Skogene ble ødelagt for 66 millioner år siden. Dinosaurene døde ut. Men noen pattedyr klarte seg.

Forfedrene våre overlevde en masseutryddelse. Kanskje handlet det om at de klatret ned fra trærne

Og når skogene hadde fått tid til å vokse opp igjen, startet de angivelig et liv i tretoppene på nytt.

For 66 millioner år siden sa det pang. En asteroide traff jordkloden og utryddet tre fjerdedeler av alt liv, tror forskere. Blant annet dinosaurene. Og mange pattedyr.

Men noen klarte seg. Blant annet forfedrene våre.

Asteroide gikk hardt utover skogene

Forfedrene til primater og pungdyr var blant få pattedyr som levde i trær og samtidig overlevde, ifølge en pressemelding fra Cornell University i Science Daily.

Men habitatene deres overlevde ikke. Skogene skal ha blitt ødelagte. Det skriver også forskerne bak en artikkel i tidsskriftet Global and Planetary Change fra 2014.

Og ifølge et innlegg fra paleontolog Daniel J. Fields i The Conversation i 2018 kan det ha gått mer enn 1000 år før de var reparert.

Så hvordan klarte dyrene som levde i trærne seg seg til tross for det? Det har forskere fra Cornell University i USA undersøkt i en studie publisert i tidsskriftet Ecology and Evolution.

I studien argumenterer de for at hendelsen for 66 millioner år siden er viktig for hvordan pattedyrene utviklet seg i ulike retninger.

Kan ha vært tilpasningsdyktige

Svaret på hvordan disse pattedyrene klarte seg til tross for mangelen på trær kan være ganske enkelt. De kan rett og slett ha vært tilpasningsdyktige.

Når dinosaurene ble borte, kan det tenkes at pattedyrene fikk langt friere tøyler til å utvikle seg. Plutselig var det hull å fylle i næringskjeden. Det tror forskerne bak studien er viktig for å forklare mangfoldet av pattedyr som blomstret.

Sjeldne fossiler

I studien brukte forskerne tre-diagrammer - kall det gjerne slektstrær - for ulike arter pattedyr.

Pattedyrene ble delt inn i tre kategorier. De som levde i trær, de som delvis levde i trær og de som ikke levde i trær i det hele tatt.

Fossiler av pattedyr fra perioden forskerne studerte er sjeldne. De er også vanskelige å bruke til å bestemme hvilket habitat pattedyrene levde i.

Så forskerne sammenlignet fossilene som var tilgjengelige med arter som lever i dag, slik at de på best mulig vis kunne vurdere hvor de bodde.

Forskernes konklusjon er at de mener de fleste artene som overlevde i utgangspunktet ikke levde i trær. Men det var et par unntak, blant annet forfedrene til primater, samt halvparten av pungdyr-artene.

Klatret ned fra trærne - og kjapt opp igjen?

Primat- og pungdyrforfedrene var, ifølge studien, tre-boere rett før masseutryddelsen.

I 2015 skrev forskning.no om Purgatorius. Det er den eldste primaten som er funnet, og en av våre forfedre. Den levde for omtrent 65 millioner år siden. Og den skal ha levd i trærne.

Omtrent sånn så kanskje Purgatorius ut. Den var på størrelse med en rotte.

Så her er det noe som skurrer. Hadde ikke pattedyrene nettopp lagt tiden i trærne bak seg?

Forskerne i den nye studien trekker selv frem Purgatorius.

De tror at den og andre arter raskt fant ut at de kunne leve livet i trærne etter at skogene kom seg igjen. Eller at evnen til å klare seg i trær til en viss grad klarte seg gjennom masseutryddelsen.

Hughes, Jonathan J., Berv, Jacob S., Chester, Stephen G. B., Sargis, Eric J., Field, Daniel J. (2021). Ecological selectivity and the evolution of mammalian substrate preference across the K–Pg boundary. Ecology and Evolution.