Studien slår hull på flere myter om proteinopptak for å bygge muskler.
Studien slår hull på flere myter om proteinopptak for å bygge muskler.

Ny forskning kan snu opp ned på hvordan kroppsbyggere bør bruke protein etter styrketrening

Resultatene utfordrer etablerte sannheter om kroppens opptak av protein.

Spis eller drikk protein rett etter trening.

Og fortsett gjerne med å innta flere små doser på 20-25 gram protein de nærmeste 4-6 timene etterpå.

Mange som vil bygge muskler har fulgt dette rådet og hevet innpå med proteinshakes og proteinbarer. Slik har de prøvd å maksimere nydannelsen av muskelceller.

Tidligere studier har konkludert med at dette trolig er den beste framgangsmåten.

Bygde muskler dobbelt så lenge

Men nå har nederlandske forskere ved universitetet i Maastricht, forsøkt å se på hva som virkelig skjer med kroppens proteinopptak og med muskelbyggingen din etter en runde med styrketrening.

Forskerne ga deltakerne enten 25 gram eller 100 gram protein, en enkelt gang etter treningen. 

Deretter fulgte de nøye med på hva som hendte i kroppen. De tok blodprøver, og de tok muskelbiopsier hvor de undersøker små prøver av muskelvev.

Slik oppdaget forskerne at dannelsen av nye muskelceller, fortsatte uavbrutt i alle de tolv timene etter treningsøkten hvor de fulgte med på hver av deltagerne.

Dette var dobbelt så lenge som det forskere mente å kunne se i tidligere studier, skriver Svenska Dagbladet.

I praksis innebærer dette at tidsvinduet for hvor lenge protein kan ha god effekt på muskelbyggingen, er minst dobbelt så langvarig som det man tidligere har trodd.

Når ikke noe toppunkt

Bak studien publisert i tidsskriftet Cell står treningsforskeren Luc van Loon og kolleger. Han har tidligere vært med på å publisere studier som nå blir motsagt av denne nye forskningen.

– Det viktigste resultatet er at vi nå kan vise at proteinsyntesen er forhøyet i tolv timer etter trening, uten å nå noe toppunkt, sier Lonn til Svenska Dagbladet.

På samme vis kan proteiner som spises kvelden før bidra til å bygge muskler for den som trener neste formiddag, forklarer han.

I denne studien så forskerne også at proteiner fra kjøtt kan forbedre kroppens opptak av plantebaserte proteiner.
I denne studien så forskerne også at proteiner fra kjøtt kan forbedre kroppens opptak av plantebaserte proteiner.

Gjør ingen forskjell

– Jeg vil likevel ikke gi noen råd om å spise 100 gram proteiner på en gang, noe som tilsvarer nesten 400 gram kjøtt.

– Det gamle rådet om å fordele proteininntaket på fire omganger hvor man spiser 20-25 gram hver gang, er fortsatt å foretrekke om man tar ulike andre hensyn.

Men det gjør altså ikke noe for proteininntaket og muskelbyggingen i kroppen om man gjør det annerledes og spiser alt på en gang, ifølge den nederlandske forskeren.

Det absolutt viktigste er å trene

Luc van Loon understreker at proteininntak bare er en av flere faktorer for den som vil bygge større muskler.

– Det i særklasse viktigste er selvfølgelig å drive styrketrening.

Han minner til sist om at kroppen omsetter så mye som 300 gram protein hvert døgn og langt fra bare i musklene. 

Tre firedeler av dette er kroppens eget gamle protein, som kroppen gjenbruker. Bare en firedel av proteinet kroppen bruker, kommer altså fra føden vi tar til oss. Og bare en liten del av dette igjen går til musklene.

Vanlig kost dekker proteinbehovet

Truls Raastad, professor ved Norges idrettshøgskole, sier en kommentar til Dagens Nyheter at han synes det er interessant når denne nye studien nå viser at muskelbyggere kan få god effekt av bare å spise ett enkelt måltid med proteiner.

– Jeg tror likevel fortsatt at det beste rådet er å spre proteininntaket over flere mindre måltider. Det blir veldig mye å skulle spise 100 gram protein på en gang.

Som Luc van Loon betoner Raastad at vanlig variert kost, der det inngår meierivarer, dekker behovet for proteiner hos de aller fleste av oss.

– Det er i dag et stort trykk på markedsføring. Mange unge har et veldig stort proteininntak som de ikke behøver, sier Raastad.

Referanse og kilde:

Jorn Trommelen m.fl: «The anabolic response to protein ingestion during recovery from exercise has no upper limit in magnitude and duration in vivo in humans», Cell, 2023.

Svenska Dagbladet: «Muskelbyggarna har haft fel om protein», 4. februar 2024

Powered by Labrador CMS