Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges idrettshøgskole - les mer.
– Norske barn mangler selvtillit i dypt vann
Nå kommer forskerne med anbefalinger som kan løfte svømmeopplæringen i Norge.
Funnene fra prosjektet Aquatic Literacy For All Children gir et unikt bilde av hvordan unge europeere mestrer og opplever svømming og aktiviteter i vann.
– Resultatene viser at norske barn har solide svømmeferdigheter og stor glede i vannet. Samtidig ser vi et klart behov for å styrke tryggheten i dypt vann og gi bedre opplæring i å gjenkjenne situasjoner med høy risiko.
Det sier prosjektleder Bjørn Harald Olstad, ved Norges idrettshøgskole.
Gutter har høyere selvtillit
Funnene viser at norske barns ferdigheter i vann er på linje med Belgia, Frankrike, Litauen, Polen, Portugal og Tyskland, som var de andre landene i studien.
Men på noen områder skiller norske barn seg ut.
Norske barn er flinke til å flyte og rotere, har stor glede i svømming og lek utenfor skolen, spesielt med venner. De er gode på å vurdere lav-risikosituasjoner i basseng og i åpent vann. De viser også høy interesse for svømmekonkurranser og artistisk svømming (synkronsvømming)
Norske barn scorer derimot lavt på selvtillit i dypt vann. De opplever mindre glede i svømmeopplæring på skolen, og har utfordringer med å gjenkjenne situasjoner med høy risiko både i basseng og i åpent vann.
Jenter er bedre til å vurdere risiko
Gutter rapporterer høyere selvtillit i dypt vann og større interesse for surfing. Jenter utmerker seg i risikovurdering i basseng, viser mer glede i svømming med familie og venner, og har økt interesse for artistisk svømming.
Det er en positiv utvikling i ferdigheter i vann fra 6–12 år, men det stopper opp etter fylte ti år for selvtillit på dypt vann. Samtidig synker gleden ved svømming utenfor skolen og i lek med venner etter hvert som barna blir eldre.
Prosjektet har også utviklet standarder for forskjellige aldre. Standardene gir et felles rammeverk for å vurdere barns svømmeferdigheter. De ble presentert i Brüssel tidligere i høst.
Anbefaler å starte tidligere med undervisning i vann
I alle landene viser barn stor glede og motivasjon for å lære å svømme. Men funnene viser også at mange barn undervurderer farer i basseng og åpent vann.
Et viktig argument for bedre sikkerhetsopplæring, mener forskerne.
Nå kommer prosjektet med konkrete anbefalinger for å styrke svømmeopplæringen i Norge. Én anbefaling er å starte vannopplæringen tidligere, allerede før 6-7-årsalderen.
– Vi mener at anbefalingene våre kan bidra til både økt sikkerhet og livslang glede av aktiviteter i vann.
Det sier Olstad, som er forsker ved Institutt for fysisk prestasjonsevne på NIH.
Dette er anbefalingene
Dette er anbefalingene fra forskerne for å løfte svømmeopplæringen i Norge.
- Bedre iverksetting av læreplanen: Det anbefales å sikre konsistent gjennomføring av den obligatoriske svømmeopplæringen på tvers av kommuner. Den skal være i tråd med læreplan og det nye rammeverket for vannforståelse.
- Sikre innhold: Redusere gapet mellom læreplanens ambisjoner og faktiske resultater, slik at svømmeundervisningen i praksis gir mer glede og mestring.
- Tidlig innsats: Introdusere mer strukturert vannopplæring allerede før/ved 6–7 års alder, med vekt på trygghet og lek.
- Systematisk vurdering: Sørge for at alle barn vurderes gjennom den nasjonale svømmeprøven i 4. klasse. Og at resultatene rapporteres systematisk for å finne styrker og utfordringer.
- Kompetente lærere: Styrke lærerutdanning og kompetanse for å redusere ulikheter i undervisningen, og dermed bedre barnas ferdigheter, glede og evne til å oppfatte høy-risiko situasjoner.
- Åpent vann: Balansere Norges sterke tradisjon for opplæring i svømmehall med strukturert og sikker undervisning i vann utendørs.
– Vi mener disse anbefalingene vil styrke norske barns svømmeferdigheter, øke gleden i vann og gi dem selvtilliten de ofte mangler i dypt vann. Samtidig kan bedre risikovurdering redusere antall drukninger og legge grunnlaget for livslang glede og mestring i vann, sier Olstad.
Referanser:
Léa Mekkaoui, Bjørn H. Olstad mfl.: Improving Water Safety and Long-term Engagement in Aquatic Physical Activity: The Aquatic Literacy Framework. Journal of Teaching in Physical Education, 2025. (Sammendrag) Doi.org/10.1123/jtpe.2024-0244
Léa Mekkaoui, Bjørn H. Olstad mfl.: Towards a consensus on the development of the aquatic curricula analysis tool using an ecosystem approach: a delphi method. Physical Activity Review, 2025. (Sammendrag) Doi.10.16926/par.2025.13.13
Les også disse sakene fra Norges idrettshøgskole:
-
Det handler om mer enn plagsom erting og utskjelling: Over halvparten har opplevd dette i barne- og ungdomsidretten
-
Julia (27) har eit yrke nærmast ingen kvinner har
-
En trent 80-åring kan være like sterk som en 20-åring
-
Ny studie om seksuell trakassering og overgrep i hestesporten
-
Christina fekk stygge meldingar da ho trente styrke i svangerskapet: Nå gir forskarane grønt lys
-
Melina trente hardt som gravid. Ja, det er trygt for godt trente kvinner, viser forsking