En rekke forhold har gjort at nordmenn nå må betale mye mer for flybillettene enn i fjor.

Derfor har det blitt så dyrt å fly det siste året

Flybillett-prisene har eksplodert siden i fjor sommer. Konkurs, færre flyavganger og svekket konkurranse er blant årsakene.

Så langt har prisene for flybilletter steget med 52 prosent fra mai i fjor til mai i år, ifølge SSB.  

Det tilsvarer at du i år må ut med om lag 9.000 kroner for flybilletter som i fjor kostet 6.000 kroner.

Billettprisene gjelder både innenlands og internasjonale fly med alle selskap som flyr til og fra Norge.

Mer enn bare flybensin

Samtidig har oljeprisen falt fra 115 dollar fatet i juni i fjor til 70 dollar fatet nå. 

Så hva i all verden er årsaken til den kraftige prisstigningen på flybilletter?

forskning.no spør en av Norges fremste eksperter på flybransjen, professor i samfunnsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

Flyselskapenes kostnader har gått opp, i takt med prisstigningen ellers i samfunnet, forklarer han.

Flybensin betales dessuten i dollar – og dollarkursen har som kjent økt kraftig. Dette er grunnen til at også vanlige diesel- og bensinpriser holder seg høye.

Lønnsomhet etter magre år

Bransjen har i tillegg lenge ønsket høyere priser på billetter for å få bedre lønnsomhet.

Flere av flyselskapene tjener nå penger etter to magre år med elendige passasjertall under og etter pandemien.

– Men det viktigste er at konkurransen er blitt redusert. Det skyldes både nasjonale og internasjonale forhold, sier Steen.

Flyr gikk konkurs

Det norske flyselskapet Flyr gikk som kjent konkurs i februar i år. Bare halvannet år etter første flygning.

– Konkursen kom overraskende på mange som hadde sikret seg sommerferie med Flyr, sier Steen.

Flyrs kunder vendte seg da primært mot Norwegian og SAS, men selv om Norwegian overtok Flyrs flypark, er kapasiteten ikke veldig høy.

Ett flyselskap mindre i Norge, gjorde også at konkurransen på mange flyruter ble kraftig redusert.

Ikke bare innenlands, men også utenlands.

– Nordmenn rammes ekstra hardt av økte flypriser, dels fordi euroen har blitt knalldyr og dels fordi vi har stor innenlands flytrafikk, sier økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

SAS har ikke muskler til å dekke hullet

Hullet i kapasitet etter at Flyr forsvant, har ikke andre selskaper som SAS mulighet til å dekke inn.

– De har verken nok fly, personell eller økonomiske muskler, forteller Steen.

Det er ikke gjort i en håndvending å erstatte de pilotene som fikk sparken under pandemien. Og SAS har høyere kostnader enn både Flyr hadde og Norwegian.

Bare pilotstreiken i SAS i fjor sommer kostet selskapet 100 – 130 millioner svenske kroner per døgn i 15 dager.

I tillegg så var nok en av grunnene til at Flyr gikk konkurs, at de holdt prisene kunstig lave den korte tiden de varte. Det førte også til lavere priser hos konkurrentene, forklarer Steen.

Flyr konkurrerte ikke bare med Norwegian og SAS, men også med flere utenlandske flyselskap om utenlandsruter til Europa.

KLM rammet av klimakrav

Som om ikke det var nok, får ikke nederlandske KLM fly så mye de vil. De har færre avganger til og fra Amsterdam enn de skulle ønske.

– Dette skyldes at Nederland har satt et tak på flyvninger til og fra Amsterdam på grunn av klimahensyn, forteller Steen.

Lufthansa har bygget opp kapasiteten på noen flyplasser, for eksempel Bergen, men dette er ikke nok til å påvirke hele det norske markedet.

Nordmenn rammes ekstra hardt

Flybilletter er blitt dyrere over hele Europa. Men for nordmenn gjør det ekstra vondt, av to grunner.

For det første er euroen knalldyr mot norske kroner, og det gjør utenlandsreisene dyrere.

– For det andre rammes vi ekstra fordi vi har en stor innenlands flytrafikk i forhold til andre land, forklarer Steen.

Widerøe unntak

Den generelle prisøkningen på flyprisene påvirker hele Europa. Samtidig er prisøkningen noe lavere utenfor landegrensene enn her til lands, ifølge reiselivsdirektør Audun Pettersen i Virke.

Virke en organisasjon for handels- og tjenesteytende næringer.

Widerøe kjenner seg ikke igjen i SSBs prisvekst-tall for flybilletter.

– For Widerøe har prisene på flybilletter hatt en litt lavere økning enn den generelle prisøkningen, en prisvekst i tråd med KPI, sa kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til E24.

Prisnedgang de siste ukene

Riktignok har noen nordmenn fått kalde reiseføtter de siste ukene. Mange vil nå avbestille kjøpte flybilletter. 

14 prosent dropper hele feriereisen i år, ifølge en spørreundersøkelse for Europeiske Reiseforsikring. 

Stadig nye renteøkninger, svakere krone og økte levekostnader får effekt. Det fine været fra midten av mai kan også ha spilt inn, ifølge Ving. 

Flere restplasser ligger ute, bekrefter direktør Terje Berge i Finn Reise til Dagens Næringsliv.

Flere kjøper også billetter til Tyrkia, for å få mer for kronen. 

Prisendring på passasjertransport:

Her er prisendringen i prosent fra mai i fjor til mai 2023:

På skinner: 3,8 prosent
På vei: 4,6 prosent
Med fly: 51,8 prosent
I båt: - 4,8 prosent.

(Kilde: SSB, konsumprisindeksen)

Gratis ferje

Det ligger kanskje an til mer tog-, bil-, båt-, eller hjemmeferie i år.

For mens flybillettpriser har økt, har ferjepriser blitt mye billigere. 

Fra 1. juli 2022 ble flere ferjesamband gratis. Fra 16. august 2023 blir flere samband gratis.

Regjeringen satte i 2021 av millioner til gratis ferje på ferjesamband med under 100.000 passasjerer. Her ser du hvilke fergesamband som er gratis: Autopassferje.no.

Vil bruke mindre på ferie

Antall passasjerer ved norske flyplasser endte på 4,7 millioner i mai. 

Dette er en oppgang på 2 prosent sammenlignet med mai 2022, men er fortsatt 6 prosent lavere enn i mai 2019.

– Vi er ennå ikke helt tilbake til 2019, og det er et ganske stort etterslep, sier Steen.

76 prosent av nordmenn planlegger sommerferie i år. 

Men akter å bruke langt mindre penger på sommerferien i år. Norske husholdninger har satt av 36.000 kroner, mens det lå på 42.000 kroner i fjor. 

Det viser undersøkelsen Reisepuls 2023 fra Virke.

Sommerferien hellig

Selv om flybilletter er merkbart dyrere, er de fleste flyene fulle.

– Sommerferien er fortsatt hellig for nordmenn. Vi vil ha solgaranti. Og da prioriterer vi ferie, sier Pettersen til forskning.no.

Om den så er bare én eller to uker.

– Men man bruker litt mindre penger på overnatting, for eksempel, sier Pettersen. 

Hele 54 prosent planlegger utenlandsferie.

Det er gamle, kjente reisemål som står i fokus, ifølge Pettersen.

– Folk velger nå reisemål hvor de har vært før og som de har et godt forhold til. Det gjelder Spania og Sverige og Danmark, men også Hellas, Italia og lignende.

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS