
Morgentrøtt trikk får fjernstyrt starthjelp
Oslo er testby for fremtidens trikker. I første omgang utrustes de for å starte opp, parkere og flytte seg rundt i trikkestallen uten fører.
Trikken som kjører rundt i bygatene uten fører, er et stykke unna. Trikken som går på egen hånd inne på lukket område, derimot, den er på vei. Aller først kommer den til Oslo.
– Vi kom inn i prosjektet fordi vi har kjøpt noen av de nyeste og mest moderne trikkene i Europa, sier Anders Wergeland.
Uten fører
Han er produkt- og teknologisjef for Sporveien Trikken. Wergeland var prosjektleder da kollektivselskapet i Oslo kjøpte nye trikker fra den spanske produsenten CAF. Nå samarbeider han med CAF om forskning som skal la trikkene gjøre en større del av jobben alene, uten noen fører.
– Vi setter inn sensorer og legger inn utstyr i trikken. Mye går på støtte til føreren, men det blir også mulighet for selvkjøring inne på lukket base, forklarer Wergeland.
Det vil si at trikkene skal kunne flytte seg selv fra sted til sted inne på parkeringsområdene der de overnatter.
Morgenrutine
– Vi skal gjennomføre tester neste år. Nå simulerer vi noen aktiviteter: At vi starter opp trikken om morgenen, flytter den fra A til B og gjør den klar, sier han.
Trikken er nemlig som mange mennesker: Den trenger litt tid for å komme i gang om morgenen.

– Vi parkerer 87 trikker her, og så skal 70 av dem ut hver dag. Det tar tre til fem minutter å starte én trikk. Når du skal ha ut 87 av dem, sier det seg selv at det blir ganske mye jobb, sier Wergeland.
Hvis hele oppstartjobben kan programmeres og fjernstyres, så kan føreren bare gå rett inn i trikken om morgenen og kjøre den ut.
– I tillegg kommer flyttingen internt. Hvis trikk nummer fem skal fra parkeringsplass A til parkeringsplass F, må vi sjekke sensorer og logikk, slik at den vet hvor den skal og stopper hvis noen går over sporet eller det står en trikk eller en bil der som ikke skulle vært der, beskriver han.
I første omgang er det to trikker som utstyres med instrumenter, slik at de skal kunne flytte seg og starte opp på egen hånd.
«Jeg har vondt i dørene mine»
I neste fase er håpet å få til for eksempel aktiv kjørehjelp ute i byen.
– Vi snakker om kommunikasjon med ulike trafikanter, for eksempel mellom trikken og sykebilene slik at vi vet det når det er en utrykning, sier Wergeland.
Trikken kommuniserer allerede med lyskryssene. Når den er på vei, sender den signal om at den trenger grønt lys, og da skifter lysene for å slippe frem trikken.
Målet er å gjøre det mulig å ha helt selvkjørende trikker. – Hvis vi får til selvkjørende Teslaer og selvkjørende busser, kan jeg ikke skjønne hvorfor vi ikke får det til på trikk, sier han.
– Vi har allerede mye kjempespennende teknologi i de nye trikkene. For eksempel har vi muligheten for preventivt vedlikehold. Når trikken kan fortelle at «nå har jeg snart vondt i denne enheten», kan vi ta den inn og reparere den, sier Andreas Wergeland.
Motorvei før trikk
TØI-forsker Rune Elvik tror at trikker blir noen av de siste kjøretøyene som kommer til å ferdes i trafikken på autopilot, uten fører:

– På motorveier er teknologien allerede i dag såpass god at det går an å selvkjøre der. Derimot har vi ikke klart å utvikle noen god løsning ennå for hvordan syklister, fotgjengere og selvkjørende busser og trikker skal samhandle, sier han.
– Både trikker og bybusser går i litt komplisert trafikk. Det har vist seg at dette er vanskeligere å automatisere, slår Elvik fast.
20–30 år?
Hvis det skal gå selvkjørende biler på dagens motorveier, er den mest nærliggende løsningen å la dem gå i venstre felt, mens annen trafikk går i høyre.
– Det går greit hvis det er like mange i begge feltene. Men til å begynne med blir det kanskje én selvkjørende og 100 andre, sier han.
– Jeg vil tro at selvkjøring er noe som kommer gradvis. Kanskje det kan komme på motorveier om ikke så mange år, mens det tar lengre tid for mer komplisert trafikk. I bytrafikk kan det ta kanskje 20–30 år, sier Rune Elvik på Transportøkonomisk institutt.