Et grønt blad presser seg fram i beholderen på månen. Bildet er fra 7. januar. Få dager seinere var det allerede over for den lille bomullsspiren. (Foto: EPA/Chongqing University/NTB scanpix)

Planten på månen døde

Spiren hadde knapt kommet i gang før den ble drept av nattefrost og mørke.

Forskning.no rakk så vidt å melde at det spirte og grodde på månen, før nyheten kom om at den vesle spiren var død.

Den grønne frøspiren vokste på baksiden av månen, skrev NTB for to dager siden.

Det var kineserne som lyktes i å plante den der i begynnelsen av januar, som de første gartnerne på månen.

Bomullsfrøet ble sådd om bord i den kinesiske månesonden Chang'e-4.

7. januar viste et bilde at det spirte. Men få dager seinere var planten altså død, melder flere medier.

Bare bomullen spirte

Det grønne bladet dukket opp i en lukket beholder. Forskerne ville prøve å lage et mini-økosystem med luft, vann og jord for å se hvordan planter reagerer med det spesielle miljøet på månen.

Også frø fra sennepsfamilien og potet var med i lasten, foruten fruktflueegg og gjær. Bare bomullsfrøet spirte.

Kald natt på månen

Kina ble først på baksiden av månen 3. januar. For første gang siden landingen, ble det forrige helg natt der.

Månen bruker nemlig rundt en måned på å rotere rundt sin egen akse, så en månedag - og en månenatt - er derfor to uker lang.

Ingen plante overlever de nattlige temperaturene på ned mot 170 minusgrader. Planten trengte dessuten sollyset på månen.

Forskerne forventet dermed at livet ville dø, skriver den britiske avisa The Guardian. Eksperimentet er likevel en milepæl, ifølge nettstedet New Scientist.

For varmt i beholderen

Forskerne har skrudd av strømmen og avsluttet eksperimentet, fortalte lederen for eksperimentet, Liu Hanlong, på en pressekonferanse tirsdag. Det melder nettstedet Quartz.

Ettersom temperaturen sank til minus 50, ble hele innholdet i beholderen frosset.

En natt på månen varer i to uker. Er det håp for de andre frøene når det gryr mot dag? Nei, da blir det for varmt til å spire, forklarer Liu Hanlong.