig smak – både småpikeaktig og pinlig – å være fortapt i en enkel kjærlighetshistorie som til og med utspiller seg i en fantasiverden med overnaturlige vesener.
Når Twilight likevel fenger – langt mer enn andre romantiske fortellinger – skyldes det ifølge Frederiksen to faktorer: bokens utforming og kvinnenes utbytte av å lese den.
1) Utformingen
For det første skriver forfatter Stephenie Meyers i et lekende lett språk med jeg-forteller og visuelle virkemidler (blant annet ulike skrifttyper), noe som gjør det lett å følge hovedpersonen Bellas følelser. Når det går hele måneder hvor Bella opplever tomhet, må leseren bla gjennom flere tomme sider for å komme videre til neste dose opplevelser. Det gir alt i alt et nærvær som kvinnene har problemer med å finne i andre bøker.
– Kvinnene beskriver det som en magnetisk kraft som gir en følelsesmessige påvirkninger som de virkelig nyter. De utvikler også en zappetendens i lesningen sin: Hvis de får behov for å føle for eksempel forelskelse, finner de et avsnitt med akkurat den følelsen. De beskriver det selv om en «Twilight-fix»; lesningen blir «en lykkepille» for dem, og flere sier at de har problemer med å lese annen litteratur, sier Frederiksen.
2) Kvinnenes utbytte
Boken gir altså den typiske effekten som mange bokelskere vil gjenkjenne: Man drømmer seg vekk og lever seg inn i hovedpersonens helt vanlige og til og med litt søvndyssende liv.
– De er Bella når de leser, sier Frederiksen.
Effekten er kartlagt og beskrevet i en lang rekke teorier, slik at det interessante er hva kvinnene mer spesifikt får ut av å gå i den alminnelige, amerikanske jentas fotspor i en verden med varulver og vampyrer med stramme, V-formede overkropper.
Frederiksen har tatt i bruk et omfattende analyseapparat og kartlagt kvinnenes livssyn.
Fast oppskrift på suksess
Intensive gruppeintervjuer og analyser av teorier fra blant annet John B. Thompson og Pierre Bourdieu tegner til sammen et bilde av velutdannede kvinner – altså kvinner fra den øverste halvparten av samfunnslagene – med en mer eller mindre bevisst oppskrift på suksess i livet.
Det gjelder å få seg en utdannelse og få etablert en god familie, helst før man er fylt 35. Kan man krydre det livsforløpet med en hverdag hvor man har en god jobb, holder hjemmet rent, har jevnlig kontakt til venninnene og for øvrig signaliserer overskudd, er man høyt plassert i det sosiale hierarkiet.
Men den aller viktigste ingrediensen i oppskriften er den ideelle mannen.
Parforholdet er det viktigste for identiteten
– Det er tydelig at det har stor betydning å ha en mann på armen og leve i et stabilt parforhold, både for kvinnens identitet og for hvordan hun føler at andre ser på henne. Single kvinner er under press for å finne det ideelle parforholdet, og man kan også høre fra kvinner i parforhold at de har medlidenhet med single kvinner – for det ligger en uuttalt forståelse av at man ikke har suksess før man finner mannen i livet sitt, uansett hvor spennende ens liv ellers er.
– Sett i det lyset blir forholdet mellom Bella og Edward det praktisk oppnåelige idealet for middelklassekvinnene. Det er så mange krav til det perfekte livet og parforhold, også fra mediene, hvor parforholdet settes opp på en pidestall, så det blir vanskelig å få virkelighetens forhold til å fungere perfekt. Det påvirker kvinnenes selvforståelse og øker behovet for å flykte inn i romanen, som skaper et trygt pusterom, mener hun.
Arbeiderkvinnen vil helst være mor
Det er verdt å merke seg at de velutdannede kvinnene skiller seg markant fra kvinner med kortere eller ingen utdannelse. I oppgaven omtales de som middelklassekvinner og arbeiderklassekvinner.
Arbeiderklassekvinnene har ingen problemer med å droppe tanken om en tvillingsjel.
Deres høyeste ideal er ikke det ideelle forholdet med en perfekt mann, men å være mor – med eller uten mann. Og så lenge man kan greie seg økonomisk, er det ikke noe problem at man ikke har en lang utdannelse.
Ifølge Frederiksen er de underlagt samme idealer for kjærlighet og parforhold som de velutdannede, og derfor taler historiene til begge klasser.
Edward til middelklassen, Jacob til arbeiderklassen
Intervjuene viser at selv om alle kvinnene er ville etter Edward, så er det bare middelklassekvinnene som ser ham som en mulig partner. Arbeiderkvinner vil heller dele hverdagen med Edwards venn, Jacob (en varulv), som er mer impulsiv og mindre ettergivende enn Edward, vampyren med de gode manerene.
– Det er interessant at selv om sosiologer forsøker å si at det ikke eksisterer klasser, så er det helt tydelig forskjellige verdier hos kvinnene – og det er tydelig at leserne av Twilight går etter forskjellige menn, avhengig av hvilken klasse de tilhører, sier Frederiksen, som også har en bachelorgrad i sosiologi.
Twilight-feber blusser opp ved premierer
Mange av kvinnene blir så betatte av universet at de også går på kino eller kjøper filmene på DVD for å få sin regelmessige dose fra den parallelle verdenen.
Filmatiseringene er riktignok blitt sabla ned av de fleste anmelderne, men de har tjent inn flere milliarder kroner, blant annet fordi hovedrolleinnehaveren, Robert Pattinson, blir den legemliggjorte utgaven av Edward.
– På det ubevisste plan er han en ideell konstruksjon som ville gi kvinnene en høyere sosial status, og derfor har de et brennende ønske om å lære ham å kjenne. Flere av kvinnene må jevnlig inn på nettet for å finne bilder, YouTube-klipp eller intervjuer som kan holde abstinensene unna. Det er med på å skape den intime relasjonen mellom dem og ham. Det er en slags legitim form for utroskap, noe de skammer seg litt over, forteller Frederiksen.
Flykter inn i Twilight-verden på nettet
Mange av kvinnene opplever at venner og familie har problemer med å forstå dem og tar avstand fra den litterære lidenskapen. Det er med på å gi kvinnene en følelse av ensomhet, noe som får flere av dem til å flykte til nettsteder dedikert til Twilight-fans for å finne noen av deler opplevelsene med.
Men sidene kvinnene faktisk får noe ut av å flykte inn i Twilight-universet, burde man kanskje fortelle omverdenen om mulighetene, slik at enda flere kunne få et pusterom fra hverdagens høye krav?
Frederiksen mener klart nei.
– Det ville være bedre å kaste lys over konstruksjonen eller ideen om et ideelt parforhold. Kravene er så høye at forholdet blir sårbart, noe som sårer flere enn det hjelper.
– Jeg har selv blitt mer bevisst om hvordan disse idealene reproduseres i samfunnet, og det gjør det litt lettere å prøve å være heve seg over dem, sier Frederiksen.
___________________
© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no
Referanser:
Paulina A. Frederiksen, Kvinden, Klasse & Kærlighed: En afhandling om identitet og social praksis belyst gennem det litterære værk Twilight sagaen, specialeafhandling, Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC (pdf)
SE OGSÅ
-
Vampyren – fra frykt til fascinasjon
-
Porfyri og vampyri - en vitenskapelig forklaring?
-
Vampyrene gjenoppstår
-
Vampyrer får være pedofile
-
Et vampyrbitt for den syke
-
Endelig en norsk vampyr
-
Den nye middelklassen
-
Vesker sexy for kvinner
-
Kjærlighet i øst og vest
-
Forvirrende, men elsket
-
Kan man gå gjennom livet uten å bli forelsket?
-
Hjernen vil ha romantiske filmer
-
Menn ynskjer unge og fruktbare kvinner