
Har Michelangelo malt brystkreft i taket på Det sixtinske kapell?
Det deformerte brystet kan ha en spesiell betydning, mener forskere.
På begynnelsen av 1500-tallet fikk den italienske kunstneren Michelangelo et enormt oppdrag:
Å dekorere i taket i Det sixtinske kapell i Vatikanpalasset.
I løpet av fire år malte kunstneren rundt 300 menneskeskikkelser, fordelt på 47 malerier med motiver fra bibelen. Det er på bildet av syndfloden at forskere nå har oppdaget noe interessant.
Kreft.
En av kvinnene som flykter for det stigende vannet, har nemlig et unormalt bryst. Nå har eksperter innen både historie, kunst og medisin gått sammen for å undersøke saken.
Tydelige tegn
Det er selvfølgelig begrenset hvor godt man kan undersøke et todimensjonalt bryst.
Men den høyre puppen har tydelige tegn som er forenelige med langt framskreden brystkreft, skriver Andreas Nerlich fra Ludwig-Maximilians-University og kollegaene hans, i en artikkel nylig publisert i tidsskriftet The Breast.
Brystvorten er misformet og trukket innover. Den mørke ringen rundt brystvorten er også tilbaketrukket og områder av brystet er innsunket.
På oversiden av brystet, både mot armhulen og på den andre siden, synes klumper som kan ligne opphovnede lymfekjertler.
Slike trekk finnes ikke på kvinnens venstre pupp, eller på andre bryst kunstneren har malt.

Androgyne, idealiserte skikkelser
Det er grunn til å tro at Michelangelo malte det misformede brystet med vilje, mener Nerlich og kollegaene.
Men hvorfor gjorde han i så fall det?
Michelangelo brukte ikke levende modeller da han skapte freskene i Det sixtinske kapell. I stedet malte han muskuløse, androgyne skikkelser etter idealer fra renessansen, skriver forskerne.
Det er imidlertid sannsynlig at kunstneren hadde god kjennskap til kvinnelig anatomi.
Deltok på obduksjoner
Michelangelo malte en rekke bryster med ulik størrelse og fasong, og på kvinner i forskjellige aldere.
Han hadde også vært med på obduksjoner av døde mennesker siden han var i 17-årsalderen. Det er ikke usannsynlig at han har sett brystkreft, skriver Nerlich og co.
Kvinnen på maleriet er litt ung til å ha alvorlig brystkreft. Men dette kan skje hos mennesker med BRCA1-mutasjoner, som trolig oppstod og spredte seg før Michelangelos tid.
Kanskje visste folk at misdannelser som oppstod i brystet, var knyttet sykdom og død?
I så fall kan kvinnens pupp ha en spesiell betydning, mener forskerne.

Ren ånd i et vakkert legeme
På denne tida var kroppslig skjønnhet og harmoni ofte knyttet til åndens renhet. Sykdom og skavanker ble derimot symboler for synd og ondskap, skriver Nerlich og co.
Bakgrunnen for syndfloden var nettopp at Gud mente menneskene syndet. De fromme skulle reddes i Noas ark, mens de andre skulle forsvinne i flommen.
I Michelangelos bilde synes arken i bakgrunnen, mens menneskene i forgrunnen er de fortapte synderne. Flere av dem representerer en av de syv dødssyndene, mener forskerne.
Menneskene som sloss i båten, viser for eksempel vrede. Mens mannen med tønnen symboliserer fråtseri og latskap.
Kanskje det syke brystet representerer en personlig straffedom for begjær, lurer forskerne.
Referanse:
Andreas G. Nerlich, m. fl., Did Michelangelo paint a young adult woman with breast cancer in “The Flood” (Sistine Chapel, Rome)?, The Breast, desember 2024.
LES OGSÅ

Opptatt av arkeologi og historie?
Se inn i fortiden og få samtidig siste nytt fra forskning.no om historie, språk, kunst, musikk og religion.