Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
Aldri før har så mange startet på en utdanning som grunnskolelærer
Nedgangen er snudd, viset studenttallene.
– Jeg vil bli en tydelig og varm lærer som ser alle rundt meg. Man må gjøre en forskjell for andre, det er viktig for meg, sier Jonas Hinna.(Foto: Runo Isaksen/HK-dir)
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanseDirektoratetfor høyere utdanning og kompetanse
Publisert
– Vi vet at norsk skole trenger
mange nye lærere framover. Derfor er det svært hyggelig å se at studenter nå
strømmer til grunnskolelærerutdanningene, etter mange år med lave tall.
Det sier
Sveinung Skule, direktør i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Hele
1.512 nye studenter møtte i høst opp til studiestart i grunnskolelærerutdanning
for trinn 1–7.
– Det er svært hyggelig å se at studenter nå strømmer til grunnskolelærerutdanningene, etter mange år med lave tall, sier direktør Skule.(Foto: HK-dir)
–
Det er det høyeste antallet nye studenter siden den femårige utdanningen ble
opprettet. Det er hele 23 prosent flere enn i fjor. De siste års nedgang i
studenttallene er dermed snudd, sier Skule.
Jonas
Hinna er én av de 1.512 studentene som i høst begynte på grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Han har to
grunner for dette valget. For det første ønsket han å være sikker på å få jobb
etter utdanningen.
For
det andre: Etter videregående jobbet han som assistent og lærervikar i
barneskolen, noe som var kjekt og givende.
–
Som lærervikar kom jeg inn i en klasse hvor det var litt låst med én elev, men
som jeg fikk god kontakt med. Å se den progresjonen som eleven gjorde, var
stort. Det betydde så mye ikke bare for ham, men også for lærerne og de andre
elevene.
Jonas
er fornøyd som student på første semester ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Målet
hans er klart.
–
Jeg vil bli en tydelig og varm lærer som ser alle rundt meg. Man må gjøre en
forskjell for andre, det er viktig for meg, sier Jonas.
Norge
trenger flere lærere
Sveinung
Skule viser til NAVs Bedriftsundersøkelse 2025, som viser at virksomhetene i
Norge mangler om lag 39.000 arbeidstakere, deriblant 1.300 med utdanning innen
fagområdet lærer/pedagogikk.
Han
mener at økningen i grunnskolelærerstudenter har flere årsaker. Blant annet
fikk mange utdanningsinstitusjoner fra høsten 2024 fritak fra karakterkravet
for de femårige lærerutdanningene, for å styrke rekrutteringen.
–
Det er rimelig å anta at fjerningen av karakterkravene har ført til at flere
har kunnet starte på lærerutdanningene. Vi ser en økning i antallet nye
studenter på grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn ved flere institusjoner. Økningen er på over 50 prosent på
OsloMet, UiA, INN og UiS, sier Skule.
NTNU
er den eneste institusjonen som ikke har søkt om fritak fra karakterkrav. Her
er det en liten nedgang i studenttallene ved grunnskolelærerutdanningene fra
2024 til 2025.
–
Fremover det blir interessant å følge med på om opptak av studenter uten
karakterkrav vil påvirke frafall og gjennomføring i lærerutdanningene. NIFU og
SSB har tidligere påvist en klar sammenheng mellom opptaksgrunnlag og
gjennomføring, påpeker Sveinung Skule.
Lærerutdanning
er et trygt valg
Annonse
Også
Lilly Nilkwan Winsjansen startet i høst på grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn på Høgskulen på Vestlandet.
Også for henne var
lærermangelen en viktig grunn for utdanningsvalget. Et trygt valg, sånn sett.
Dessuten regner hun selve yrkesutøvelsen som både trygg og relativt rolig.
– Jeg har hatt lærere som har klart å hjelpe alle, også de svakeste. Som har klart å skape en samlet klasse, et trygt klassemiljø. Det er inspirerende for meg, sier student Lilly Nilkwan Winsjansen.(Foto: Runo Isaksen/HK-dir)
I
likhet med Jonas spilte også positiv arbeidserfaring med barn inn på valget.
–
På ungdomsskolen hadde jeg praksis i førskolegruppen i en barnehage. Det var
veldig gøy, og jeg lærte mye om å håndtere barn. Senere ble jeg trener, og fikk
jobb i Leos lekeland. Jeg liker å jobbe med barn, sier hun.
Flere
studenter også på trinn fem til ti
Også
på grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10 møter flere
studenter opp, viser de ferske tallene fra DBH. Til semesterstart i høst møtte
1.161 nye studenter – 17 prosent flere enn i fjor.
–
I tillegg er det hyggelig å se at mange har begynt på den nye masterutdanningen
med integrert praktisk, pedagogisk utdanning, eller PPU: 173 studenter i år, opp fra 49 studenter i fjor, sier
Sveinung Skule.
For
den femårige lektorutdanningen er studenttallet omtrent som i fjor. For PPU,
lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, yrkesfaglærerutdanning og
trafikklærerutdanning er det derimot noe nedgang i antall studenter fra 2024.
Færre
tar barnehagelærerutdanning
Analysen
av søker- og tilbudstall til høyere utdanning fra juli viste at færre har
barnehagelærerutdanning på førsteplass, og en stor nedgang i antall som får
tilbud om studieplass.
Det er nedgang også i antall studenter som møter til
studiestart: 1.716 i år, ned 13 prosent fra 2024.
De siste års nedgang i studenttallene på grunnskolelærerutdanningen er snudd, sier Sveinung Skule.(Arkivfoto: HK-dir)
Barnehagelærerutdanning
kan tas på ulike måter, også i kombinasjon med jobb i barnehage. Den
arbeidsplassbaserte utdanningen har økt kraftig – fra 149 studenter i 2024 til
301 i 2025.
Annonse
–
Dette er en positiv utvikling, men det relativt lave antallet studenter på den
arbeidsplassbaserte utdanningen vil ikke klare å dekke etterspørselen etter
barnehagelærere. Dersom denne nedadgående trenden fortsetter, vil det bli
økende mangel på kompetent arbeidskraft i norske barnehager, understreker
Sveinung Skule.
Viktig
med flere menn i klasserommet
Jonas
Hinna mener det er viktig at flere menn gjør som ham og velger skolen som
yrkesarena. Selv han har fått få mannlige lærere, men understreker at han har
hatt mange dyktige kvinnelige lærere. Særlig én har inspirert ham.
–
På barneskolen gikk jeg i en litt kaotisk klasse, men vi hadde en lærer som
klarte å se alle, og hadde tid til alle. Kanskje det er akkurat det jeg skal
lære å perfeksjonere i løpet av studietiden, sier Jonas.
Men han ser ikke seg å
være lærer hele yrkeslivet.
–
Jeg vil gå videre, prøve andre ting. Kanskje gå inn i skoleledelse, eller i
administrasjon, sier han
Lærere
som inspirerer
Som
Jonas har Lilly Nilkwan Winsjansen også stort sett hatt kvinnelige lærere. Flere av
dem har hun sett opp til.
–
Jeg har hatt lærere som har klart å hjelpe alle, også de svakeste. Som har
klart å skape en samlet klasse, et trygt klassemiljø. Det er inspirerende for
meg, sier Lilly Nilkwan Winsjansen.
Totalt møtte 106.948 nye studenter til studiestart ved norske høyskoler og universiteter høsten 2025. Det er det høyeste antallet noensinne, og nesten 4.600 flere enn i 2024.
Tallet omfatter både statlige og private institusjoner, og gjelder førstesemesterstudenter tatt opp til årsstudier og gradsstudier (bachelor- og masterprogrammer, samt profesjonsstudier).
Det er vekst i antall møtte studenter på de fleste fagområder. Veksten er størst innen helse-, sosial- og idrettsfag, hvor 1.850 flere studenter møtte til studiestart i år enn i fjor. Det tilsvarer en økning på ti prosent.
Om lag hver femte student som møtte til studiestart i år, tar økonomisk-administrative fag. Dette er fremdeles det største fagområdet, men veksten har nå stoppet opp etter å ha økt over flere år.
På lærerutdanninger og pedagogikk øker antallet møtte studenter med fire prosent fra i fjor. De siste to årene har disse utdanningene hatt en samlet vekst på sju prosent.