Atlas kartlegger biodiversitet - også på nett

Et nytt atlas over verdens naturrikdom setter fokus på menneskenes ubønnhørlige utbredelse. Kartene finnes både i bokform og gratis på Internett.

Atlaset ble lansert 1. august, og er laget av FN. Det har tittelen World Atlas Of Biodiversity: Earth’s Living Resources for the 21st Century.

Det er FNs miljøprogram World Conservating Monitoring Centre (Unep-WCMC) som står bak publiseringen.

Første atlas for biodiversitet

Atlaset bygger på senterets egen forskning, arbeider fra uavhengige forskere, samt offentlige og andre rapporter. Det blir gitt ut i bokform, som det første kartbaserte perspektivet på biodiversitet, og gir informasjon om tilstanden for jordens arter og økosystemer.

Atlaset skisserer opp noen av de viktige økologiske forholdene mellom mennesker og resten av den materielle verden, og gir et sammendrag av planetens helsestatus. Det gir en oversikt med fakta og figurer, over skog, hav, kyst, våtmark og andre viktige økosystemer.

Interaktiv karttjeneste på nett

Senteret sier dataene vil være tilgjengelige for brukerne gjennom en unik interaktiv karttjeneste tilgjenglig fra Unep-WCMCs nettside. Slik kan brukerne generere sine egne kart, og sammenligne tema som spenner fra skogtetthet til menneskelig populasjon.

Mengden med data som blir lastet ned fra senterets nettstedet hver måned, ville fylt syv 12-meters lastebiler, i følge dem selv, skriver BBC.

Utryddelse

Atlaset gir detaljert informasjon om utryddelse i fortid og nåtid. For eksempel:

• For 250 millioner år siden, under den andre permiske utryddelsesepisoden, regner man med at opp til 95 prosent av verdens arter forsvant.
  • Mindre enn én prosent av hele verdens 250 000 tropiske planter har blitt undersøkt for sitt medisinske potensial.
  • 80 prosent av menneskene i utviklingsland er avhengige av medisiner basert på planter og dyr, mens 56 prosent av de 150 mest brukte medisinene i USA bygger på naturen.
  • Siden 1850 har menneskene påvirket nesten halvparten av alle landområdene på jorden. Atlaset siterer en beregning om vi med dagens utryddingstempo mister en viktig medisin hvert andre år.
  • Biomassen til menneskene og våre husdyr blir bare overgått av den beregnede biomassen av verdens bakterier.
  • Et scenario antyder at biodiversiteten vil være truet på nesten 72 prosent av landområdene før 2032.
  • Atlaset viser også veier og bebyggelse som sprer seg inn i tidligere villmark i Amazonas, Arktis og ørkenene.

Lite villmark igjen

- Det finnes lite ekte villmark igjen til å opprettholde menneskenes utbredelse på denne planeten, sier Brian Groombridge, en av medforfatterne til atlaset.

Men atlaset går lengre enn til dommedagsprofetiene og spør hvor irreversible dagens problemer er. Ved å samle mye ny tenkning på området viser atlaset hvor robust og tilpasningsdyktig biodiversitet kan være - innenfor visse grenser.

Linker:

Biodiversitet på nett: World Atlas of Biodiversity