En populær potteplante er genredigert til å avgi lys.

Nå kan folk i USA bestille en selvlysende potteplante

Genredigert petunia lyser i mørket.

En selvlysende potteplante kommer på markedet i USA for første gang, melder tidsskriftet Nature

Petuniaen avgir et grønt skjær i mørket. Blomstene ser hvite ut om dagen, men når lyset slås av, skinner de lysegrønt.

Petunia er en populær plante som er vanlig å ha i krukker og blomsterkasser om sommeren.

Det er selskapet Light Bio som står bak nyvinningen. Amerikanere kan forhåndsbestille planten til en pris av 29 dollar eller 305 kroner.

Et parti på 50.000 planter skal være klare til å sendes ut i april.

Petunia er en populær plante å pynte med i hagen eller på verandaen.

Gener fra sopp

– Som europeer er jeg misunnelig på at forbrukere i USA kan få fatt i disse plantene, sier plantebiolog Diego Orzáez ved Institute of Plant Molecular and Cellular Biology i Spaina til Nature.

Han betegner det som et gjennombrudd.

De selvlysende plantene bygger på forskningsfunn som ble publisert i tidsskriftet Nature Biotechnology i 2020

Forskerne viste at planter kan lyse for egen maskin ved å tilføre gener fra den selvlysende soppen Neonothopanus nambi.

Bruker triks fra naturen

1.500 arter kan produsere sitt eget lys naturlig, blant annet ulike sopp, fisk, bakterier, maneter og amfibier, ifølge Wired

Organismene kan lyse av seg selv ved at oksygen reagerer med forbindelsen luciferin ved hjelp av enzymet luciferase.

Forskere har forsøkt å bruke mekanismen som finnes i naturen og gjenskape det i andre organismer.

Spray og nanopartikler

De første selvlysende plantene ble laget ved å sette inn gener fra ildfluer. Men disse plantene lyste veldig svakt, og måtte sprayes med luciferin for å lyse.

Keith Wood som er medgrunnlegger og sjef i Light Bio, var med på å lage den første selvlysende planten i 1986.

Andre tilnærminger har også vært forsøkt. I et eksperiment fra 2017 fikk forskere en planter til å lyse i fire timer, ved å tilføre nanopartikler til bladene.

Nanopartiklene inneholdt ingrediensene for å produsere lys. Lyset som ble avgitt var imidlertid veldig svakt, og effekten forsvant etter nokså kort tid.

Andre har forsøkt seg med gener fra selvlysende bakterier, ifølge Wired.

Lager stoff fra før

Planten som nå kommer for salg, har isteden fått satt inn gener fra en selvlysende sopp.

Soppen bruker koffeinsyre for å drive lysreaksjonen. Fordelen ved å bruke gener fra soppen er at koffeinsyre lages av planter naturlig.

Forskere har redigert planten slik at dette stoffet kan omdannes til luciferin, molekylet som avgir lys, og deretter resirkuleres, ifølge Nature.

Dette gjør at planten kan lyse kontinuerlig uten at det er nødvendig å tilføre noe ekstra.

Godkjent

Den selvlysende petuniaen ble godkjent av Landbruksdepartementet i USA i september.

Departementet skrev at det er usannsynlig at den genredigerte petuniaen utgjør en større risiko når det gjelder uønsket spredning sammenlignet med andre petuniaer.

Ikke alle synes det er problemfritt at plantene kommer for salg.

Jennifer Kuzma ved Genetic Engineering and Society Center ved North Carolina State University, synes det burde vært gjort en grundigere analyse av mulig miljørisiko. Det sa hun tidligere til Wired.

Det er mulig at lysende planter kan påvirke oppførselen til dyr og insekter, påpeker hun.

– Det kommer an på hvor utbredt disse dyrkes og om de skulle etablere seg mer vilt.

Lyset som avgis fra planten er ikke veldig sterkt. Det kan sammenlignes med månelys, ifølge en pressemelding fra Light Bio.

Selskapet jobber videre med å forsøke å øke lysstyrken, og ser også for seg å utvikle andre sorter av selvlysende planter med glød i ulike farger.