Taper turister på dårlig presentasjon

Norge har undervurdert betydningen av hvordan man presenterer turistattraksjoner, mener professor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Turister på Nordkapp. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
Turister på Nordkapp. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

-Presentasjonen av en turistattraksjon er alfa og omega, men der har nordmenn mye å lære.

Det sier professor Øystein Jensen på Handelshøgskolen i Bodø.

- Vi bruker mye ressurser på å bygge opp attraksjonen, men glemmer presentasjonen, sier Jensen.

- Der er vi ikke profesjonelle nok, særlig hvis vi skal skape opplevelser blant utenlandske turister.

I en studie i regi av forskningsprogrammet Opplevelser i nord har Jensen sett på hva som skaper interesse for turistattraksjoner. Han konkluderer med at i Norge er det mange gode anslag som ikke blir fulgt opp.

Glemmer presentasjonen

Øystein Jensen. (Foto: Trude Landstad, Nordlandsforskning)
Øystein Jensen. (Foto: Trude Landstad, Nordlandsforskning)

Jensen nevner Norsk Luftfartssenter i Bodø, Hamsunsenteret i Hamarøy og Norsk oljemuseum i Stavanger som eksempler.

Professoren har besøkt en stor mengde ulike turistattraksjoner i inn- og utland som grunnlag for sin studie.

Blant de rundt 50 attraksjonene er Disney World, Kennedy Space Center og Universal Studios i Orlando, Mummiland i Finland, Penguin Parade i Australia, Anne Frank House i Nederland, Kristiansand Dyrepark og Nordkapp.

Opplevelsesarena

- Fellesnevneren er at presentasjon er svært viktig. Når attraksjoner ikke gjør det bra, skyldes det i stor grad at man har trodd at temaet selger seg selv, sier Jensen.

Han mener man i Norge har undervurdert betydningen av presentasjon og skapingen av attraksjonen som en opplevelsesarena.

- Det trengs en profesjonalisering for at publikum skal få en opplevelse og få lære om temaet. Der henger Norge etter, sier Jensen.

Roser Rockheim

Han understreker at virkemidlene må stå i forhold til temaet du skal formidle og hvem du ønsker å nå. 

Noen ganger er det bra å bruke avansert teknologi og dramaturgi, andre ganger – som i Anne Frank House – er det rett med en nedtonet presentasjon.

- Uansett er det viktig at attraksjonen ikke blir statisk. Den må hele tiden holdes aktuell, ellers dør den, sier Jensen.

Norsk oljemuseum i Stavanger ble bygd opp som et monument over den norske oljeindustrien, men har stagnert, mener han.

Som eksempel på en vellykket attraksjon i Norge, trekker han fram Rockheim i Trondheim.

- Der får folk delta med synging og spilling. Det er veldig interaktivt. Jeg har også stor tro på Aurora, rakettskytefeltet i Andøya, som er under utvikling. Tas de rette grepene der, kan det bli en attraksjon. 

Bakgrunn:

Opplevelser i nord er et forskningsprogram som drives av Nordlandsforskning, Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Harstad, Norut og Bioforsk. Programmet er finansiert av Forskningsrådet.

Powered by Labrador CMS