Spesialpedagogikk handler om
samarbeid. Lærere, rådgivere og andre fagfolk jobber sammen for å finne gode
løsninger for barn og unge.
I Stortingsmelding nummer seks legger regjeringen vekt på at støtte til barn og elever skal være tett på, og basert på
helhetlig samarbeid.
Likevel finnes det lite forskning på tverrfaglig samarbeid, sammenliknet med for eksempel lærevansker.
Barn og foresattes perspektiver er nødvendige for å vurdere resultatene av tverrfaglig samarbeid, forteller forsker Helene Hallaråker ved Universitetet i Bergen.(Foto: UiB)
Lite kunnskap om temaet
Forskere gjorde nylig en gjennomgang av forskningen på temaet.
De så på 46 studier fra ulike land for å undersøke hvordan pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og skoler samarbeider om å støtte barn, særlig de med spesielle behov.
Dette er trolig første gang forskere systematiserer kunnskap om temaet.
– Som førstelinjetjeneste
er PPT ofte involvert i tverrfaglig samarbeid, noe som gjør dem særlig relevante
for forsking på dette feltet, sier Helene
Hallaråker.
Hun er en av forskerne bak studien.
Barn og foreldre på sidelinjen
Et av de mest oppsiktsvekkende funnene er
at barn og foresatte i liten grad får en stemme i samarbeidet.
– Resultatene viser at særlig barn, men også foresatte, får lite
oppmerksomhet i de inkluderte studiene, sier Hallaråker.
Hun er tydelig på at det er behov for
forskning som aktivt inkluderer barn og foresattes perspektiver for å vurdere resultatene av tverrfaglig samarbeid.
– Vi håper også at studien vår kan brukes
som grunnlag for refleksjon i kollegafellesskapene. For eksempel om hvordan
skolen og støttetjenester som PPT kan bidra til at tverrfaglig samarbeid
inkluderer elever som trenger ekstra støtte.
Julie Ek Holst-Jæger mener forskningen stemmer med virkeligheten slik hun erfarer den i sin arbeidshverdag.(Foto: Bærum kommune)
Stemmer med virkeligheten
Julie Ek Holst-Jæger er avdelingsleder for
grunnskoleavdelingen i Bærum kommune. Hun kjenner seg igjen i forskernes funn.
– Barn og foresatte får ofte for liten stemme. Selv om intensjonen
alltid er å involvere dem, kan systemet og de profesjonelles perspektiver lett
dominere prosessen, sier hun.
Språk, faguttrykk og møteformer kan gjøre det vanskelig for barn og foresatte å delta.
Annonse
Holst-Jægers erfaringer fra praksis er at
foresatte ofte først og fremst blir hørt når det gjelder bekymringer og behov. Men de trekkes i mindre grad inn i å forme selve tiltakene.
– Barnas stemme blir dessverre enda svakere. Spesielt hvis de er unge
eller har særskilte behov som gjør det vanskelig å uttrykke seg, forteller hun.
Hvordan sikre at familiene blir
hørt?
Holst-Jæger har lang erfaring fra PPT,
både som rådgiver og leder. Hun mener skolen og PPT må være mer bevisste på
hvordan prosessene organiseres.
– Vi må bruke et språk som er forståelig, og skape møteformer som
inviterer til reell dialog, ikke bare informasjon. Det betyr å stille åpne
spørsmål, lytte aktivt og gi tid til refleksjon.
Det er også viktig å finne
metoder som gjør at barn kan uttrykke seg på egne premisser, mener hun.
– Enten det er
gjennom samtaleverktøy, tegning, digitale hjelpemidler eller strukturerte
elevsamtaler, sier hun.
Hun legger vekt på at foreldre bør
trekkes inn tidlig i prosessen og være med på å definere mål og tiltak – ikke
bare bekrefte beslutninger som allerede er tatt.
– Både skole og PPT kan med fordel etablere rutiner som sikrer at
elev og foresatte alltid blir spurt og får mulighet til å bidra. For eksempel
gjennom elevintervjuer, samtaler og oppsummeringer, sier Holst-Jæger.
Vet vi om samarbeidet virker?
Forskerne gikk bredt ut da de så på
tidligere forskning innen tverrfaglig samarbeid. De fant likevel få studier som
dokumenterer om tverrfaglig samarbeid faktisk gir bedre læring eller trivsel
hos eleven.
– Mange av studiene beskriver samarbeid og
løfter fram antatte fordeler. Studiene gir imidlertid lite teoretisk eller empirisk støtte for hvorfor
samarbeid er viktig for å støtte barn og unge gjennom utdanningen sin, sier
Hallaråker.
Annonse
Holst-Jæger kjenner seg igjen her også. Hun etterlyser
mer kunnskap og tydeligere innsikt i hva slags samarbeid som faktisk gir størst gevinst for elevene.
– Vi snakker ofte om samarbeid mellom skole og PPT som en selvfølge. Men vi har for lite forskningsbasert kunnskap som sier noe om at det faktisk
virker. Mye av forskningen handler om prosesser, roller og systemnivå. Men ikke
nødvendigvis om konsekvensene for barnet, sier hun.
Studien peker altså paradoks: Samarbeid mellom skole og PPT er både nødvendig og lovpålagt – men vi
vet fortsatt lite om hvordan det faktisk fungerer, og hva som gir best
resultater for elevene.
Begrepsforvirring og uklare roller
I studiene de så på fant forskerne
også et mylder av begreper for samarbeid – fra «tverrfaglig» til
«interprofesjonelt».
Forskerne mener det kan føre til misforståelser og
ulike forventninger i samarbeidet. Alle legger ikke nødvendigvis det
samme i begrepene.
Studien avdekker problemer med uklare roller, manglende tid og ressurser og lite kunnskap om
hverandres kompetanse. Deltakerne i tverrfaglige samarbeid etterlyste tydeligere roller. Forventninger burde avklares tidlig.
– Vi merker oss særlig behovet for mer forskning på effekt på læring og trivsel og elevenes opplevelser, sier Monica Helene Sydgård i Utdanningsdirektoratet.(Foto: Udir)
– I tillegg trengs det strukturer og systemer som gjør at samarbeid
blir prioritert i praksis, og ikke bare på papiret, sier Hallaråker.
Viktig for sektoren
Utdanningsdirektoratet (Udir) jobber kontinuerlig
med å styrke tverrfaglig samarbeid. De har flere pågående
prosjekter som skal gi god kvalitet på tidlig innsats, tilpasset
opplæring og individuell tilrettelegging.
– Dette er en interessant studie som gir et nyttig bidrag til arbeidet vårt. Vi ser at det fortsatt er behov for tydeligere begrepsavklaringer. Og vi merker oss særlig behovet for mer forskning på effekt på læring og trivsel og elevenes opplevelser.
Det sier Monica Helene Sydgård, divisjonsdirektør for kompetanseutvikling i Udir.
Annonse
Dette er en vurdering direktoratet deler, fortsetter hun.
– Derfor har vi de siste årene igangsatt forskning som undersøker effekten av PP-tjenestens tverrfaglige samarbeid på elevenes læring og trivsel.
Hva skjer videre?
Hallaråker håper funnene kan gjøre flere mer bevisste på hva som kreves for å få til gode
samarbeid.
– Samarbeid blir ofte sett på som noe man kan og alltid har gjort,
men det er mindre søkelys på hvilke kunnskaper og ferdigheter som trengs for å
lykkes med samarbeidet, sier forskeren.
Den vitenskapelige artikkelen «Characteristics of
interprofessional collaboration between educational psychological services and
schools: A scoping review» ble publisert i
august 2025 i Educational Research Review.
Studien er en del av forskningsprosjektet
SpedAims ProCIP. Projektet er et samarbeid mellom Senter for
spesialpedagogisk forskning og inkludering og norske kommunale PP-tjenester
over hele landet.