Mobilleverandørene er for opptatt av teknologiske muligheter. De skjønner ikke at kundene først og fremst er på jakt etter image og lek når de tar i bruk nye mobiltjenester - også når det gjelder typiske nyttetjenester.
NorgesHandelshøyskole
StigNøra, NHHredaktør
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
SMS, MMS, EMS, musikk, video, parkeringsbetaling, børsnyheter. Markedet flommer over av nye mobiltjenester.
Men det er verken nytteverdien eller brukervennligheten til mobiltjenestene som er mest avgjørende for hvorvidt kundene tar dem i bruk.
- Vår forskning viser at kundene er opptatt av at tjenesten i seg selv er gøy å bruke, og at den uttrykker noe om brukeren. Mobiltjenestene du bruker signaliserer noe om hvem du er, sier førsteamanuensis Helge Thorbjørnsen ved NHH. Dette må leverandørene fokusere på, og ikke bare se på bruksnytten.
- Å bestille en øl via SMS, som nå tilbys i hovedstaden, har ingen praktisk nytteverdi, men kundene synes det er gøy og tar den i bruk.
Må øke inntjeningen
Sammen med kollegene professor Leif Methlie, førsteamanuensis Herbjørn Nysveen og stipendiat Leif Jarle Gressgård ved NHH, samt professor Per Egil Pedersen ved Høgskolen i Agder, har Torbjørnsen sett på mobiltjenester både fra et kundeperspektiv og fra et leverandørperspektiv.
Forskerne understreker hvor viktig det er at leverandørene øker inntjeningen fremover. Utbyggingen av et tredjegenerasjons mobilnett, UMTS, vil kreve store investeringer som må dekkes inn.
I Storbritannia kostet UMTS-lisensene 4600 kroner per innbygger, det sier noe om hvor dramatisk satsingen på mobile tjenester vil bli også i Norge.
Merverdi for kunden
NHH-forskerne mener mobilleverandørene i dag er for lite opptatt av kundenes interesser.
- De utvikler tjenestene ut i fra hva de kan gjøre rent teknologisk, ikke ut fra hva som gir en merverdi for kunden, sier Nysveen.
Et annet problem er prisen på de nye mobiltjenestene. De er ikke billigere enn tjenestene de erstatter. Det vil, som Methlie påpeker, fortsatt være billigere å gå ned på parkeringsplassen for å betale parkeringsavgiften enn å sende en SMS.
- Det er ikke tiltrekkelig å utvikle nye tjenester - tjenestene må også tas i bruk og adopteres av forbrukerne, sier han.
Har mye å lære
Forskerteamet mener leverandørene må lære å utnytte mobilens spesifikke egenskaper bedre.
- De utnytter ikke mobilen som medium. Mobilen utmerker seg med en rekke spesifikke egenskaper, sier Methlie.
Den er personlig, den er allestedsnærværende, du har den alltid med deg, den kan videresende informasjon på en enkel måte og den kan brukes til identifikasjon. Det er mange muligheter som åpner seg, hvis man utnytter disse egenskapene. Restaurantguide, byguide og karttjenester er bare noen eksempler, ifølge Methlie.
Japan i front
Annonse
- Se på Japan. Der har de lenge hatt mobile karttjenester som fungerer som gule sider, sier Thorbjørnsen.
Basert på de interessene du selv har oppgitt, finner mobilen en aktuell butikk der du befinner deg i øyeblikket. Hvis du liker Levis, kan mobilen sende deg informasjon når du er i nærheten av en Levisbutikk - for den vet alltid hvor du befinner deg.
Forskningen viser at kundene opplever både økt brukervennlighet, bruksnytte, kvalitet og innovasjonsgrad ved mobiltjenestene når mobilselskapene utnytter mobiltelefonens spesielle fortrinn. Det er viktig at leverandørene legger dette inn i sine forretningsmodeller når de utvikler nye tjenester.