En studie viser at barnehagelærere ikke alltid klarer å hjelpe barna til å bli en del av fellesskapet.
Allerede i barnehagen skal barn ha like muligheter for å delta i lek og andre aktiviteter.
I leken utvikler barn
viktige ferdigheter som samarbeid, kommunikasjon, problemløsning og
kreativitet.
Noen barn trenger ekstra støtte for å få til dette.
Hvem har ansvaret for å støtte de sårbare barna?
Barnehagelærere har ofte ansvar for at det pedagogiske arbeidet gjennomføres i tråd med barnehagelov og rammeplan.
I praksis betyr dette at de har et ansvar for å gi spesialpedagogisk støtte til de barna som har behov for det. Eller er dette spesialpedagogens ansvar?
Det er dessverre ulike oppfatninger om dette.
Intervju med fem barnehagelærere
Josefin Jacobson skrev masteroppgave ved
Institutt for spesialpedagogikk, UiO, om hvordan barnehagelærere oppfatter sitt
arbeid med barn med særskilte behov.
Josefin Jacobson forsker på barnehagelærere og arbeidet med barn med særskilte behov.(Foto: Privat)
Nå har hun også skrevet en
forskningsartikkel om dette, sammen med sin veileder, professor Henri
Pesonen, og forsker Magnar Ødegård.
Jacobson gjorde dybdeintervjuer med fem
barnehagelærere i forskjellige barnehager. Målet var å finne svar på:
Hvilke
hindringer så de i sitt arbeid med barn med særskilte behov?
Hva kan gjøres
for at barn med særskilte behov skal få bedre støtte og muligheter i
barnehagen?
– Du får virkelig en teste din toleransegrense
– Det kom
tydelig fram at tid var en hindring, sier Jacobson.
«Kaos»
var et uttrykk flere brukte når de beskrev sin hektiske hverdag.
Dette førte
til at de hadde mindre tid til hvert enkelt barn, og dermed også til å gi den
ekstra støtten til de barna som trenger det.
En ansatt formulerte det slik:
Annonse
– Du får virkelig en teste din toleransegrense
når du har ansvar for 27 barn og 12 av disse har adferdsmessige utfordringer.
– Høyt
sykefravær blant de ansatte fører til bruk av mange vikarer som ikke kjenner
barna. Dette er også uheldig når det gjelder de sårbare barna, sier Jacobson.
En annen ansatt beskrev det slik:
– Det er utfordrende for barn med fysiske,
emosjonelle eller adferdsmessige utfordringer å måtte bli kjent med en ny
ansatt hver annen måned.
I kaotiske tider blir støtte til barn med
særskilte behov nedprioritert, utdyper forskeren.
– Barna må få mat og sikkerhet, og de må få skiftet bleiene sine. Det
pedagogiske opplegget blir dermed nedprioritert for alle barn, og det går
hardest ut over de som trenger det mest, sier Jacobson.
Barnehagelærere strekker ikke til
Lite tid gjør at viktig kommunikasjon glipper. Assistentene er avhengige av at barnehagelærerne gir
de tilstrekkelig informasjon og tar dem med i sine tanker rundt et barn.
– Barnehagelærerne
føler også at eksterne hjelpeinstanser forventer at de skal gi spesialpedagogisk
hjelp som de opplever at ligger utenfor deres
kompetanseområde, forteller Jacobson.
En barnehagelærer sier det slikt:
– Jeg føler at det gis mer ansvar til oss
barnehagelærere enn før. Det er uheldig i situasjoner hvor du ikke har nok
kompetanse.
– Det er uhyre viktig det investeres i og legges til rette for at samarbeidet rundt barn blir bedre, sier professor Henri Pesonen.(Foto: Colvin / UiO)
Barnehagelærerne mener at de har god
kompetanse i generell barnehagepedagogikk, men at de mangler kompetanse i
spesialpedagogikk.
Annonse
Barnehagelærerne ønsker gjerne bedre samarbeid
med spesialpedagoger.
– Det er behov for et tydeligere system for hvordan barna skal få den støtten de trenger i barnehagen, presiserer Jacobson.
En deltaker i studien ønsket å ha en spesialpedagog i hver barnehage.
Jacobson konkluderer med det virker som om
barnehagelærere forventes å gjøre den samme jobben som en spesialpedagog, uten
å ha verken tid eller kompetanse til det.
– Dette er svært
uheldig. Vi risikerer å få et utdanningssystem hvor vi bidrar til økt ulikhet
allerede i barnehagen. Vi snakker om tidlig innsats og inkludering, men vi trenger å forandre ting for å faktisk gjennomføre det, sier Jacobson.
Professor Pesonen har lang erfaring med forskning
på inkludering. Han etterlyser en bestemt investering:
Funnene viser behov for tydeligere rollefordeling. Førsteamanuensis Magnar Ødegård er en av de tre bak studien.(Foto: Colvin / UiO)
– Det er uhyre viktig at det investeres
i og legges til rette for at samarbeidet rundt barn blir bedre. En slik
investering kan på sitt beste bidra til å utjevne forskjeller. Et forbedret
samarbeid vil også gi alle ansatte i barnehagen – både barnehagelærere og
assistenter – et kompetanseløft og en mestringsfølelse som kommer alle barn til
gode.
Referanser:
Josefin Jacobson mfl.: Early childhood teachers’ perspectives on
supporting children with special needs in Norwegian early childhood education
and care. Journal of Early Childhood Education Research, 2025. (Sammendrag) Doi.org/10.58955/jecer.148414