Det er definitivt deilig å sette seg inn i varm bil. Men ofte medfører det ganske mye unødvendig forurensning.

Advarer mot høye utslipp fra motorvarmere

Om du ikke har elektrisk motorvarmer, bør du kanskje ta is-skrapen fatt. Det viser en finsk studie.

Det er behagelig å sette seg inn i varm bil. Men det er kanskje ikke like behagelig for miljøregnskapet ditt om du varmer opp bilen med bensin før du kjører til jobb.

Det viser en studie fra University of Eastern Finland og Tampere University.

De testet ut hvor høyt utslipp som kom fra biler som ble varmet opp med diesel- og bensinvarmere.

Varmer bilen med drivstoff fra tanken

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Atmospheric Environment: X. Forskerne har undersøkt oppvarming av biler med bensin- og dieselvarmere.

De bruker drivstoff for å varme opp bilen før du begynner å kjøre. De henter drivstoff i bilens tank, men har et eget eksosrør under bilen.

Du kan også få montert bensinvarmere med bensintank på elbiler.

Forskerne satte på motorvarmeren på tre bensinbiler og tre dieselbiler i en halvtime og i minusgrader.

Forskjeller mellom bensin og diesel

Forskerne fant høye tall for partikkelforurensing. Det var imidlertid stor forskjell mellom drivstofftypene.

Forskerne regnet ut at man kunne kjøre en tur på nesten 10 mil for like mye forurensning som varmeren brukte på halvtimen. Dieselvarmerens utslipp tilsvarte to mil med kjøring.

Mye av forurensningen kommer under oppstart og stans av selve varmeren, fant forskerne.

Ingen reguleringer for utslipp

I 2020 fortalte Cicero-forsker Marianne Tronstad Lund til forskning.no at ting som partikkelfilter og katalysatorer har bidratt til å få ned luftforurensningen fra den norske bilparken.

Slike ting har kommet som følge av strenge reguleringer for hvor mye CO2 og luftpartikler en bil med forbrenningsmotor kan slippe ut.

Og her er ett av problemene med motorvarmerne som forskerne bak den nye studien peker på. Det finnes ikke egne utslippskrav til slike.

Helseplager koblet til luftforurensning

Den totale påvirkningen på miljø, klima og helse fra bensin- og dieselvarmere har ikke forskerne bak den nye studien noe anslag om. Men det er en sammenheng mellom luftforurensning generelt og helseplager. Det har forskning.no skrevet om tidligere.

Vi vet også at partikkelforurensning er spesielt ugunstig innenfor et lokalt område. Det er bakgrunnen for dieselforbudet i Oslo kommune kan innføre på dager med høy luftforurensning.

– Assosiasjonen mellom luftforurensning og hjerte- og karsykdommer er godt dokumentert på befolkningsnivå, sa Bendik Brinchmann i en artikkel om temaet i 2018.

Bendik Brinchmann var den gang doktorgradsstipendiat ved FHI, og hovedforsker bak studien vi skrev om da.

Mindre luftforurensning = færre dødsfall?

En annen forskning.no-artikkel fra 2014 melder om problemer for astmatikere, barn og eldre i storbyer med mye luftforurensning.

– Tidligere forskning har relatert luftforurensning til sykehusinnleggelser og blant annet hjerteproblemer og lungeproblemer, sa forsker ved Meteorologisk institutt, Anna Benedictow.

I 2020 skrev forskning.no om en studie som viste at elbilene har positiv virkning på samfunnsøkonomien. Den amerikanske studien vi skrev om her viste at elbilen også kunne bidra til å redusere for tidlige dødsfall.

– På helt generelt grunnlag så er fossildrevne biler en viktig kilde til lokal luftforurensning, særlig i urbane områder, med negative effekter på helse. Så at man finner en reduksjon i premature dødsfall ved overgang til elbiler er som forventet, sa Lund i 2020.

Forurenser mer på kald motor

Det er ikke bare bensin- og dieselvarmere som slipper unna utslippskravene til EU. Det gjør trolig forbrenningsmotoren rett etter oppstart også.

I 2021 skrev Statens vegvesen på sine nettsider om forskningsprosjektet EMIROAD gjort av Statens vegvesen, Transportøkonomisk institutt og finske veimyndigheter.

– Å starte bilen, la den stå og gå på tomgang, og å kjøre de første to kilometerne forurenser aller mest, sa seniorrådgiver Sigve J. Aasebø i Statens vegvesen i artikkelen.

I prosjektet testet de hva som skjer med eksosen under langt kjøligere forhold enn det reguleringene er beregnet på. De testet også utslippet under korte turer og ved køkjøring.

– Og som de fleste av oss forventet var resultatet at både utslipp av NOx og CO2 er adskillig større under disse forholdene.

– Utslippene er langt over kravene i EU, sa Aasebø i Statens vegvesen.

Start på kald motor er heller ikke gunstig

Unødvendig tomgangskjøring er forbudt i Norge. Bruk av bensinvarmer er ikke forbudt.

Det å ikke varme motoren før man kjører av gårde på en kald dag er heller ikke gunstig. Forskerne peker på det selv i sin nye studie.

Oppvarming av bilen før oppstart reduserer slitasjen på motoren slik at bilen kanskje lever lenger. Det er også mye mer behagelig å sette seg inn i varm bil.

– Funnene våre betyr ikke at folk bør slutte å forvarme bilene sine, konstaterer forsker Panu Karjalainen i en pressemelding fra University of Eastern Finland.

Hans forslag er lignende utslippskrav for forvarmere som for motorer.

– Drivstoff-drevne forvarmere kan dessuten erstattes av elektriske, sier han.

Referanse:

Oikarinen, Henri., Olin, Miska., Martikainen, Sampsa., Leinonen, Ville., Mikkonen, Santtu og Karjalainen, Panu. (2022). Particle number, mass, and black carbon emissions from fuel-operated auxiliary heaters in real vehicle use. Atmospheric Environment: X.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS